• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3116 -
  • ۱۳۹۳ سه شنبه ۴ آذر

هدف تكفيري‌ها تفرقه افكني ميان مسلمانان

كنگره جهاني جريان‌هاي تكفيري پايان يافت

گروه سياسي| دومين روز از كنگره جهاني جريان‌هاي تكفيري و افراطي از نگاه علماي جهان اسلام ديروز با حضور علماي بيش از 80 كشور جهان برگزار شد. در اين كنگره 30 نفر از علما و شخصيت‌هاي جهان اسلام به بيان ديدگاه‌ها و نظرات خود پيرامون جريان‌هاي تكفيري و افراطي پرداختند. به گزارش مشرق گزيده اظهارات علماي سخنران در دومين و آخرين روز از اين كنگره به شرح زير است:
 آيت‌الله سيدهاشم حسيني بوشهري اظهار كرد: آنچه ما از اسلام فرا گرفتيم اين است كه اگر ما را به جهاد دعوت كند معيارهاي جهاد را به ما مي‌آموزد و اگر ما را به برخورد تند با دشمنان اسلام فرا بخواند در عين حال از ما مي‌خواهد در داخل كشورهاي اسلامي با رحمت و نرمش برخورد كنيم. مدير حوزه‌هاي علميه سراسر كشور تاكيد كرد: تكفيري‌ها زمينه فرقه‌گرايي را افزايش مي‌دهند و راه نفوذ دشمنان را باز مي‌كنند و مسلمانان را به امور داخلي سرگرم مي‌كنند. آيت‌الله حسيني بوشهري تاكيد كرد: تكفيري‌ها ابزاري در دست دشمنان قرار گرفته‌اند و برخي از آنها دانسته در خدمت دشمنان قرار گرفته‌اند، در حالي كه شاهد هستند مسجد‌الاقصي در معرض تخريب قرار مي‌گيرد. وي تاكيد كرد: اگر اذهان مردم را نسبت به جنايات تكفيري‌ها روشن نكنيد دامنه تكفيري‌ها گسترش مي‌يابد و نسل جوان ما كه سرمايه امت اسلامي هستند دچار اين ويروس مهلك خواهد شد.
 آيت‌الله تسخيري هدف از برگزاري اين كنگره جهاني را بررسي مشكل عظيمي دانست كه در پديده تكفير مجسم شده است. وي تاكيد كرد: اين پديده از يك عامل داخلي با كمك عوامل خارجي نشأت گرفته و برخي كساني كه خودشان را منتسب به اهل علم مي‌دانند عامل ايجاد اين پديده شدند. مشاور مقام معظم رهبري هدف اين گروه را جداكردن ملت‌هاي مسلمان از يكديگر دانست.
  ملاقادر قادري با ذكر اين نكته كه امريكا و اسراييل عامل تكفيري‌گري هستند گفت: كساني كه به عنوان داعش در سوريه و عراق مي‌جنگند از جوانان اهل سنت هستند كه در مساجد و جمع ما تربيت شدند. امام جمعه اهل سنت پاوه با اشاره به زندگي مسالمت‌آميز اهل سنت در ايران گفت: با وجود مشكلاتي كه وجود دارد كشور ما آرام‌ترين كشور جهان است. وي با بيان اينكه داعش تمام شدني است، اظهار كرد: عمر گروه‌هاي تندرو كوتاه است ولي فكر داعش مي‌ماند و چه بسا امريكا و صهيونيست‌ها براي ما داعش ديگري درست كنند. قادري، رهبري مقام معظم رهبري، همفكري روحانيت اهل تسنن و شيعه و حضور مردم در همه صحنه‌ها را از عوامل آرامش در كشور جمهوري اسلامي ايران ذكر كرد.
  ابراهيم جعفري گفت: جلسات كنگره جريان‌هاي تكفيري به وحدت نظر مسلمانان عطرآگين است و اميدوارم اين مساله تا پايان كنگره ادامه داشته باشد. وي در مورد شبهه‌يي كه پيرامون اصطلاح كفر بيان‌شده تصريح كرد: اسلام اصطلاح كفر را مشخص كرده و دو آيه در قرآن كريم بر اين مساله توجه دارد. به گفته نخست وزير سابق عراق، كفر يك اصطلاح اسلامي و شرعي است و تغييرپذير نيست.
 عبدالجميد الحوثي اظهار داشت: برخي افراد از شرايط كشورهاي اسلامي سوءاستفاده كرده و جريان‌هاي تكفيري را به وجود آورده‌اند. عضو كميته فتواي يمن معتقد است كه جريان‌هاي تكفيري را نمي‌توان صد درصد ساخته و پرداخته رژيم صهيونيستي دانست، چون اين گروه‌ها قبل از به‌وجود آمدن صهيونيست‌ها وجود داشته‌اند. عبدالجميد الحوثي بر لزوم بررسي دقيق ريشه‌ها و فعاليت‌هاي جريان‌هاي تكفيري تاكيد كرد و افزود: براي مقابله با جريان‌هاي تكفيري، ابتدا بايد انديشه و فكر آنها را مورد توجه قرار داد و اينكه اين گروه‌ها از چه كساني تاثير مي‌پذيرند.
 علي اكبر ولايتي به ابعاد گسترده جنايات تكفيري‌ها در جهان اسلام اشاره كرد و گفت: اقدامات گروه‌هاي تكفيري و افراطي چهره اسلام را در دنيا مشوش كرده است. ولايتي تفرقه‌افكني بين مسلمانان را هدف اصلي گروه‌هاي تكفيري ذكر كرد و افزود: بيگانگان به دنبال اين جريان در پي زشت نشان دادن چهره اسلام هستند و اين كار را از طريق انتشار تصاوير وحشي‌گري گروه‌هاي تكفيري كه در طول تاريخ بي‌سابقه است دنبال مي‌كنند. به اعتقاد مشاور مقام معظم رهبري، كنگره جهاني جريان‌هاي تكفيري و افراطي نقش مهمي در تنوير افكار عمومي مسلمانان بيدار دارد. ولايتي تاكيد كرد: غير‌مسلمانان بدانند بر اساس ديدگاه علماي برجسته جهان اسلام اقدامات گروه‌هاي تكفيري و افراطي ارتباطي با اسلام ندارد.
 آيت‌الله مرتضي مقتدايي اظهار كرد: مردم مسلمان بدانند گروه‌هاي تكفيري از اسلام نيستند. وي تصريح كرد: اسلام غير از آن چيزي است كه اينها مي‌گويند و اعمال غيرانساني ربطي به اسلام ندارد. اين عضو جامعه مدرسين با بيان اينكه اجماع علماي مسلمين بر اين معنا متفق هستند، بر لزوم فرهنگ‌سازي علماي جهان اسلام براي مقابله با گروه تروريستي داعش تاكيد كرد. آيت‌الله مقتدايي با قدرداني از آيت‌الله العظمي مكارم شيرازي كه با ابتكار خودشان اين كنگره را تشكيل داد و تشكر از آيت‌الله العظمي سبحاني كه دبيري علمي اين كنگره را عهده‌دار است، اظهار كرد: اميدواريم علماي جهان اسلام كه هر كدام در منطقه خود محور مسلمانان هستند و نفوذي در بين مسلمانان دارند اهداف و ثمرات اين اجلاس را براي مردم بيان كنند كه اگر در بين مسلمانان كساني هستند كه زمينه انحراف در آنها وجود دارد متوجه باشند و از غفلت بيرون بيايند و فريب مطالبي را كه تكفيري‌ها و داعشي‌ها مطرح مي‌كنند نخورند.
 مولوي عبدالحميد اظهار كرد: به جاي اينكه ما غيبت يكديگر را بكنيم و خداي ناكرده بغضي در دلمان باشد در اين كنگره دور هم جمع شديم كه اين محفل مايه نگراني دشمنان است و اين فضل، فضل رب‌العالمين است. امام جمعه اهل سنت زاهدان با اشاره به گسترده بودن جمعيت مسلمانان در جهان تاكيد كرد: برخي‌ها مي‌خواهند اين دين را در جمعي كه خودشان اعتقاد دارند محدود كنند و فتنه تكفير خطرناك است. وي افزود: متاسفانه فتنه تكفير از صدر اسلام بوده و در آن زمان خوارج به وجود آمدند و ياران والاي پيامبر اسلام‌(ص) را تكفير كردند. امام جمعه اهل سنت زاهدان اضافه كرد: ما با هم يكي هستيم و البته اختلافات در يك خانواده وجود دارد. امام جمعه اهل سنت زاهدان احياي تمدن غربي را هدف تكفيري‌ها و دشمنان دانست و گفت: در چنين شرايطي بايد متحد باشيم و از هرگونه اهانت‌هاي مذهبي پرهيز كنيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون