• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4764 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۲۰ مهر

واكنش به اظهارات ماكرون و جدايي‌طلبي اسلامي!

محمود فاضلي

امانوئل ماكرون، رييس‌جمهور فرانسه در مراسمي در غرب پاريس مدعي شد اسلامگرايي يك ايدئولوژي مرگبار و ديني است كه امروز در همه جاي دنيا دچار بحران است. ما فقط اين را در كشور خود نمي‌بينيم. ماكرون در سخنانش برنامه اقدامي عليه «جدايي‌طلبي اسلام‌گرا» و طرح‌هاي در دست اجرايش «بر ضد جامعه» فرانسوي كه در آن لاييسيته يك اصل اساسي است و دين اسلام دومين دين مهم كشور است را معرفي كرد. او مدعي است «جدايي‌طلبي اسلامي باعث مدرسه‌گريزي كودكان و توسعه برخي اقدامات ورزشي- فرهنگي برخاسته از طايفه‌گرايي  و منفي‌نگري نسبت به اصولي همچون  برابري مردان  و  زنان شده است.» 
به گفته ماكرون هدف از اجراي اين لايحه پس از به تصويب رسيدن، مواجه با مشكل افزايش افراط‌‌گرايي اسلامي در فرانسه و تقويت «توانايي ما در زندگي در كنار يكديگر» خواهد بود.» لايحه قانوني مقابله با اسلام راديكال كه محدوديت‌هايي را براي آموزش و فعاليت محافل اسلامي در فرانسه ايجاد مي‌كند و روز 9 دسامبر(19 آذر) ارايه خواهد شد، هدفش تقويت لاييسيته و اصول جمهوري‌خواهي در فرانسه است. اين لايحه شامل مواردي خواهد بود كه بي‌ترديد باعث بروز تنش‌هاي جديدتري با تركيه خواهد شد زيرا در دل اين لايحه موضوع تقويت نظارت‌ها بر تامين اعتبار مساجد و ممنوعيت آموزش ائمه جماعات در بيرون از فرانسه از نقاط كليدي آن خواهد بود.
به اعتفاد ماكرون در زماني كه ما با حكماي غرب براي تقويت ارزش‌هاي همزيستي و هم‌وطني تلاش مي‌كنيم، اظهارات غيرمسوولانه صادر مي‌شود و از حمله به اسلام به عنوان سرپوشي براي تحقق منافع واهي سياسي استفاده مي‌شود. اين رفتار غيرمتمدنانه عليه اديان موجب به وجود آمدن فرهنگ نفرت، نژادپرستي و تروريسم مي‌شود. آنها با  اين كار به اسلام  و مسلمين  اهانت مي‌كنند.
سخنان ماكرون منجر به واكنش‌هاي گسترده از سوي مسلمانان به ويژه از سوي دانشگاه الازهر و همچنين شبكه‌هاي اجتماعي شد. شيخ احمد‌الطيب شيخ الازهر مصر سخنان ماكرون عليه جدايي‌طلبي اسلامي را «نژادپرستانه» خواند و اين اتهامات عليه اسلام را محكوم كرد. مركز تحقيقات اين نهاد ديني اظهارات ماكرون را قويا رد كرده و آنها را «اتهاماتي دروغين عليه اسلام» خواند. 
دانشگاه الازهر با تاكيد بر رد قاطع اظهارات ماكرون اعلام كرد كه سخنان ماكرون همه تلاش‌هاي مشترك نمادها و رهبران ديني براي از بين بردن تبعيض عليه دين‌ها را نابود كرده و احساسات بيش از 2 ميليارد مسلمان را جريحه‌دار كرده است. برخي اصرار دارند برچسب‌هاي ساختگي و واهي همچون واگرايي و انزواطلبي به اسلام و ديگر اديان بزنند. واقعيت اين است كه چنين افرادي حقيقت اديان را كه دعوت به نزديكي و همگرايي ميان انسان‌ها و آباد كردن زمين است با كساني كه از متن اديان به عنوان ابزاري براي تحقق اهداف پوچ خود سوءاستفاده مي‌كنند درهم مي‌آميزند. الازهر از كساني كه اين اظهارات ضد ديني را تاييد مي‌كنند، مي‌خواهد تا رفتارهاي خصمانه خود ضد اديان را كنار بگذارند؛ زيرا اين امر راه را براي هر گونه گفت‌وگو مي‌بندد و سبب مي‌شود تا تلاش براي رسيدن به جهاني آميخته با صلح و مسالمت و به دور از سركوبگري و تبعيض نابود شود. 
مجمع پژوهش‌هاي اسلامي الازهر در بيانيه‌اي شديداللحن اظهارات ماكرون كه اتهامات باطلي را عليه اسلام نسبت داده و اسلام را دين نژادپرستي و حامي سخنان نفرت‌آميز توصيف كرده بود را محكوم كرد. اين مجمع با اشاره به اينكه شريعت اسلام به گذشت و صلح ميان تمامي بشريت حتي كساني كه به اين دين ايمان ندارند، دعوت مي‌كند، اظهارات ماكرون را به ‌شدت رد كرده و اعتقاد دارد:«اين اظهارات تلاش‌هاي مشترك ميان رهبران ديني براي نابودي نژادپرستي را بي‌نتيجه  و قلدري عليه اديان و احساسات ميلياردها مسلمان جهان را جريحه‌دار مي‌كند. سخنان ماكرون همه تلاش‌هاي مشترك نمادها و رهبران ديني براي از بين بردن تبعيض عليه دين‌ها را نابود كرده است. برخي اصرار دارند تا برچسب‌هاي ساختگي و واهي همچون واگرايي و انزواطلبي به اسلام و ديگر اديان بزنند. واقعيت اين است چنين افرادي حقيقت اديان را كه دعوت به نزديكي و همگرايي ميان انسان‌ها و آباد كردن زمين است با كساني كه از متن اديان به عنوان ابزاري براي تحقق اهداف پوچ خود سوءاستفاده مي‌كنند درهم مي‌آميزند. 
مركز ديدبان مقابله با افراط‌گرايي الازهر نيز اخيرا طي مقاله مفصلي نوشته است:«اقدام موهن قرآن‌سوزي در برخي كشورهاي اروپايي خشم مسلمانان در شرق و غرب را برانگيخته است. قرآن كريم كتاب مقدس مسلمانان و كلام خداوند متعال است كه بر خاتم انبيا(ص) نازل شده و احترام گذاشتن، مقدس شمردن و اعتقاد به اين كتاب آسماني و پيروي از آنچه در آن ذكر شده از اصول دين مبين اسلام است. دلايل زيادي وجود دارد كه مسلمانان و مقدسات ديني را در معرض جنايات، خشونت، تروريسم و نفرت قرار مي‌دهد.  اردوغان، رييس‌جمهور تركيه كه معمولا در اظهارات خود از اقليت‌هاي مسلمان در جهان حمايت مي‌كند و موضوعاتي همچون مديترانه شرقي، جنگ در ليبي و جنگ در قره‌باغ از جمله پرونده‌هايي بوده‌اند كه پاريس و آنكارا در آنها در نقطه مقابل يكديگر قرار داشته‌اند، اظهارات ماكرون درباره اسلام را به عنوان «تحريك آشكاري كه از بي‌احترامي فراتر رفته است» ارزيابي و سخنان ماكرون را «بيرون از محدوده» خواند. به گفته اردوغان «اظهارات ماكرون كه بر اساس آن اسلام يك بحران است، تحريك‌آميز است، از يك بي‌احترامي ساده هم عبور كرده است. تو چه كسي هستي كه درباره ساختاردهي اسلام صحبت كني؟ اين حرف‌ها وقاحت دارد. خارج شدن از محدوده‌هاست». اردوغان به همتاي فرانسوي خود توصيه كرد: «وقتي درباره موضوعي چيزي نمي‌داند، مراقب باشد. انتظار ما از او اين است كه ببينيم او به عنوان يك دولتمرد سخن مي‌گويد و نه يك استاندار دوران استعمار.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون