• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4764 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۲۰ مهر

خبر

ظريف رايزني‌هايش با همتاي چيني را سازنده خواند

وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران رايزني‌هاي امروزش با همتاي چيني در استان يون نان را مفيد و سازنده خواند. محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران كه روز جمعه در پاسخ به دعوت همتاي چيني خود به منظور گفت‌وگو با وانگ يي در رأس هياتي وارد استان يون نان شد پس از رايزني و گفت‌وگوي روز شنبه با وزير خارجه چين در توييتي به زبان چيني اين گفت‌وگوها را مفيد و سازنده خواند و نوشت: گفت‌وگوهاي رو در رو و پرباري با همتاي چيني داشتم. او گفت‌وگوهاي حضوري دو طرف در شرايط ويژه كنوني را به حد كافي نشانگر آن خواند كه دو طرف براي روابط بين دو كشور اهميت زيادي قائل هستند. وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران گفت كه ايران و چين در خصوص طيف گسترده‌اي از موضوعات از جمله تقويت روابط دوجانبه، پيشبرد نقشه همكاري ۲۵ ساله، حفاظت از توافق هسته‌اي(برجام) و مخالفت با يكجانبه‌گرايي اجماع نظر دارند. رييس دستگاه ديپلماسي جمهوري اسلامي ايران با اشاره به پنجاهمين سالگرد برقراري روابط ديپلماتيك بين دو كشور در سال ۲۰۲۱ آن را فرصت جديدي خواند و عنوان كرد: معتقدم مفهوم مشاركت جامع راهبردي بين دو كشور در آينده غني‌تر خواهد شد. او همچنين در توييتي به زبان انگليسي در اين باره نوشت كه دو طرف در اين ديدار يكجانبه‌گرايي و تلاش ايالات متحده براي ايجاد جهان تك قطبي را رد كردند و درباره همكاري در خصوص توليد واكسن كرونا توافقاتي صورت گرفته است.

سازمان ملل: 24 هزار خانواده يمني در سال ۲۰۲۰ آواره شدند

سازمان ملل اعلام كرد از آغاز سال جاري ميلادي و در پي درگيري‌ها براي ششمين سال متوالي در اين كشور حدود ۲۴ هزار خانواده آواره شده‌اند. به گزارش خبرگزاري اسپوتنيك، هيات سازمان بين‌المللي مهاجرت وابسته به سازمان ملل در يمن در توييتي نوشت بين ژانويه تا سپتامبر ۲۰۲۰ نزديك به ۲۴ هزار خانوار براي اولين ‌بار در سراسر يمن آواره شده‌اند كه در حال حاضر بيش از ۱۳ هزار خانواده در ۵۵ پايگاه آوارگان يمن با حمايت سازمان مهاجرت زندگي مي‌كنند. اين سازمان در ماه جولاي اعلام كرده بود بيش از ۱۰۰ هزار يمني از ماه ژانويه به دليل درگيري‌ها و ناامني مجبور به فرار شده‌اند. طبق اعلام سازمان ملل به دليل 6 سال درگيري متوالي در يمن مردم اين كشور بدترين بحران انساني را در جهان پشت سر مي‌گذارند و نزديك به ۸۰ درصد ساكنانش يعني ۲۴.۱ ميليون تن به انواع كمك‌هاي بشردوستانه نيازمندند.

برنان: ترامپ و كوشنر اجازه دادند بن سلمان خاشقچي را بكشد

رييس اسبق آژانس اطلاعات مركزي امريكا گفت، كاخ سفيد اجازه داد «جمال خاشقچي» روزنامه‌نگار سعودي به دست حكومت اين كشور قتل برسد. برنان در مصاحبه با شبكه تلويزيوني «سي‌اِن‌اِن» گفت:«ما بايد سعودي‌ها و ديگران را به ‌خاطر هر گونه خشونت عليه حقوق بشر يا آزادي‌هاي فردي مسوول بدانيم. اما دونالد ترامپ و جرد كوشنر و كاخ سفيد به محمد بن سلمان اجازه قتل وحشتناك و تكه تكه كردن جمال خاشقچي را دادند.» رييس CIA در سال‌هاي ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷ افزود:«اگر در حال حاضر اين مقام را داشتم با همتايان سعودي خود ارتباط برقرار كرده و تلاش مي‌كردم او را براي اين كار مسوول دانسته و مطمئن شوم چنين چيزي ديگر تكرار نمي‌شود.» برنان در ادامه گفت:«متاسفانه بن سلمان كه اخيرا اصلاحاتي در كشورش ايجاد كرده يك رهبر مستبد است و سعودي‌هاي زيادي از جمله فعالان مدني و فعالان زن را به قتل رسانده و سركوب كرده است».

نامه چين به امارات درباره تقويت «مشاركت استراتژيك جامع»

بنا بر گزارش رسانه‌هاي اماراتي نماينده ويژه رييس‌جمهور چين با وليعهد ابوظبي به منظور رايزني درباره روابط دو كشور و تحويل نامه رييس‌جمهور چين ديدار كرد. به گزارش فارس، روز شنبه «محمد بن زايد آل نهيان» وليعهد ابوظبي و قائم مقام فرماندهي عالي نيروهاي مسلح امارات متحده عربي نامه «شي‌جين‌پينگ» رييس‌جمهور چين را دريافت كرد؛ نامه‌اي كه موضوع آن تقويت روابط و دوستي نزديك و مشاركت استراتژيك جامع بين دو كشور است. اين نامه و پيام رييس‌جمهور چين را «يانگ جيه‌چي» نماينده ويژه رييس‌جمهور اين كشور در ديدار با وليعهد ابوظبي به او تحويل داد. نماينده ويژه رييس‌جمهور چين و وليعهد ابوظبي درباره راه‌هاي تقويت بيش از پيش روابط و دوستي بين دو كشور همچنين تعدادي ديگر از موضوعات منطقه‌اي و بين‌المللي مورد علاقه دو طرف رايزني كردند.

انگليس سفير خود در بلاروس را فراخواند

انگليس بعد از آنكه رييس‌جمهور بلاروس ۳۵ ديپلمات از كشورهاي همسايه لهستان و ليتواني را از كشورش اخراج كرد موقتا سفير خود در بلاروس را فراخوانده است. به گزارش ديلي‌ميل، مينسك روز جمعه در بحبوحه ناآرامي سياسي كه به دنبال انتخاب مجدد بحث‌برانگيز الكساندر لوكاشنكو، ايجاد شده از اين دو كشور ناتو(لهستان و ليتواني) خواسته كه تعداد كاركنان ديپلماتيك خود در بلاروس را كاهش دهند. اعتراضات به نتايج انتخابات رياست‌جمهوري بلاروس بيش از دو ماه است كه در حال برگزاري بوده و معترضان، بركناري لوكاشنكو و آزادي زندانيان سياسي را خواستارند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون