• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4755 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۸ مهر

قهرماني بوتاس در فرمول يك سوچي

پنالتي، هميلتون را از ركوردشكني دور كرد

تلاش لوييس هميلتون براي شكستن ركورد پيروزي در تاريخ فرمول يك وقتي در رقابت سوچي روسيه با پنالتي مواجه شد به شكست انجاميد. جريمه ۱۰ ثانيه‌اي براي هميلتون به اين دليل در نظر گرفته شد كه قهرمان جهان دو خطاي استارت تمريني به ثبت رساند. هميلتون به دليل تمرين استارت در خارج از محدوده با جريمه مواجه شد. البته در ابتدا جريمه‌اي سنگين‌تر براي او در نظر گرفته شد و دو پنالتي براي او ثبت شد. به اين ترتيب هميلتون در آستانه محروميت اتوماتيك از مسابقه قرار گرفت ولي بعد اين تصميم به دليل اينكه بخشي از آن متوجه تيم بود لغو و در ازايش مرسدس ۲۵ هزار يورو جريمه شد. در اين رقابت والتري بوتاس هم‌تيمي هميلتون اول شد. 
پيروزي بوتاس به اين معناست كه او فاصله‌اش را با هميلتون، صدرنشين جدول به ۴۴ امتياز كاهش داده است. هميلتون و تيم مرسدس با عدم آگاهي از قوانين در تمرين قبل از مسابقه مرتكب اشتباه شدند و اين قهرماني را براي بوتاس راحت كرد. 
بوتاس در مسابقه استراتژي بهتري داشت. او با لاستيك مديوم شروع كرد. در حالي كه هميلتون با لاستيك سافت استارت زد. هميلتون در حالي كه موقعيت خوبي داشت مجبور شد به خاطر تحمل جريمه‌اش در دور هفدهم راهي 
پيت استاپ شود و ۱۰ ثانيه منتظر بماند. بعد از اين راننده بريتانيايي به عنوان نفر يازدهم و 
پشت سر سباستين كار را ادامه داد. در پايان والتري بوتاس اول شد و ماكس ورشتاپن از ردبول در جايگاه دوم ايستاد و مكاني  بهتر از سوم  نصيب  هميلتون نشد. 
اين دومين اشتباه مرسدس در سه مسابقه اخير است. انگار مرسدس بايد نگاهي دقيق‌تر به دستورالعمل‌هاي مسابقه بيندازد. اشتباه آنها در رقابت ايتاليا نيز به تيم ضربه زد و قهرماني را از اين تيم گرفت. با اين حال بوتاس راننده دوم مرسدس به خوبي خودش را از اين مشكلات جدا كرد. او با اينكه در ابتدا نتوانست هميلتون را به چالش بكشد در ادامه به واسطه پنالتي 
۱۰ ثانيه‌اي هم‌تيمي‌اش پيش افتاد و پيشتازي‌اش را تا به انتها حفظ كرد. بوتاس فاصله بسيار خوبي با ورشتاپن ايجاد كرد به شكلي كه از جانب او تحت فشار قرار نگرفت و در همين حين توانست سريع‌ترين دور پيست را نيز به ثبت  برساند. 
هميلتون نيز كه خودش را به پشت سر ماكس رسانده بود به دليل اينكه لاستيك‌هايش كهنه شده بود و ديگر فرصتي براي رفتن به پيست نداشت نتوانست مقام دومي را به چالش بكشد. پشت سر اين سه نفر سرخيو پرز از ريسنيگ پوينت قرار گرفت و دانيل ريكاردو از رنو توانست در جايگاه پنجم قرار بگيرد و چارلز لكلرك از فراري با ايستادن در رتبه ششم بعد از مدت‌ها در رتبه‌اي امتيازآور رقابت را تمام كرد. رقابت سوچي اما براي مك لارن و كارلوس ساينز بديمن بود. او در همان دور نخست با برخورد به لانس استرول راننده ريسينگ پوينت از دور مسابقه كنار رفت.
رقابت سوچي علاوه بر قهرماني بوتاس و پنالتي هميلون يك ويژگي منحصر به‌فرد ديگر هم داشت. براي نخستين‌بار در رقابت‌هاي فرمول يك فصل جاري و در مرحله دهم 30 هزار تماشاگر روس موفق شدند در سوچي مسابقه را از نزديك ببينند. بوتاس بعد از قهرماني گفت: «هنگامي كه در هواي آزاد بودم احساس كردم سرعتم بسيار عالي است و مي‌توانم همه چيز را كنترل كنم. هرگز تسليم نشدم. روز خوبي است. به دست آوردن يك پيروزي ديگر بسيار خوب است. مدت زيادي از آخرين پيروزي‌ام گذشته بود و من اكنون بايد حركت را ادامه دهم.» همچنين ماكس ورشتاپن كه به عنوان نفر دوم از خط پايان عبور كرد، گفت: «بعد از شروع مجدد مسابقات ما از حد ميانگين كمي كندتر بوديم. من در بالانس ماشين كمي مشكل داشتم. هنگامي كه روي لاستيك سخت كار كردم اوضاع رقابتي‌تر شد. امروز فقط سعي كردم مسابقه خودم را انجام دهم و فكر مي‌كنم به خوبي آن را مديريت كردم.» همليتون نيز كه با پنالتي نتوانست براي جايگاه اول بجنگد بعد از پايان مسابقه گفت: «ابتدا مي‌خواهم از هواداران تشكر كنم. امروز روز بزرگي نبود اما اين اتفاقي است كه افتاده. مهم نيست. اكنون اين كار انجام شده است بنابراين من امتيازاتم را مي‌گيرم و به والري تبريك مي‌گويم.» صدرنشين مسابقات در مورد جريمه‌هايش نيز گفت: «تقريبا مطمئنم قبلا هيچ‌كس براي چنين چيز مسخره‌اي دو پنالتي پنج ثانيه‌اي نداشته است. قطعا پنالتي آنها زياده‌روي بود اما انتظاري جز اين نمي‌رفت. آنها در تلاش هستند تا مرا متوقف كنند.»
در حال حاضر و در جدول رده‌بندي فرمول يك ۲۰۲۰ بعد از ۱۰ مرحله هميلتون با ۲۰۵ امتياز صدرنشين است و پشت سرش بوتاس و ورشتاپن با ۱۶۱ و ۱۲۸ امتياز دوم و سوم هستند. مرحله يازدهم رقابت‌هاي فرمول يك در تاريخ ۱۱ اكتبر (دو هفته ديگر) در پيست ايفل در كشور آلمان و شهر نورنبرگ برگزار مي‌شود. گردنپري ايفل براي نخستين‌بار از سال ۲۰۱۳ به تقويم فرمول يك اضافه شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون