• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4764 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۲۰ مهر

ترامپ در پي تكرار شگفتي اكتبر انتخابات قبلي است

افشاي ايميل‌هاي هيلاري؛ تراژدي 2016 كمدي 2020

محمدحسين لطف‌الهي

رييس‌جمهور امريكا بر اساس نظرسنجي‌هايي كه در سطح ملي صورت گرفته فاصله زيادي با رقيب خود دارد و نگراني او از شكست در سوم نوامبر سبب شده تا اعضاي كابينه را به برخي فعاليت‌هاي انتخاباتي وا دارد. ترامپ كه گمان مي‌كند در مقطع زماني فعلي افشاي متن كامل ايميل‌هاي هيلاري كلينتون مي‌تواند در رقابت‌هاي انتخاباتي به نفع او تمام شود به وزارت خارجه ايالات متحده فشار آورده تا تحت هر شرايطي پيش از برگزاري انتخابات اقدام به افشاي اطلاعات موجود در اين پرونده 4 ساله كند. نيويورك تايمز گزارش داده، رييس‌جمهور امريكا كه از عقب ماندگي در نظرسنجي‌ها ناراحت است و نمي‌خواهد موضوع كرونا تعيين‌كننده‌ترين محور در انتخابات پيش رو باشد، موفق شده مايك پمپئو را مجبور كند تا اعلام كند به زودي محتويات ايميل‌هاي كانديداي نهايي دموكرات‌ها در سال 2016 را منتشر خواهد كرد. اين اتفاق در حالي رخ داده كه ويليام بار، دادستان كل در برابر فشارهاي رييس‌جمهور براي تحت پيگرد قرار دادن برخي از دموكرات‌ها به ويژه جوزف بايدن، معاون اول پيشين امريكا مقاومت كرده و به همين دليل ترامپ تصميم گرفته از برخي اختيارات و اطلاعات وزارت خارجه براي تحت فشار قرار دادن رقيب استفاده كند.

ترامپ كه نشان داده حاضر نيست تحت هيچ شرايطي شكست را بپذيرد در دوران نقاهت خود نيز دست از فعاليت‌هاي انتخاباتي برنمي‌دارد. به گفته سه مقام آگاه، او قصد دارد شنبه شب به وقت محلي مراسمي را در كاخ سفيد برگزار كند. اين درحالي است كه رييس‌جمهور هفته گذشته تست كرونايش مثبت شده و ناظران معتقدند اين مراسم به ‌رغم مخالفت پزشكان كاخ سفيد و به اصرار ترامپ برگزار خواهد شد. او كه مي‌داند فرصت مناظره اول را براي جبران فاصله با رقيب از دست داده و با توجه به وضعيت سلامتي‌اش امكان برگزاري مناظره دوم به صورت حضوري وجود ندارد در روزهاي گذشته به صورت علني از دادستان كل ويليام بار خواسته است كه دستور دهد هر چه زودتر نتيجه گزارش جان دورهام آماده شود و پس از انتشار گزارش مسوولان ارشد دولت پيشين از جمله باراك اوباما و جو بايدن براي «تباني با روسيه عليه ترامپ» تحت پيگرد قانوني قرار گيرند.بيل بار در گفت‌وگوهاي اخير خود با برخي جمهوري‌خواهان همچنين دستيارانش تاكيد كرده با توجه به آنچه تاكنون از اين پرونده مشخص شده هيچ اقدام خاصي عليه كساني كه ترامپ مي‌خواهد، نمي‌تواند انجام دهد و خواسته ترامپ در اين زمينه را رد خواهد كرد. سه مقام دولتي كه در نشست توجيهي درباره تحقيقات دورهام حاضر بودند، گفته‌اند كه اين تحقيقات اطلاعات به‌ خصوصي كه بتواند تاثيري جدي بر نتايج انتخابات رياست نوامبر داشته باشد، ندارد و رييس‌جمهور نمي‌تواند از آن استفاده كند. خود دونالد ترامپ نيز روز جمعه در گفت‌وگو با يك شبكه راديويي اعلام كرد اگر نتايج گزارش به همان صورتي كه تاكنون اعلام شده منتشر شود، نااميد‌كننده خواهد بود. ترامپ همچنين تاكيد كرد:«من فكر مي‌كنم اين گزارش يك فاجعه است و اين را به صورت رودررو به دورهام خواهم گفت.»
به گفته دو مقام آگاه، ترامپ در پشت پرده نيز از بيل بار خواسته تا عليه اوباما و بايدن اعلام جرم كند اما دادستان كل امريكا اين موضوع را رد كرده و نااميدي رييس‌جمهور از اين وضعيت باعث شده او براي ادامه رقابت‌هاي انتخاباتي به فكر يك راه‌حل ديگر باشد.

 خوش خدمتي انتخاباتي  پمپئو
اولين نهادي كه پس از نااميدي از دادستاني، ترامپ به سراغ آن رفته وزارت خارجه است. مايك پمپئو جمعه شب به فاكس نيوز گفته است كه به زودي قصد دارد متن كامل ايميل‌هاي هيلاري كلينتون، وزير خارجه اسبق و كانديداي دموكرات‌ها در انتخابات 2016 را منتشر كند. پمپئو ضمن اينكه هيچ تلاشي براي مخفي كردن نيت انتخاباتي خود ندارد به فاكس گفت كه «ما اين ايميل‌ها را در اختيار داريم و به زودي آن را در اختيار مردم امريكا قرار مي‌دهيم.» او همچنين تاكيد كرده كه اطلاعات زيادي وجود دارد كه مردم امريكا بايد پيش از انتخابات از آن آگاه باشند. نه دونالد ترامپ و نه مايك پمپئو توضيح نداده‌اند كه چرا اين ايميل‌ها در طول 4 سال گذشته منتشر نشده و اكنون در آستانه انتخابات منتشر مي‌شود اما ناظران معتقدند، ترامپ فكر مي‌كند اين اقدام مي‌تواند اثري همانند شگفتي اكتبر سال 2016 داشته باشد.

 كليشه‌اي كه موثر  نيست
بس لوين، خبرنگار ونيتي‌فير معتقد است كه «ترامپ نمي‌داند امسال چه سالي است.» او مي‌نويسد:«مشخص نيست چرا رييس‌جمهور و وزير خارجه فكر مي‌كنند، انتشار ايميل‌هاي هيلاري كلينتون مي‌تواند بازي را به نفع آنها تغيير دهد در حالي كه حتي فاكس نيوز هم برايش سخت است كه باور كند بار ديگر ايميل‌هاي هيلاري كلينتون مي‌تواند ترامپ را نجات دهد.» ديگان مك‎داول، مجري فاكس بيزنس روز گذشته در يك مصاحبه در اين باره گفت: بسياري از موضوعاتي كه در ايميل‌هاي هيلاري وجود دارد ديگر براي امريكايي‌ها يك مساله مهم نيست. شما نمي‌توانيد از همان روشي كه 4 سال پيش براي به دام انداختن رقيب بهره برديد امسال نيز استفاده كنيد و تكيه رييس‌جمهور به اين موضوع عجيب است.
ونيتي فاير نوشته است، معلوم نيست كه ترامپ در انتخابات پيش رو پيروز شود و 4 سال ديگر در كاخ سفيد بماند يا شكست بخورد و مجبور باشد آنجا را ترك كند اما قابل پيش‌بيني است كه اگر شكست بخورد بار ديگر در سال 2024 نيز پرونده ايميل‌هاي هيلاري را دست خواهد گرفت و در مصاحبه با فاكس نيوز خواهد گفت «ما اطلاعات بسيار مهمي در اختيار داريم كه مي‌تواند راي‌دهندگان را شوكه كند».

 بايدن  همچنان  پيشتاز
در حالي كه ترامپ به ايميل‌هاي هيلاري كلينتون براي پيروزي در انتخابات چشم دوخته، جو بايدن توانسته است فاصله خود را با رقيب تا حد قابل توجهي افزايش دهد. بر اساس ميانگين نظرسنجي‌هاي RCP بايدن كه پيش از برگزاري مناظره اول فاصله‌اي 6 درصدي با رقيب را در ميانگين نظرسنجي‌ها به ثبت رسانده بود اكنون توانسته اين فاصله را به 9.6 برساند. او در نظرسنجي مشترك رويترز- ايپسوس با 12 درصد، در نظرسنجي وال استريت ژورنال با 14 درصد و در نظرسنجي سي‌ان‌ان با 16 درصد اختلاف نسبت به رقيب پيشتاز است.
نگاهي به وضعيت ايالت‌هاي ميدان نبرد نيز نشان مي‌دهد كه ترامپ در ايالاتي كه در سال 2016 توانسته بود حائز اكثريت آرا شود، وضعيت خوبي ندارد و بايدن با هزينه‌هاي بسيار توانسته پايگاه خوبي در اين ايالت‌ها ايجاد كند. لغو سفرهاي انتخاباتي رييس‌جمهور امريكا به ايالت‌هايي نظير فلوريدا و ويسكانسين نيز در پي ابتلاي او به ويروس كرونا مزيد بر علت شده كه پايگاه جمهوري‌خواهان در اين ايالت‌هاي تاثيرگذار تضعيف شود. دموكرات‌ها نيز با محور قرار دادن اين ايالت‌ها براي هزينه بودجه تبليغاتي خود از فرصت به وجود آمده، بهره برده و كوشيدند تا فاصله خود را با رقيب افزايش دهند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون