• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4764 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۲۰ مهر

دو گام در شناخت ويتگنشتاين

نشست نقد و بررسي كتاب‌هاي «تحقيقات فلسفي» و «رساله منطقي ـ فلسفي» نوشته لودويگ ويتگنشتاين با ترجمه‌ مالك حسيني برگزار مي‌شود.
نشست «دو گام در شناخت ويتگنشتاين» در روز سه‌شنبه (۲۲ مهرماه) ساعت ۱۶ با حضور مينو حجت، علي‌اكبر احمدي‌افرمجاني، حسين واله و مالك حسيني به صورت مجازي توسط موسسه فرهنگي شهر كتاب و با همكاري موسسه پژوهشي حكمت و فلسفه ايران برگزار مي‌شود.به ‌تازگي دو كتاب «تحقيقات فلسفي» و «رساله منطقي ـ فلسفي» نوشته ويتگنشتاين با ترجمه‌ مالك حسيني و سه‌زبانه‌ فارسي، آلماني و انگليسي توسط نشر هرمس و نشر كرگدن منتشر شده است.
تحقيقات فلسفي كه همچون نخستين كتاب نويسنده‌اش، يعني رساله‌ منطقي- فلسفي، از آثار كلاسيك فلسفه به حساب مي‌آيد، حاصل سال‌ها تامل ويتگنشتاين و چكيده‌ نكته‌هاي فراواني است كه او طي سال‌هاي منتهي به ۱۹۴۶ در دفترهاي متعدد نگاشته بود. رساله‌ منطقي ـ فلسفي كه از آثار كلاسيك فلسفه به حساب مي‌آيد، نخستين كتاب لودويگ ويتگنشتاين، فيلسوف اتريشي- انگليسي است؛ او اين كتاب را طي جنگ جهاني اول و بعضا در خط مقدم نبرد نوشت و در ۱۹۱۸ كامل كرد و در ۱۹۲۱ با كمك برتراند راسل موفق به انتشارش شد. اين اثر متشكل از هفت گزاره‌ اصلي است و گزاره‌هايي فرعي و فرعي‌تر كه در توضيح آنها مي‌آيند، جز گزاره‌ هفتم كه هيچ توضيحي ندارد و كتاب با آن پايان مي‌يابد؛ حتي بسياري از كساني هم كه سروكاري با فلسفه ندارند، اين گزاره را خوانده يا شنيده‌اند: «آنچه از آن سخن نمي‌توان گفت، بايد درباره‌ آن خاموش ماند.» علاقه‌مندان مي‌توانند اين نشست را از اينستاگرام مركز فرهنگي شهر كتاب به نشاني Instagram/bookcityculturalcenter و IRIP.ac.ir به‌طور مستقيم پيگيري كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون