• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4754 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۷ مهر

رسولي با استناد به گزارش ۵ ماهه درآمد و هزينه شهرداري تهران:

كاهش 25 درصدي درآمدهاي مديريت شهري

خزانه‌دار شوراي شهر تهران گفت: كسب درآمد در ۵ ماهه امسال، نسبت به مدت مشابه سال قبل از ۸۵ درصد به ۶۰ درصد كاهش يافته است. كاهش ۲۵ درصدي به دليل ركود پيش آمده در فضاي كسب و كار و افزايش ۳۸ درصدي بودجه مصوب پنج دوازدهم سال جاري نسبت به سال گذشته است.  سيدحسن رسولي در جلسه اخير شوراي شهر تهران درباره حساب‌هاي درآمد و هزينه شهرداري تهران (مرداد ماه و پنج ماهه سال ۱۳۹۹)، اظهار كرد: در بخش عملكرد حساب درآمد، شهرداري تهران بر اساس بودجه مصوب موظف بوده در برش عملكردي پنج ماهه خود نسبت به تامين منابع در سقف ۱۲هزار و ۷۳۹ ميليارد تومان اقدام كند. طي اين دوره پنج ماهه مبلغ ۷هزار و ۶۶۱ ميليارد تومان معادل ۶۰ درصد درآمد كسب كرده است.  او در توضيح داده‌هاي گزارش شهرداري در صحن شورا گفت: طي پنج ماهه مذكور كسري عملكرد ۵هزار و ۷۷ ميليارد تومان معادل ۴۰ درصد نسبت به بودجه مصوب مشاهده مي‌شود. از كل درآمد پنج ماهه (7 هزار و ۶۶۱ ميليارد تومان) معادل ۲۹ درصد آن درآمد پايدار و ۷۱ درصد آن درآمد ناپايدار است.  خزانه‌دار شوراي شهر تهران در بخش عملكرد هزينه‌اي اعلام كرد: در اين دوره، شهرداري اجازه داشته حداكثر تا سقف اعتبار مصوب به مبلغ ۱۱هزار و ۲۴۹ ميليارد تومان هزينه كنند. طي دوره مذكور مبلغ ۸ هزار و ۴۱۳ ميليارد تومان (۷۵ درصد) هزينه در دفاتر ثبت شده است كه از اين مبلغ ۹۷ درصد آن به ‌صورت پرداخت‌هاي نقدي است و ۳ درصد آن غيرنقدي است. در دوره گذشته (چهار ماهه نخست سال ۱۳۹۹) 7/99 درصد هزينه به صورت پرداخت‌هاي نقدي و ۳ درصد آن غيرنقدي بوده است.   رسولي درباره عملكرد حساب درآمد و هزينه مردادماه نيز گفت: شهرداري تهران بر اساس بودجه مصوب شورا موظف بوده است، در برش عملكردي مرداد ماه خود نسبت به تامين منابع در سقف ۲ هزار و ۵۴۷ ميليارد تومان اقدام كند. در اين ماه مبلغ يك هزار و ۷۸۱ ميليارد تومان معادل ۸۰ درصد درآمد كسب شده است. از كل درآمد مردادماه معادل ۳۲درصد آن درآمد پايدار و ۶۸ درصد آن درآمد ناپايدار است. 
 او همچنين تصريح‌ كرد: شهرداري تهران در مردادماه تا سقف ۲ هزار و ۲۴۹ ميليارد تومان اجازه هزينه‌كرد داشته كه با اعلام مبلغ ۲هزار و ۷۷۶ ميليارد تومان در مردادماه تقريبا معادل ۱۲۳ درصد مصارف خود را منظور و ثبت كرده است كه از اين مبلغ ۹۲ درشد آن به‌صورت پرداخت‌هاي نقدي است و ۸ درصد آن غيرنقدي است.
 نايب‌رييس كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر تهران در تحليل و ارزيابي درآمد و هزينه شهرداري‌ تهران گفت: بودجه مصوب پنج دوازدهم سال ۹۸ مبلغ ۷هزار و ۸۴۵ ميليارد تومان بوده است كه از اين مبلغ ۶هزار و ۶۶۷ ميليارد تومان آن معادل ۸۵ درصد درآمد كسب شد و در سال ۹۹ بودجه مصوب پنج دوازدهم مبلغ ۱۲هزار و ۷۳۹ ميليارد تومان است كه مبلغ ۷هزار و ۶۶۱ ميليارد تومان معادل ۶۰ درصد آن درآمد كسب شده است. 
او ادامه داد‌: كسب درآمد، نسبت به مدت مشابه سال قبل كاهش داشته و از ۸۵ درصد در سال ۹۸ به ۶۰ درصد در سال جاري رسيده است. كاهش ۲۵ درصدي كسب درآمد نسبت به مدت مشابه سال قبل، به دليل ركود پيش آمده در فضاي كسب و كار و همچنين افزايش ۳۸ درصدي بودجه مصوب پنج دوازدهم سال جاري نسبت به سال گذشته است. رسولي تصريح‌ كرد: با توجه به شرايط كرونايي و ركود پيش آمده در فضاي كسب و كار، از تلاش‌هاي دو حوزه معاونت شهرسازي و معماري و معاونت مالي و اقتصاد شهري كه در مرداد ماه موفق به كسب ۷۰ درصد درآمد مصوب شده‌اند، قدرداني مي‌كنم. قطعا اين ميزان تحقق بودجه عمدتا نقد در مقايسه با عملكرد دولت يكي از نقاط قوت مديريت شهري به شمار مي‌رود.  خزانه‌دار شوراي شهر تهران همچنين اظهار كرد: از كل درآمد پنج ماهه ۲۹ درصد آن درآمد پايدار و ۷۱ درصد آن درآمد ناپايدار است. در مدت مشابه سال گذشته از كل درآمد وصولي ۳۵ درصد آن از درآمد پايدار و ۶۵ درصد آن از درآمد ناپايدار حاصل شده است. كاهش شش درصدي درآمد پايدار نسبت به مدت مشابه سال قبل شاخص مهم و تامل‌برانگيزي است. از كل درآمد مردادماه ۳۲ درصد آن درآمد پايدار و ۶۸ درصد آن درآمد ناپايدار است. 
او در بخش ديگري از سخنان خود گفت: در گزارش ارايه‌شده، هزينه‌هاي پنج ماهه ۹۷ درصد نقدي است و از ۲۰ درصد بودجه غيرنقد فقط ۳ درصد تحقق يافته است؛ لذا برطرف كردن موانع موجود و عملياتي شدن كل ۲۰ درصد منابع غيرنقد را در هفت دوازدهم سال انتظار دارم.
‌رسولي ادامه‌ داد: طبق ماده ۷۹ قانون شهرداري‌ها، شهردار موظف است منتهي به پانزدهم هر ماه حساب درآمد و هزينه ماه قبل شهرداري را به انجمن شهر تسليم كند؛ لذا بدين وسيله درخواست دارم در گزارشات آتي شهرداري در خصوص درآمد و هزينه شهرداري، وضعيت درآمد و هزينه سازمان‌ها و شركت‌هاي تابعه نيز ارايه شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون