• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4743 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۲۵ شهريور

تاريخ‌سازي دومنيك تيم در يواس اوپن

كامبك رمز قهرماني است

سامان سعادت

 

نواك جوكوويچ در حال حاضر بهترين تنيسور جهان است اما در غياب او دومنيك تيم 
۲۷ ساله مي‌تواند ادعا كند رهبري موج جديدي از تنيسورهاي مدعي را به دست گرفته است. تيم بامداد دوشنبه به وقت تهران توانست در فينال يواس اوپن الكساندر زورف ۲۳ ساله را در نبردي جانفرسا شكست دهد و نخستين گرانداسلم دوران حرفه‌اي‌اش را به دست آورد. 
حال جوكوويچ ۳۳ ساله و رافائل نادال ۳۴ ساله منتظر هستند كه اين تازه‌واردان بي‌‌تاب براي قهرماني در هفته بعد در رم حاضر شوند. راجر فدرر در خانه نشسته و به زانوي تازه جراحي‌شده‌اش استراحت مي‌دهد. بعد از رم همه آنها راهي فرانسه مي‌شوند تا در دومين گرانداسلم فصل بعد از پاندمي كرونا حاضر شوند، در زمين‌هاي خاك رس رولند گاروس.  در فينال يواس اوپن همه ديدند كه دومنيك تيم چطور توانست در چهارمين تلاشش در فينال‌هاي گرانداسلم بالاخره به پيروزي دست پيدا كند. او چهار ساعت تمام براي اين عنوان با زورف جنگيد؛ زورفي كه در ابتداي مسابقه و در دو ست نخست دنيا را پيش چشمان تنيسور اتريشي سياه كرده بود، اما درنهايت تيم موفق شد در حضور دوستان و خانواده و مربيانش در استاديوم خالي از تماشاچي آرتور‌اش بازگشتي شكوهمندانه به بازي داشته باشد. او تبديل به نخستين بازيكن در 
۷۱ سال گذشته شد كه بعد از دو ست عقب افتادن در فينال به مقام قهرماني مي‌رسد. 
تيم بعد از پيروزي خطاب به دوست قديمي‌اش در زمين تنيس گفت: «ما از سال ۲۰۱۴ شروع به شناخت يكديگر كرديم و بلافاصله يك دوستي عالي برقرار كرديم. در ۲۰۱۶ رقابت ما به عنوان دو تنيسور حرفه‌اي آغاز شد. ما اتفاقات بزرگي را در زمين و بيرون زمين انجام داديم. كاش بازي امروز مي‌توانست دو برنده داشته باشد. هر دو لياقت آن را داشتيم.» در سمت مقابل زورف كه سعي داشت جلوي اشك‌هايش را بگيرد، گفت: «اين جنگ سختي بود، اما در اينجا من به عنوان نايب‌قهرمان حرف مي‌زنم. كاش روزي بتوانم جام را به خانه ببرم.»
تيم به عنوان پنجاه‌وپنجمين قهرمان رقابت‌هاي گرانداسلم مردان معرفي شد. او اولين تازه‌وارد بعد از سال ۲۰۱۴ است. در آن سال مارين چيليچ كروات توانست با شكستن طلسم «سه بزرگ» تنيس اولين و تنها عنوان خود را به دست آورد. ممكن است سرزمين امريكا سرزمين تغييرهاي سريع باشد اما سرنوشت رقابت مردان در يواس اوپن را هنوز اروپايي‌ها رقم مي‌زنند. تمام ۴۳ قهرمان اخير رقابت‌هاي گرانداسلم امريكا از «دنياي قديم» (اروپا) آمده‌اند. 
رقابت زورف و تيم در فينال با برتري مطلق تنيسور بلندقامت آلماني آغاز شد. هرقدر زورف خوب بود تيم اصلا انگار در فينال حضور نداشت. زورف به راحتي گيم‌هاي سرو حريف را بريك كرد و در گيم‌هاي سرو خود با سرويس‌هاي وحشتناك اجازه ابتكار عمل را از حريف گرفت. نتيجه ست اول اصلا شباهتي به فينال نداشت. زورف ۶ بر ۲ پيروز شد. در ست دوم باز هم همان سناريو تكرار شد. درحالي كه نيكلاس ماسو تنيسور كهنه‌كار شيليايي و مربي تيم به او تاكيد مي‌كرد روي سروهاي اولش بيشتر تمركز كند اما تيم در اين ست هم ۵ بر يك عقب افتاد. با اين حال او با نشان دادن تلاش مضاعف سه گيم برد و خودش را به حريف نزديك كرد ولي درنهايت ۶ بر ۴ ست دوم را هم واگذار كرد تا در آستانه شكست قرار بگيرد.  اينجا مي‌توان فلاش‌بكي به دو روز قبل از فينال زد. جايي كه زورف دقيقا در همين شرايط تيم در نيمه نهايي مقابل بوستا قرار داشت. دو ست اول را به راحتي واگذار كرده بود و مي‌رفت كه با حذف در نيمه‌نهايي پرونده‌اش بسته شود. اما ساشا موفق شد با كامبكي باورنكردني به بازي برگردد و در‌نهايت سه بر دو برنده شود. آيا زورف از اواسط ست دوم كه تيم كم‌كم داشت نشان مي‌داد چرا در فينال حاضر است به داستان خودش فكر كرد؟ بعيد نيست! 
خيلي‌ها معتقدند در فينال ورق از جايي برگشت كه تيم توانست در ست سوم زورف را بريك كند و بازي را از لحاظ گيم‌شماري در اين ست دو‌-‌دو كند، اما احتمالا اين اتفاق چند دقيقه قبل رخ داده بود. در ابتداي ست سوم زورف باز هم همانند دو ست قبل در ابتداي كار سرو تيم را بريك كرد. از چهره زورف برمي‌آمد كه فكر مي‌كند آن تلاش ست قبل حريف اتفاقي بيش نبوده و در اين ست هم از قرار معلوم دست بالا از آن من است  و درست چند لحظه بعد تيم با بريك كردن حريف و بعد گرفتن گيم سرو خودش براي نخستين‌بار در بازي فينال در يك ست با نتيجه سه بر دو از حريف پيش افتاد. در ادامه بازي روال عادي خودش را طي كرد. هر دو تنيسور گيم‌هاي سرو خودشان را گرفتند و درنهايت دومنيك تيم در ست سوم با نتيجه ۶ بر ۴ برد و به ادامه اميدوار شد. 
بعد از ست سوم بسياري از كاربران شبكه‌هاي اجتماعي در خلال بازي نوشتند تازه موتور تيم روشن شد. اين يك واقعيت بود. تنيسور اتريشي انگار كه از زير فشار وحشتناكي بيرون آمده باشد ست چهارم را عالي شروع كرد و با بريك كردن حريف و گرفتن سروهاي خودش ابتكار عمل را به دست گرفت. زورف همچنان سرويس‌هاي وحشتناكي مي‌زد. او در مجموع مسابقات ۱۱۶ سرويس موفق داشت در حالي كه اين عدد براي حريفش ۴۱ بود ولي هرچه به پايان مسابقه نزديك مي‌‌شديم اسلحه پنهان ساشا عليه خودش عمل مي‌كرد. زورف ۴۹ خطاي مضاعف در زدن سرويس به ثبت رساند و از اين حيث هيچ‌كس در مسابقات به او نزديك هم نشد. در ست چهارم خطاهاي زورف و روحيه بالاي تيم از بازگشت به بازي او را برنده كرد. نتيجه ۶ بر ۳ به نفع تيم و در مجموع دو‌-‌دو مساوي.
كامبك شكل گرفته بود و تيم در بازي فينال حضور داشت. بيش از سه ساعت از زمان مسابقه مي‌گذشت و اين ست پايان خط بود. در ست آخر زورف در حالي كه هر دو تنيسور پاياپاي حركت مي‌كردند در يك لحظه خاص و در گيم هشتم توانست تيم را بريك كند. نتيجه پنج بر سه به نفع زورف شد. زورف در حالي كه فقط كافي بود گيم سرو خودش را بگيرد تا فاتح يواس اوپن شود با مقاومت وحشتناك تيم روبه‌رو شد. تيم در فينال ملبورن كه همين سال ۲۰۲۰ برگزار شده بود مقابل جوكوويچ به همين مشكل خورده بود و اصلا نمي‌خواست فينال يواس اوپن را هم به اين شكل از دست بدهد.
 تيم دوباره برگشت و با بريك كردن زورف و گرفتن سرو خودش بازي را پنج-‌پنج كرد. او حتي به امتياز ۶ هم در گيم‌شماري رسيد و در آستانه پيروزي قرار گرفت اما اين بار نوبت زورف بود كه اجازه ندهد جام به راحتي از دستش خارج شود. بازي ۶‌-۶ شد و كار به تاي‌بريك كشيد. 
تيم در بين تنيسورها به متخصص تاي‌بريك معروف است. او تخصصش را در فينال يواس اوپن به رخ كشيد و موفق شد ۸ بر ۶ در تاي‌بريك به پيروزي دست پيدا كند و لحظه‌اي رويايي و حماسي براي خودش بسازد. او در فينال از خاكستر خود زنده شد و درنهايت جام قهرماني را بالاي سر برد. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون