• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4752 -
  • ۱۳۹۹ شنبه ۵ مهر

باواريايي‌ها فاتح سوپركاپ اروپا شدند

فرار بايرن از تله سويا

سامان سعادت

 

پنجشنبه شب دو تيم بايرن مونيخ و سويا به عنوان فاتحان ليگ قهرمانان و ليگ اروپا در پوشكاش آره‌ناي مجارستان به مصاف هم رفتند و در پايان اين بايرن بود كه با برتري دو بر يك جام قهرمان را بالاي سر برد. در اين بازي اوكامپوس ابتدا سويا را پيش انداخت اما در ادامه گورتزكا و هرناندز با زدن دو گل نتيجه بازي را برگرداندند تا چهارمين جام فليك با باواريايي‌ها در كمتر از يك ‌سال به دست آيد. 
فينال سوپركاپ اروپا يك اتفاق ويژه در خود داشت. آن هم اجازه حضور تماشاچيان در بازي به اندازه 30 درصد ظرفيت ورزشگاه بود. تا پيش از آن تنها در ديدار سوپركاپ فرانسه تعدادي تماشاچي اجازه حضور در استاديوم را پيدا كرده بودند و در سطح اول فوتبال اروپا و رقابت‌هاي بين‌المللي شاهد چنين اتفاقي نبوديم. 
بازي نهايي در شرايطي آغاز شد كه سويا به عنوان تيمي كه دو رقيب قدرتمند را در مراحل نيمه‌نهايي ليگ اروپا كنار زده بود يك رقيب مرموز به حساب مي‌آمد و در سمت مقابل بايرني حضور داشت كه همه از آن به عنوان بهترين تيم حال حاضر جهان ياد مي‌كنند. پيش از شروع بازي با توجه به عملكرد مونيخي‌ها در ليگ قهرمانان اروپا و هفته اول بوندس‌ليگا و برد هشت بر صفر بايرن مقابل شالكه كارشناسان شانس تيم آلماني را بيشتر مي‌دانستند اما عده‌اي هم بودند كه با ارجاع به بردهاي سويا مقابل منچستريونايتد در نيمه نهايي و اينتر در فينال ليگ اروپا، معتقد بودند نبايد سويا و سرمربي اين تيم يعني لوپتگي را دست‌كم گرفت. آنها معتقد بودند دست‌كم بايرن، كار آساني براي قهرماني ندارد. با شروع بازي مشخص شد حق با دسته دوم است. فوتباليست‌هاي بندر سويل بدون ترس از نام بايرن بازي را خوب شروع كردند و در دقيقه 13 به گل نخست دست پيدا كردند. اين گل را اوكامپوس از روي نقطه پنالتي به ثمر رساند اما بايرن تيمي نبود كه قافيه را ببازد. حملات پردامنه بايرن در نيمه نخست با مقاومت شديد خط دفاع سويا و دروازه‌بان اين تيم يعني بونو همراه شد ولي در نهايت و در دقيقه 34 بالاخره گورتزكا گل تساوي را به ثمر رساند. نيمه نخست يك بر يك تمام شد. در نيمه دوم توپخانه بايرن دروازه حريف را زير آتش خود گرفت اما جوليان لوپتگي به خوبي تيمش را براي تاب‌آوري زير بار اين فشار آماده كرده بود. بازيكنان سويا با ذهنيتي عالي و تلاشي ستودني اجازه گلزني به حريف را ندادند. در اواخر نيمه دوم سويا كه منتظر اشتباه بازيكنان حريف بود به خواسته خود رسيد و يوسف النصيري با نوير تك به تك شد ولي اين گلر مستحكم آلماني بود كه تيمش را در بازي نگه داشت و موقعيت تك به تك را مهار كرد. اگر آن توپ وارد دروازه مي‌شد احتمالا كار بايرن و افسانه فليك به پايان مي‌رسيد. 
بازي در وقت قانوني يك بر يك تمام شد در حالي كه ممكن بود بايرن بازنده بازي باشد. اين بدان معنا بود كه سويا نه سهميه سي‌ال فصل قبل لاليگا را شانسي به دست آورده و نه اتفاقي فاتح ليگ اروپا شده است. سويا از بسياري از تيم‌هاي حاضر در مراحل پاياني ليگ قهرمانان نمايش بهتري مقابل بايرن داشت. در اوقات اضافه سويا يك ‌بار ديگر صاحب فرصت گلزني فوق‌العاده شد اما اين ‌بار هم نوير با كمك تيرك دروازه مانع از گلزني بازيكنان حريف شد تا نشان بدهد همچنان مرد شماره يك دروازه فوتبال آلمان است. در ادامه و در دقيقه 99 ژاوي مارتينز وارد زمين شد و جاي لوكاس هرناندز را گرفت. آمدن مارتينز از دو جنبه جالب توجه بود؛ يكي اينكه اين بازي آخرين بازي هافبك اسپانيايي براي بايرن به حساب مي‌آمد چون گفته شده بود او به زودي از جمع مونيخي‌ها جدا مي‌شود و دوم اينكه او در آخرين سوپركاپ بايرن در اروپا در سال 2013 نيز در اوقات اضافه وارد زمين شد و گل پيروزي‌بخش تيمش را به ثمر رساند. آن بازي مقابل چلسي برگزار شده بود. مارتينز در بازي مقابل سويا هم عادت قديمي‌اش را نشان داد و توانست 5 دقيقه بعد از ورودش به زمين، گل پيروزي‌بخش تيمش را به ثمر برساند. بايرن با همين گل در نهايت و در طول 120 دقيقه فاتح سوپركاپ اروپا شد. 
سوپركاپ اروپا چهارمين جامي است كه فليك با بايرن به دست مي‌آورد. بوندس‌ليگا، دي‌اف‌بي پوكال يا جام حذفي آلمان، ليگ قهرمانان و سوپرجام اروپا. چند روز ديگر بايرن در سوپركاپ آلمان به ميدان مي‌رود و اين يعني بازيكنان اين تيم به پنجمين جام فصل خود نيز نزديك مي‌شوند. ركورد كسب جام در يك فصل متعلق به گوارديولاست كه در سال 2009 شش جام ليگ، جام حذفي، ليگ قهرمانان، سوپرجام اروپا، سوپركاپ اسپانيا و جام باشگاه‌هاي جهان را به دست آورده بود و حالا بايرن به ‌شدت اين ركورد رويايي را زير نظر گرفته است. در حال حاضر فليك با كسب چهارمين جام متوسط هر 9.5 بازي يك جام را ثبت كرده است. او از زمان آمدن به بايرن در 38 بازي روي نيمكت اين تيم نشسته و تيمش در اين مدت 35 برد به دست آورده و 126گل نيز به ثمر رسانده است! 
در طرف مقابل سويا نيز ركورددار ناكامي در سوپركاپ اروپا لقب گرفته است و بعيد به نظر مي‌رسد، تيمي به اين زودي‌ها ركورد منفي آنها را جابه‌جا كند. سويا با باخت مقابل بايرن پنجمين شكست از 6 حضور خود در فينال‌هاي سوپركاپ را تجربه كرد. سويا تنها در سال 2006 با پيروزي مقابل بارسلونا مدال طلاي اين مسابقات را دشت كرده بود. 
از ديگر فكت‌هاي جالب بازي فينال سوپركاپ مي‌توان به ركوردشكني مولر اشاره كرد. او علاوه بر اينكه عنوان بهترين بازيكن زمين را به دست آورد با رسيدن به بيست‌وششمين جام دوران زندگي‌اش در كنار شوان اشتاينگر تبديل به پرافتخارترين بازيكن تاريخ آلمان شد. افتخارات مولر و درخشش فوق‌العاده او در چند ماه اخير در شرايطي رقم مي‌خورد كه يك‌ سال پيش و زير نظر كواچ از او به عنوان بازيكني تمام شده ياد مي‌شد و حتي بايرن در نظر داشت او را به فروش برساند. با اين حال ستاره نسبتا پا به سن گذاشته فوتبال آلمان نشان داده چقدر براي موفقيت عطش دارد. مهدي مهدوي‌كيا ستاره سابق فوتبال ايران بعد از كسب عنوان بهترين بازيكن زمين توسط مولر با انتشار عكس او در استوري اينستاگرامش خطاب به بازيكنان جوان و نوجوان نوشت: «به نوجوانان فوتباليست توصيه مي‌كنم اگر قراره كسي رو الگوي فوتباليتون بدونيد، اين {مولر} بهترينه. شايد بهترين تكنيك رو نداره ولي در خدمت تيم بودن، تاثيرگذاري و تلاش براي بردن در وجودشه. هر تيمي يكي از اين بازيكنان مي‌خواد.» 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون