• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4734 -
  • ۱۳۹۹ شنبه ۱۵ شهريور

سر باز زدن ترامپ از حضور در قبرستان سربازان امريكايي پس از 2 سال دوباره دردسرساز شد

رسوايي دوباره

محمدحسين لطف‌الهي

دونالد ترامپ، رييس‌جمهور ايالات‌متحده كه براي پيروزي در انتخابات نوامبر حساب ويژه‌اي روي حمايت نظاميان امريكايي باز كرده بود حالا و با انتشار يك گزارش از «توهين او به سربازان كشته شده در جنگ» نگران كمرنگ شدن شانس خود براي پيروزي در انتخابات است و تلاش مي‌كند با تكذيب اين گزارش‌ها همچنان حمايت نظاميان و كهنه‌‌سربازان امريكايي را همراه خود داشته باشد. روز پنجشنبه، سوم سپتامبر «آتلانتيك» در گزارشي اختصاصي به نقل از چند مقام دولتي ادعا كرد كه ترامپ چندين‌بار به سربازان كشته شده امريكايي اهانت كرده همچنين از مسوولان برگزاري رژه خواسته است كه مانع از حضور كهنه‌سربازان در اين مراسم شوند. آتلانتيك نوشت:«زماني كه در سال 2018 دونالد ترامپ به بهانه بارش باران و عدم امكان پرواز بالگرد در هواي باراني، حضور در مراسم سالانه‌اي را كه در قبرستان سربازان امريكايي در نزديكي شهر پاريس برگزار مي‌شود را رد كرد، مدعي شد در آن شرايط سرويس امنيتي حاضر نشده بود او را آن مكان ببرد، چراكه ممكن بود نتواند امنيت رييس‌جمهور را تامين كند؛ ادعايي كه بعدتر مشخص شد پايه و اساس درستي نداشته و ترامپ به دروغ آن را مطرح كرده بود. به گفته 4 مقام آگاه، ترامپ بازديد از اين قبرستان را رد كرد، چراكه نمي‌خواست موهايش زير باران به‌هم بريزد و اعتقاد نداشت كه گراميداشت سربازان كشته شده در جنگ اتفاق مهمي است.» به نوشته آتلانتيك، ترامپ به يكي از كاركنان ارشد كه در برنامه‌ريزي سفر به پاريس نقش داشت، گفته بود «چرا من بايد به اين قبرستان بروم؟ اينجا پر از بازنده‌هاست.» او در يك مكالمه ديگر در طول اين سفر 1800 تفنگدار دريايي امريكا را كه در طول جنگ جهاني اول كشته بودند به دليل آنكه نتوانستند، زنده بمانند «احمق» خطاب كرد. او پيش‌تر درباره جان مك كين، كهنه‌سرباز امريكايي كه در جنگ ويتنام شركت داشت، گفته بود كه او را «قهرمان جنگي نمي‌دانم» و «من كساني را دوست دارم كه اسير نشده باشند.»

انتشار اين گزارش كه به قلم جفري گلدبرگ، سردبير آتلانتيك نوشته شده، خشم ترامپ را برانگيخت و رييس‌جمهور امريكا را بر آن داشت كه پنجشنبه شب درنهايت عصبانيت، صحت آن را رد كند. به نوشته نيويورك‌تايمز، دونالد ترامپ كه به گفته حاضران در فرودگاه بسيار عصباني به نظر مي‌رسيد در حالي كه در كنار موتور روشن هواپيما مي‌خواست صدايش به گوش خبرنگاران برسد، گفت اگر واقعا اشخاصي وجود دارند كه چنين روايتي را مطرح كرده‌ باشند، آنها بسيار «سطح پايين» و «دروغگو» هستند. ترامپ افزود: «من حاضرم به هر چيزي سوگند بخورم كه چنين چيزي را درباره قهرمانان كشته شده نگفته‌ام. هيچ‌كس به اندازه من به آنها احترام نگذاشته است.» او در پايان اين سخنراني كه بيانيه تكذيب مي‌ماند، گفت كه «كدام حيواني مي‌تواند چنين چيزي گفته باشد؟» رييس‌جمهور امريكا در پيام‌هايي توييتري نيز ضمن رد اين خبر مثالي درباره روابط خود با «جان مك كين» سناتور جمهوري‌‌خواه زد؛ سناتوري كه هرگز با او روابط خوبي نداشت و حتي در خبرها آمده بود، او در انتخابات رياست‌جمهوري سال ۲۰۱۶ به هيلاري كلينتون راي داده بود. ترامپ نوشت:«من هرگز طرفدار پر و پا قرص جان مك كين نبودم و با او درباره بسياري از مسائل از قبيل جنگ‌هاي بي‌پايان مسخره و عدم توفيق او در زمينه پرداخت به امور كهنه‌سربازان خارق‌العاده‌مان اختلاف‌نظر داشتم اما پايين كشيدن پرچم‌هاي كشورمان امريكا و مراسم خاكسپاري درجه اول به‌مناسبت درگذشت او در كشورمان را من به عنوان رييس‌جمهور تصويب كردم و من اين كار را بدون ترديد و گلايه انجام دادم بلكه برعكس، من احساس كردم كه او شايسته چنين چيزي است.»

 

چرا رييس‌جمهور امريكا عصباني است؟

عصبانيت ترامپ از اين گزارش طبيعي است، چراكه مي‌تواند مشكلات بسياري براي كارزار انتخاباتي او ايجاد كند. كانديداي جمهوري‌خواهان در انتخابات رياست‌جمهوري، روي حمايت نظاميان امريكايي كه راي آنها به‌ويژه در ايالت‌هاي موسوم به «ميدان نبرد» تاثيري جدي دارد، حساب باز كرده بود و وعده مي‌داد كه در صورت پيروزي مجدد در ماه نوامبر علاوه بر افزايش بودجه نظامي كشور، حقوق سربازان و وضعيت بيمه كهنه‌سربازان را نيز سر و سامان خواهد داد. با اين وجود او پيش‌تر نيز نگراني‌هايي درباره مواضع سربازان و فرماندهان ارشد ارتش داشت و به دليل حمايت‌هايي كه از برخي جنايتكاران جنگي انجام مي‌داد مورد انتقاد بود.

نظرسنجي جديد نشريه ميليتاري تايمز نيز نشان مي‌دهد كه او حتي پيش از اين رسوايي اخير درباره توهين به سربازان محبوبيت خود را در ميان سربازان ارتش از دست داده بود. بر‌اساس اين نظرسنجي كه در انتهاي ماه آگوست منتشر شد در ميان سربازان امريكايي كه در حال حاضر در ارتش فعال هستند 41‌درصد از جو بايدن، معاون اول دولت باراك اوباما در انتخابات حمايت مي‌كنند و 37‌درصد نيز گفته‌اند به دونالد ترامپ راي خواهند داد. اين در حالي است كه نظرسنجي همين نشريه در سال 2016 از برتري 20درصدي دونالد ترامپ در برابر هيلاري كلينتون حكايت داشت و او توانسته بود، برتري قابل‌توجهي در برابر رقيب دموكرات خود دست پيدا كند.واشنگتن‌پست در تحليل اين نظرسنجي مي‌نويسد: ترامپ بارها تهديد كرده بود كه در صورت شكست خوردن در انتخابات، نتايج را نخواهد پذيرفت و اين نگراني وجود داشت كه او بخواهد با تكيه بر محبوبيتش در ميان نيروهاي نظامي وضعيت را در بعد از شكست در انتخابات كنترل كند اما حالا تقريبا مشخص است كه ارتش از ترامپ در چنين شرايطي حمايت نخواهد كرد و او نمي‌تواند روي ارتش به عنوان يك حامي استفاده كند. نگاهي به نتايج نظرسنجي نيز نشان مي‌دهد، سربازان امريكايي نگاه متفاوتي در‌خصوص تهديدات بين‌المللي عليه ايالات‌متحده دارند. 86.5‌درصد از سربازان معتقدند، چين اصلي‌ترين تهديد موجود عليه ماهيت امريكا هستند و 57‌درصد نيز ايران را يك تهديد جدي ارزيابي مي‌كنند. بيش از 48‌درصد سربازان عقيده دارند، تروريست‌هايي كه مدعي اسلام‌گرايي هستند، تهديد اصلي هستند و در درجات بعدي 47‌درصد معتقدند، ملي‌گرايان افراطي را تهديد تلقي مي‌كنند.به نوشته واشنگتن‌پست، پشت كردن ترامپ به متحدان كرد امريكا در موضوع تقابل تركيه با اين نيروها همچنين ناديده گرفتن اقدامات روسيه در پاداش دادن به شبه‌نظاميان طالبان براي هدف قرار دادن سربازان امريكايي از ديگر مواردي بوده كه توانسته نظر حاميان نظامي ترامپ را برگرداند و آنها را به حمايت از جو بايدن، كانديداي دموكرات‌ها در انتخابات رياست‌جمهوري پيش رو وا دارد.

 

واكنش دموكرات‌ها به رسوايي جديد ترامپ

جو بايدن پنجشنبه شب خيلي زود به گزارش آتلانتيك واكنش نشان داد و از رييس‌‌جمهور امريكا براي طرح چنين سخناني عليه سربازان امريكايي انتقاد كرد. او با صدور بيانيه‌اي پيرامون اين موضوع اعلام كرد كه اگر اين گزارش صحت داشته باشد، نشان مي‌دهد كه «ترامپ شايسته حضور در كاخ سفيد نيست» و «تفاوتي جدي ميان دو كانديدا در تصورشان نسبت به وظايف رييس‌جمهور امريكا وجود دارد.» او در بيانيه خود تاكيد كرد، رييس‌جمهور امريكا بايد «با احترام» نسبت به سربازاني كه فداكارانه براي دفاع از منافع كشور به ميدان جنگ رفته‌اند، برخورد كند. بايدن همچنين وعده داده، زماني كه بتواند در رقابت‌هاي انتخاباتي به پيروزي برسد و در كاخ سفيد مستقر شود، مطمئن خواهد شد كه براي سربازان امريكايي شرايطي را كه شايسته فداكاري آنهاست، مهيا كند. به نظر مي‌رسد دموكرات‌ها به درستي نقطه ضعف كارزار ترامپ را دريافته‌اند و با بذل توجه كافي نسبت به اين نقاط ضعف، تلاش دارند تا از آنها براي شكست دادن ترامپ در سوم نوامبر و ممانعت از دو دوره‌اي شدن رياست‌ جمهوري او بهره بگيرند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون