• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4754 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۷ مهر

وزارت كشور: درهاي مدارس همچنان به روي مهاجران افغانستاني باز است

گروه اجتماعي| در پي انتشار گزارشي با عنوان بچه‌هاي افغان پشت درهاي مدرسه مانده‌اند در مورخ 16/6/99 آن روزنامه همچنين گزارش 2 مهر ماه 99 آن روزنامه با عنوان دانش‌آموزان اتباع پشت در مدارس جاماندند لطفا دستور فرماييد پاسخ ذيل در يكي از دو شماره آتي، به نحو مطلوب، ذيل عنوان زير منتشر نمايند؛ 
 
وزارت كشور: درهاي مدارس همچنان 
به روي مهاجران افغانستاني باز است
روزنامه اعتماد همزمان با هفته‌هاي نخست آغاز سال تحصيلي و در گزارشي با عنوان «بچه‌هاي افغان پشت درهاي مدرسه مانده‌اند» موضوع ثبت‌نام فرزندان مهاجران مجاز و غيرمجاز افغانستاني را دستمايه گزارش خود كرده و ادعاهاي خلاف واقعي را به ايران و وزارت كشور منسوب كرده است. در گزارش روزنامه اعتماد بدون ذكر اطلاعات از منابع رسمي و قانوني كشور در موضوع مهاجران و اتباع خارجي، يعني وزارت كشور و بخش تخصصي ذي‌ربط آن (اداره كل امور اتباع و مهاجرين خارجي و واحد متناظر در استانداري‌ها)، به درج توضيحاتي مبهم منسوب به احدي از مديران يك سازمان حمايتي يا يك سمن مرتبط اكتفا شده كه طبعا به‌دليل عدم اشراف به موضوع، در عوض شفاف‌سازي شرايط، بر ابهام‌ها افزوده شده است.
در گزارش «بچه‌هاي افغان پشت درهاي مدرسه مانده‌اند» روزنامه اعتماد تلاش شده است سياست درهاي بسته آموزشي براي مهاجان به مخاطب القا شود و حال آنكه در سال‌هاي اخير، تعداد فرزندان اتباع خارجي از جمله برادران و خواهران افغانستاني ثبت‌نام شده در مدارس كشور مستمرا رشد داشته است و در سال تحصيلي فعلي هم، با رشد 4 و نيم درصدي صدور برگ مجوز ثبت‌نام حتي براي فرزندان اتباع فاقد مدرك (غيرمجاز) مواجه هستيم. براي تسهيل امكان قضاوت منصفانه مخاطبان شريف روزنامه، مرور جملاتي از گزارش روزنامه اعتماد، صرفا به عنوان نمونه‌هايي از محورهاي خلاف صحت آن گزارش، خالي از لطف نيست. ملاحظه بفرماييد: 
- فرمان را رهبري داده است، وزير آموزش و پرورش ابلاغ كرده است، مگر مي‌شود اجرا نشود؟ من الان يقه كي را بگيرم؟ 
- دفتر كفالت (وابسته به وزارت كشور) به كودكان افغانستاني كه در زمره سرشماري‌هاي سال گذشته ثبت نشده است  ديگر برگه  هويت نمي‌دهد.
- استانداري‌ها و اداره اتباع از صدور برگه كارت حمايت تحصيلي امتناع مي‌كنند.
-  مدارس تا همين سال قبل كودكان افغان بدون برگه هويت را هم ثبت‌نام مي‌كردند، چه چيزي در اين ميان تغيير كرده است؟
-  سياست جديد اما ناگفته وزارت كشور بر اين است كه به طُرق مختلف جلوي ورود آنها به نظام رسمي آموزش و پرورش كشور گرفته شود.
اين عبارات نمونه مطالبي است كه در گزارش روزنامه اعتماد، با انتساب به منابع نامعتبر، برجسته گرديده و متاسفانه نويسنده گزارش و ديگر همكاران تحريريه روزنامه، حتي از يك تماس تلفني ساده با روابط عمومي وزارت كشور و يا با اداره كل امور اتباع و مهاجرين خارجي، براي بررسي موضوع و دريافت اطلاعات صحيح و انعكاس متوازن مطالب و امكان سازي قضاوت منصفانه مخاطب دريغ كرده‌اند. به‌علاوه دو نوبت شفاف‌سازي مديركل امور اتباع و مهاجربن خارجي وزارت كشور، در 25 شهريور ماه و همچنين در 30 شهريور ماه، كه ضمن آن، دقيقا به ابهامات مطروحه «اعتماد» پاسخ داده شده است، علي‌رغم بازنشر در عمده خبرگزاري‌ها و ساير رسانه‌ها، مورد توجه نويسنده گزارش «اعتماد» و ساير همكاران تحريريه «اعتماد» قرار نمي‌گيرد و تنها پس از پيگيري تلفني همكاران روابط عمومي وزارت كشور، بالاخره 8 روز پس از انتشار مصاحبه اول، «اعتماد» در ذيل گزارشي با تيتر خلاف واقع «دانش‌آموزان اتباع پشت در مدارس جاماندند» ضمن تكرار مجدد مفاد ادعاهاي خلاف واقع قبلي، فرازي از توضيحات 
25 شهريور مديركل اتباع وزارت كشور را بازنشر مي‌كند. 
در اينجا ضمن توصيه به رعايت اصول حرفه‌اي و وفاداري به رسالت روزنامه‌نگاري در همه موارد به‌خصوص در تدوين و انتشار گزارش‌هايي از اين دست كه با منافع ملي، حيثيت و اعتبار بين‌المللي كشور و آرامش عمومي ارتباط دارد و تاكيد بر ضرورت پرهيز از يكجانبه‌گرايي و در عوض نگاه چندجانبه به موضوعات و استفاده از توضيحات مراجع تخصصي و رسمي مرتبط براي پيشگيري از انحراف و سياه‌نمايي، توجه مخاطبان را به مطلب زير جلب مي‌نمايد. 
وزارت كشور: در سال جديد تعداد اتباع خارجي دريافت‌كننده برگه حمايت تحصيلي 4 و نيم درصد افزايش يافته است. در سال تحصيلي 1400-1399 از تمامي اتباع مجاز (دارندگان كارت آمايش معتبر و اتباع داراي اقامت قانوني) در كشور و ديگر اتباع مقيم جمهوري اسلامي ايران از جمله اتباع سرشماري شده، دارندگان گذرنامه‌هاي خانواري كه غيرمجاز محسوب مي‌شوند و داراي مدرك اقامتي معتبر نمي‌باشند و دانش‌آموزاني كه در سال گذشته براساس فرمان مقام معظم رهبري در مدارس ثبت‌نام شدند، دارندگان كارنامه تحصيلي سال گذشته و فرزندان كلاس‌اولي خانواده‌هاي دانش‌آموزان مذكور در مدارس كشور ثبت‌نام به عمل آمده است.
برخلاف ادعاي روزنامه اعتماد كه به استناد منابع غيرموثق تدوين شده است، مقايسه آمار دانش‌آموزان فاقد مدرك ثبت‌نام شده در سال تحصيلي 1400-1399 نسبت به سال تحصيلي گذشته، مويد آن است كه در سال تحصيلي جديد تعداد دريافت‌كنندگان برگه حمايت تحصيلي به نسبت سال گذشته 4.5 (چهار و نيم) درصد افزايش داشته است كه حاكي از افزايش ارايه خدمات آموزشي مناسب به دانش‌آموزان فاقد مدرك در كشور مي‌باشد. 
 
مهاجران افغان
نگران ثبت‌نام فرزندان خود نباشند
امور اتباع و مهاجرين وزارت كشور، تا 27/6/99 دو نوبت طرح ثبت‌نام دانش‌آموزي براي جلوگيري از بازماندن اتباع داراي شرايط لازم را تمديد كرده است و در صورت ضرورت، البته اگر آموزش و پرورش آمادگي داشته باشد، اين فرآيند براي اتباع داراي مدرك معتبر ادامه خواهد يافت و جاي هيچ‌گونه نگراني براي خانواده‌ها و دانش‌آموزان وجود ندارد.  يكي از كانون‌هاي شيوع كرونا ترددهاي غيرمجاز و مهاجرت‌هاي غيرقانوني است/ ارايه خدمات به متردين مرزي براي صيانت از سلامت و بهداشت جامعه متوقف شده است. سياست اصلي و مهم همه بخش‌هاي كشور در سال جاري، تمهيد همه اقدامات براي جلوگيري از شيوع بيش از پيش بيماري كرونا است، بدين منظور و در جهت رعايت پروتكل‌هاي بهداشتي ابلاغ شده و از آنجا كه يكي از كانون‌هاي شيوع كرونا ترددهاي غيرمجاز و مهاجرت‌هاي غيرقانوني است، محدويت‌هايي قانوني اعمال مي‌شود كه براساس آن، از هر گونه تردد غيرمجاز جلوگيري مي‌شود. در همين راستا، براي جلوگيري از ترددهاي غيرمجاز و كاهش انگيزه براي ترددهاي غيرقانوني، ارايه خدمات به متردين غيرمجاز مرزي براي صيانت از سلامت و بهداشت جامعه متوقف شده است.
برخي كودكان مهاجر قصد تحصيل ندارند / برگه حمايت تحصيلي را به عنوان مجوز اقامت نشان مي‌دهند.
درنهايت، توجه مخاطبان شريف روزنامه اعتماد و نويسنده محترم گزارش به اين نكته جلب مي‌شود كه براساس اطلاعات مختلف دراختيار، ازجمله بالا بودن تعداد دارندگان برگه حمايت تحصيلي در سال‌هاي قبل نسبت به آمار كساني كه در مدارس ثبت‌نام كرده و مشغول به تحصيل شده‌اند، متاسفانه برخي از كودكان را كه به صورت قاچاق و صرفا براي كار به ايران از طريق تردد‌هاي كاملا غير مجاز مرزي، وارد ايران مي‌كنند، اساسا قصد تحصيل ندارند و به بهانه دسترسي به آموزش، صرفا به‌دنبال دريافت دريافت برگه حمايت تحصيلي به عنوان راهكاري براي دريافت مجوز اقامت هستند.
اما بخش ديگري از گزارش روزنامه اعتماد به موضوع فرزندان حاصل از ازدواج مادران ايراني با اتباع خارجي پرداخته است كه لازم است به اطلاع برسانيم در اجراي قانون و آيين‌نامه اعطاي تابعيت به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ايراني با مردان خارجي و به منظور تسهيل در فرآيند دريافت تابعيت فرزندان مذكور، شيوه‌نامه هماهنگي در اجراي آيين‌نامه اعطاي تابعيت ايران به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ايراني با مردان خارجي، پس از جلب نظر همه جهات ذي‌ربط قانوني تهيه و به شماره 52949 مورخ 17/4/99 با امضاي وزير كشور جهت اجرا به استانداري‌هاي سراسر كشور ابلاغ گرديد.
در اجراي اين شيوه‌نامه و براساس گزارش‌هاي دريافتي از استانداري‌هاي سراسر كشور تا تاريخ 17/6/99 تعداد 38817 نفر از فرزندان مادر ايراني زير 18 سال و همچنين 23850 نفر از فرزندان مادر ايراني بالاي 18 سال در وب‌سايت اداره كل اموراتباع و مهاجرين خارجي به آدرس www.bafia.ir پيش ثبت‌نام كرده‌اند.
 همچنين از ابتداي ابلاغ شيوه‌نامه تا 16 شهريور 1399 تعداد 1025 فقره پرونده‌ در سراسر كشور با محوريت استانداري‌ها (ادارت كل اتباع و مهاجرين خارجي) تشكيل و تكميل شده و براي استعلام‌هاي لازم به دستگاه‌هاي ذي‌ربط ارسال شده است. شايان ذكر است مشكل اصلي در اين رابطه، تكميل نبودن مدارك و مستندات فرزندان است و در صورتي كه مدارك درخواست‌كنندگان كامل باشد مانعي در روند انجام كار وجود ندارد.
توضيح روزنامه اعتماد: وزارت كشور در حالي جوابيه فوق را به روزنامه اعتماد داده است كه در زمان پيگيري روزنامه پاسخ لازم را نداده بود و در عين حال از ساير مطالبي كه روزنامه در اين زمينه منتشر كرده از جمله مصاحبه با رضوان حكيم‌زاده، معاون آموزش ابتدايي وزارت آموزش و پرورش توجهي نكرده است. همچنين روزنامه اعتماد در تاريخ اول مهر 99 نيز مطلبي با عنوان «مديركل اتباع خارجي وزارت كشور در مورد ثبت‌نام دانش‌آموزان افغانستاني: حمايت از افغان‌هايي كه كارنامه تحصيلي دارند» منتشر كرد. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون