رسيدگي تعزيرات تهران به ۶۹۰ گزارش تخلف كرونايي
مديركل تعزيرات حكومتي استان تهران گفت: «از ابتداي امسال ۶۹۰ گزارش احتكار، گرانفروشي و امتناع از عرضه اقلام بهداشتي و دارويي از سوي سازمانها و دستگاههاي نظارتي به ارزش بالغ بر ۱۶ ميليارد ريال به تعزيرات استان تهران ارجاع شده است.»محمدعلي اسفناني افزود: «در بازه زماني هفت ماهه اخير، گزارشهاي احتكار، گرانفروشي و امتناع از عرضه اقلام بهداشتي و دارويي از جمله محلول و ژل ضدعفوني پزشكي، اسپري ضد عفوني، دستكشهاي پزشكي و محصولات مرتبط، ماسك جراحي و انواع الكلها به اداره كل تعزيرات استان تهران ارسال و براي رسيدگي به شعب مربوطه تعزيرات تهران ارجاع شد. شعب تعزيرات پس از رسيدگي به گزارشها، در مجموع ۵۰۹ پرونده را پس از رسيدگي مختومه اعلام كردند كه از اين تعداد براي ۱۲۸ فقره، متهمان علاوه بر ضبط كالا به نفع دولت، به پرداخت جزاي نقدي درحق صندوق دولت محكوم شدهاند.»اول مهرماه سال جاري سيد ياسر رايگاني از مردم خواست در صورت مواجهه با گرانفروشي يا از طريق سامانه ۱۳۵ يا با مراجعه به سامانه 124 نسبت به تخلف واحدهاي توليدي اعلام شكايت كنند. آخرين پنجشنبه مردادماه سال جاري، خبرنگار «اعتماد» در مراجعه به يكي از شعبات فروشگاه زنجيرهاي افق كوروش مشاهده كرد كه قيمت درج شده روي يكي از محصولات، 7 هزار تومان با قيمت پاي صندوق اين محصول فرق دارد. صندوقدار اصرار داشت كه قيمت اين محصول از طرف شركت اعلام شده و بايد با همين قيمت جديد عرضه شود در حالي كه محصول مورد نظر توليد ارديبهشت ماه بود و قيمت آن هم به گفته صندوقدار، قيمت پيش از تغيير بود. بعد از اعتراض خبرنگار «اعتماد»، مسوولان فروشگاه اقدام به جمعآوري محصول با قيمت قديمي از سطح فروشگاه كردند و مدعي شدند كه بايد از شركت توليدكننده براي ارايه محصولات با قيمت قديمي كسب تكليف كنند.
خبرنگار «اعتماد»، با سامانه ثبت شكايات سازمان تعزيرات حكومتي تماس گرفت اما در پاسخ شنيد كه «ساعات كاري براي ثبت شكايات، از شنبه تا چهارشنبه .....» پس از آن، به صفحه سايت «تعزيرات حكومتي» مراجعه كرد تا شكايت خود را به صورت مكتوب ثبت كند اما سامانه هم ثبت شكايت را تاييد نميكرد كه در نهايت، تلفنچي كشيك مركز به خبرنگار «اعتماد» گفت كه بايد در ايام عادي هفته براي ثبت شكايت خود اقدام كند. ادعاي مسوولان سازمان تعزيرات حكومتي درباره پذيرش شكايات شهروندان، زماني قابل پذيرش است كه امكان ثبت شكايت، 24 ساعته باشد نه آنكه سامانه مثل يك كارمند وظيفهشناس، فقط در ايام عادي هفته فعال باشد آن هم در حالي كه اصلا دور از انتظار نيست كه مسوولان فروشگاه زنجيرهاي، تخلف در محاسبه قيمت قديمي يك محصول توليد قديمي، با جمع كردن محصول از قفسهبنديها، پنهان كنند و حتي منكر وجود اين تخلف شوند.