• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4726 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۳ شهريور

رهبر معظم انقلاب در نشست تصويري با رييس ‌جمهوري و وزيران به ‌مناسبت هفته دولت:

سال‌آخر وقت اضافه نیست

اقتصاد كشور به هيچ‌ وجه نبايد به تحولات خارجي پيوند بخورد

ادامه از صفحه اول
رهبر معظم انقلاب «رفع ناهماهنگي‌ها در سطوح پايين‌دستي» را براي افزايش و جهش توليد، مهم برشمردند و گفتند: در گزارش‌هاي خبري تلويزيون، برخي توليدكنندگان از ناهماهنگي‌هاي عجيب و غريب در گرفتن مواد اوليه مورد نياز گله مي‌كنند كه اگر وزير مربوط به محض ديدن اين گزارش‌ها پيگيري كند، بسياري از اين مشكلات ظرف مدت كوتاهي قابل حل است. «رفع پيچ و خم‌هاي عجيب اداري در دادن مجوز توليد» و نيز «حل مشكل تسهيلات بانكي» دو توصيه آخر رهبر معظم انقلاب به اعضاي دولت در بحث مهم رفع موانع توليد بود. رهبر معظم انقلاب اسلامي در ادامه سخنانشان درباره مسائل اقتصاد كشور به موضوع «خام ‌فروشي و صادرات فله‌اي مواد خام» اشاره كردند و گفتند: خام فروشي در سنگ‌هاي معدني قيمتي و فرآوري آنها در خارج و بازگرداندن به كشور با چندين برابر قيمت، فروش خاك جزيره هرمز، فرآوري نشدن زعفران جنوب خراسان و خرماي مناطق گرمسيري از جمله مواردي است كه نشان مي‌دهد بايد در اين زمينه كار جدي صورت گيرد. ايشان افزودند: چندي پيش، پيشنهادي براي تشكيل كارگروهي از جانب روساي 3 قوه جهت شناسايي و برطرف كردن موانع توليد مطرح كردم و با استقبال 3 قوه هم مواجه شد كه بايد هر چه زودتر تشكيل شود و كار خود را با جديت آغاز كند.
رهبر معظم انقلاب اسلامي يكي ديگر از موضوعات بسيار مهم اقتصادي را مساله «سرمايه‌گذاري» برشمردند و تاكيد كردند: متاسفانه در سال‌هاي اخير، سرمايه‌گذاري در كشور دچار اختلال شده و در اين زمينه عقب هستيم كه براي بر طرف كردن اين مشكل، ابتدا بايد سرمايه‌گذاري‌هاي كلاني كه در كشور رها شده و يا كند پيش مي‌روند، احيا شوند و هيچ طرح بزرگ سرمايه‌گذاري بلاتكليف نماند.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با تاكيد بر لزوم تشويق سرمايه‌گذاران بخش خصوصي خاطرنشان كردند: بخش خصوصي داراي امكانات فراوان و نقدينگي لازم است و بايد از طريق برطرف كردن مشكلات مالياتي و مجوزها همچنين تسهيلات بانكي، بخش خصوصي را به سرمايه‌گذاري ترغيب كرد. ايشان با اشاره به اهميت موضوع «هدايت نقدينگي به سمت توليد» گفتند: در سال ۹۷ و در ديدار با هيات دولت، پيشنهاد تشكيل يك هيات متخصص شبانه‌روزي براي يافتن روش‌هاي هدايت نقدينگي به سمت توليد مطرح شد كه اگر اين هيات تشكيل نشده است بايد هر چه زودتر شكل بگيرد.
رهبر معظم انقلاب اسلامي «تقويت ارزش پول ملي» را موضوعي بسيار مهم و در ارتباط مستقيم با توليد و تقويت بنيه اقتصادي كشور و بهبود معيشت مردم دانستند و افزودند: در كنار اقدامات بلندمدت براي تقويت ارزش پول ملي، برخي اقدامات كوتاه‌مدت نيز ضروري است كه از جمله آنها برخورد جدي با اقدامات بدخواهانه و سودجويانه براي كاهش ارزش پول ملي است. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با اشاره به اعلام دولت مبني بر بازگردانده نشدن ۲۷ ميليارد دلار ارز حاصل از صادرات گفتند: ممكن است بخشي از اين ارزها به دلايل منطقي هنوز بازگردانده نشده اما با موارد سودجويانه همچون واردات كالاهاي لوكس يا خريد ملك در خارج از كشور بايد برخورد شود. ايشان بر لزوم هماهنگي دستگاه‌هاي اجرايي براي تصميمات اقتصادي تاكيد كردند و با اشاره به تصميم‌هاي نسنجيده برخي دستگاه‌ها افزودند: البته بانك مركزي فعاليت‌هاي خوبي را آغاز كرده و همه دستگاه‌ها بايد به آن كمك كنند تا بتواند اقدامات خود را به سرانجام برساند. رهبر معظم انقلاب اسلامي يكي از موارد ضروري براي برطرف كردن موانع و ايجاد اصلاحات ساختاري را «راه‌اندازي سامانه‌هاي اطلاعاتي و اتصال اين سامانه‌ها» به يكديگر برشمردند و با يك تذكر مهم، سخنان خود را درباره مسائل اقتصادي كشور به پايان رساندند.  حضرت آيت‌الله خامنه‌اي گفتند: اقتصاد كشور به هيچ‌ وجه نبايد به تحولات خارجي پيوند بخورد زيرا اين يك خطاي راهبردي است. ايشان تاكيد كردند: نبايد برنامه‌ريزي اقتصادي براي كشور، معطل لغو تحريم‌ها يا نتيجه انتخابات فلان كشور شود. بايد بنا را بر اين گذاشت كه تحريم‌ها به عنوان مثال تا 10 سال ديگر ادامه دارد بنابراين بايد بر ظرفيت‌ها و امكانات داخلي تمركز كرد، البته ممكن است آنها تصميمات خوب بگيرند كه در آن صورت از آن استفاده مي‌كنيم اما مسائل اقتصادي كشور نبايد موكول به تحولات خارجي شوند. رهبر معظم انقلاب اسلامي در بخش ديگري از سخنانشان، موضوع فضاي مجازي را بسيار مهم خواندند و گفتند: ما هم اهميت فضاي مجازي را و اينكه بخشي از زندگي مردم شده است، قبول داريم اما بحث ما در مورد فضاي مجازي اين است كه اين عرصه از خارج مديريت و هدايت مي‌شود و ما نمي‌توانيم مردم را بي‌پناه رها كنيم. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با تاكيد بر اينكه عوامل مسلط بين‌المللي در فضاي مجازي به‌ شدت فعال هستند، افزودند: تاكيد مكرر بر شبكه ملي اطلاعات و تشكيل شوراي عالي و مركز ملي فضاي مجازي و شركت روساي 3 قوه در آن به همين علت است اما متاسفانه اهتمام لازم به اين موضوع نمي‌شود. ايشان گفتند: شبكه ملي اطلاعات اجزايي دارد كه اين اجزا از زمان‌بندي‌ها عقب هستند. رهبر انقلاب اسلامي در ادامه خطاب به همه مسوولان و دست‌اندركاران كشور يك توصيه مهم كردند: خدمت در نظام اسلامي داراي ارزش مضاعف است كه بايد قدردان آن باشيد چراكه خدمت در جمهوري اسلامي، كمك به رونمايي از الگوي اسلام براي جامعه‌سازي و مديريت جامعه است بنابراين اهميت مضاعف دارد. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با اشاره به ناكامي مكاتب مختلف بشري براي اداره جامعه از امريكا به عنوان يك الگوي واقعا شكست‌خورده ياد كردند و گفتند: ارزش‌هاي بشري مانند سلامت، عدالت و امنيت از همه جا بيشتر در امريكا لگدمال مي‌شود، فاصله طبقاتي در آنجا وحشتناك است، تعداد و نسبت گرسنگان و بي‌خانمان‌ها در امريكا از كشورهاي متعارف دنيا بيشتر است، طبق اعلام صريح رقبا در كارزارهاي انتخاباتي، يكي از هر 5 كودك امريكايي، گرسنه است ضمن اينكه ناامني و آمار جنايت در امريكا بسيار بالاست. 
ايشان افزودند: علاوه بر اين مشكلات داخلي و مديريتي، قتل، جنگ‌افروزي و ايجاد ناامني جزو كارهاي رايج امروز امريكايي‌ها در سوريه، فلسطين و يمن و قبلا در عراق، افغانستان و مناطقي مثل ويتنام و هيروشيماست. رهبر معظم انقلاب اسلامي حضور افرادي در رأس امريكا را كه مايه تحقير آن كشور هستند، نشانه ديگري از شكست الگوهاي بشري و آرمانشهر رو به انحطاط غربزده‌ها برشمردند و گفتند: الگوي مستقل اسلام براي نظام‌سازي و جامعه‌سازي بر 3 پايه «ايمان، علم و عدل» استوار است البته ما در هر 3 عرصه عقبيم اما در جمهوري اسلامي شعارها و جهت‌گيري‌ها بر اين اساس بوده و الگوهاي انساني آن نيز شهدايي مانند بهشتي، مطهري، باهنر، رجايي و سليماني هستند. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي خطاب به مسوولان تاكيد كردند: عملكرد شما مي‌تواند اين الگوي برجسته را در چشم مردم جهان تبليغ كند و علت دشمني و ترس مستكبران از جمهوري اسلامي همين مساله است.
رهبر معظم انقلاب اسلامي در بخش پاياني سخنانشان با اشاره به فرازي از سخنان اميرالمومنين علي عليه‌السلام مبني بر اينكه اگر مومنان دست از ياري يكديگر بردارند، شكست مي‌خورند، افزودند: اين درسي براي بشريت و همه مومنان است و امروز نيز كه دشمن به‌ طور دايم در حال طراحي است در مقابل آن بايد نقشه و برنامه داشت. ايشان همچنين با تشكر از رعايت اصول بهداشتي در مجالس عزاداري تا به امروز بر گسترش كامل و استمرار رعايت‌ توصيه‌هاي ستاد ملي كرونا تاكيد و مجددا از عوامل ياريگر مردم در مقابله با ويروس خطرناك كرونا تشكر كردند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون