• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4754 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۷ مهر

مشاور عالي فرمانده كل قوا دريافت طلا از ونزوئلا در قبال بنزين را تاييد كرد

تكذيب يك تكذيب

«ما در اين هفته شاهد اين بوده‌ايم كه ايران هواپيماهاي بيشتري را به ونزوئلا مي‌فرستد. ما فكر مي‌كنيم هواپيماهايي كه از ايران تجهيزاتي را براي صنعت نفت[ونزوئلا] مي‌آورند، با طلا به خانه بر مي‌گردند.» اين بخشي از اظهارات اليوت آبرامز، مسوول ونزوئلا در وزارت امور خارجه ايالات‌متحده امريكاست كه در ارديبهشت ماه بيان شد. پس از اين اظهارات بود كه خبرگزاري رويترز مدعي شد كه ايران كشتي «فورچون» حامل محموله بنزين را به سمت ونزوئلا ارسال كرده كه از جبل‌الطارق عبور كرده است. مقامات امريكايي پس از آن اعلام كردند كه 5 كشتي حامل بنزين و گازوئيل ايران در راه ونزوئلا بوده و واشنگتن اقداماتي را براي مقابله با آن انجام خواهد داد. مقامات كاخ سفيد اقدام ايران و ونزوئلا را دهن‌كجي به تحريم‌هاي خود دانستند ولي سيدعباس موسوي، سخنگوي وقت وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي، اساسا اظهارات و ادعاهاي مطرح شده از سوي مقامات كاخ سفيد را تكذيب كرد و هدف از آن را نوعي زمينه‌سازي براي اعمال فشار بيشتر از سوي امريكا بر دولت ونزوئلا و ايجاد اخلال و دخالت در روابط تجاري ميان دو كشور ايران و ونزوئلا ارزيابي كرد و گفت كه «دولت امريكا كه در اجراي سياست‌هاي خود در ونزوئلا از جمله تحريم اقتصادي، تهديد نظامي و اخيرا تشكيل شوراي انتقالي، به دليل مقاومت دولت و مردم آن كشور با شكست مواجه شده با ايراد اين‌گونه اتهامات سعي دارد در برنامه دولت ونزوئلا براي بازسازي پالايشگاه‌هاي آن كشور و توليد فرآورده‌هاي نفتي از جمله بنزين كه هم اكنون به دليل تحريم‌هاي ظالمانه امريكا با كمبود روبه‌رو است، مانع‌تراشي كند.» حالا اما از آن زمان حدود 
6 ماه گذشته ولي يكي از عاليرتبه‌ترين نظاميان ايراني در جريان اظهاراتي نه‌تنها گفته‌هاي سخنگوي سابق وزارت امور خارجه را تاييد نكرده، بلكه عملا به تكذيب آن پرداخته است.
سرلشكر سيديحيي صفوي، دستيار و مشاور عالي فرمانده كل قوا جمهوري اسلامي روز گذشته در حاشيه مراسم «تداوم دفاع مقدس در جبهه مقاومت» كه در محل باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد، در اظهاراتي كه خبرگزاري تسنيم آن را منتشر كرد با بيان اينكه «ما مي‌خواهيم تجربه دفاع مقدس را نه تنها به ملت‌هاي اسلامي بلكه به ديگر ملت‌ها همچون ونزوئلا انتقال دهيم» گفت كه «امروز ونزوئلايي‌ها كمونيست هستند اما در مقابل امريكايي‌ها ايستاده‌اند و ما هم به آنها كمك مي‌كنيم، كمك‌هاي نرم‌افزاري به آنها مي‌كنيم و ايده مي‌دهيم، مثلا مي‌گوييم چگونه بسيج مردمي را شكل دهيد و چگونه حملات سايبري را دفع كنند. هر كشور مسلمان و غيرمسلمان كه از ما كمك بخواهد، كمك‌شان مي‌كنيم اما از آنها پول مي‌گيريم. ما به ونزوئلا بنزين داديم و شمش طلا گرفتيم و طلاها را هم با هواپيما به ايران آورديم تا در راه اتفاقي برايش نيفتد.» اين مقام عاليرتبه نظامي همچنين خاطرنشان كرد: «ما هر كمكي به عراقي‌ها كرديم دلار نقد گرفتيم، با سوري‌ها قراردادي امضا كرديم كه در مقابل چيزهايي را مي‌گيريم البته روس‌ها بيش از ما در سوريه استفاده مي‌كنند. ما در راستاي عمق بخشي به دفاع ايران در مقابل دشمنان فرامنطقه‌اي خود مثل امريكا و صهيونيست اقدام مي‌كنيم. ما براي اينكه در برابر ائتلاف كشورهاي غربي و عربي در سوريه بايستيم با روسيه ائتلاف كرديم و ائتلاف ما هم پيروز شد. يعني ما يك پيروزي راهبردي در سوريه و عراق در برابر داعشي‌ها به دست آورديم.»

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون