• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4770 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۲۸ مهر

نيره اخوان، نماينده ادوار مجلس از مصاديق «رجال سياسي» گفت

اعظم طالقاني نبود، وحيد دستجردي بود!

شايد تفسير «رجل سياسي» از معدود نقاط مشترك زنان اصولگرا و اصلاح‌طلب باشد. اين را مي‌توان از لابه‌لاي اظهارنظرهاي زنان چپ و راست سياسي دريافت اگرچه در مصاديق با يكديگر زاويه پيدا مي‌كنند. بار ديگر اصلاح قانون انتخابات در دوره يازدهم مجلس شوراي اسلامي و البته اظهارات تكراري سخنگوي شوراي نگهبان ماجراي كانديداتوري زنان را بر سر زبان‌ها انداخته است. در اصلاحيه قانون انتخابات تكليف «رجال سياسي» از مناظر مختلف مشخص شده اما همچنان قانون‌گذار سعي دارد تا درمورد زن يا مرد بودن كانديداي انتخابات رياست‌جمهوري سكوت كند. از سويي عباسعلي كدخدايي، سخنگوي شوراي نگهبان نيز گفته كه كانديداتوري زنان منعي ندارد، اگرچه اين نوع موضع‌گيري هم نشان مي‌دهد كه پاسخ سخنگوي شوراي نگهبان تنها يك پاسخ سياستمدارانه است و به اين معنا نيست كه مثلا رييس‌جمهوري بعدي مي‌تواند يك زن باشد.
با همه اين تفسير و تعبيرها از قانون و تعيين تكليف نشدن براي رجال سياسي، اغلب زنان سياستمدار معتقدند زنان نيز مي‌توانند رييس‌جمهوري شوند. اخيرا نيره اخوان بي‌طرف، نماينده ادوار مجلس شوراي اسلامي در گفت‌وگويي كه با خبرآنلاين داشته، به اين موضوع از منظر ديگري نگريسته است. او گفته «رجل سياسي قانون است و يك مفهوم كلي هم براي همه اعم از زن و مرد دارد. برخي شايد معناي عربي كلمه رجل به معني مرد را استنباط مي‌كنند ولي در قانون و كلماتي كه ما به كار مي‌بريم، رجل به معني افرادي است كه مدير، مدبر و داراي استعدادهايي هستند كه توانايي استفاده از منابع را دارند. پيش از اين مطرح مي‌كردند كسي كه اداره امور را در دست داشته مي‌تواند جزو تعريف رجل سياسي قرار بگيرد.» اين اظهارات نشان مي‌دهد كه زنان اصولگرا نيز احتمالا با اين بلاتكليفي و صلب حق انتخاب شدن مخالف هستند اما به هر روي در مصاديق اختلاف‌نظر فاحشي با اصلاح‌طلبان دارند. براي نمونه نيره اخوان معتقد است، اعظم طالقاني كه تقريبا همه سال‌هاي برگزاري انتخابات رياست‌جمهوري براي حضور در اين انتخابات ثبت‌نام مي‌كرده، براي همه مردم شناخته شده نبوده و در اين مورد توضيح مي‌دهد «تشخيص رجل سياسي با شوراي نگهبان است. خانم طالقاني در كل كشور شناخته شده است؟ خير. ايشان اگر چه مورد شناخت احزاب و جناح‌هاي سياسي هستند اما كل مردم خانم طالقاني را نمي‌شناسند اما خانم دستجردي به دليل دوران وزارت‌شان با آحاد مردم در ارتباط بوده و ايشان را مي‌شناسند.
 اين زن اصولگرا البته در يك گزاره ديگر نيز با اصلاح‌طلبان زن زاويه دارد و آن هم اينكه اخوان معتقد است «برخي فكر كردند كه رد صلاحيت شدن خانم‌ها در انتخابات رياست‌جمهوري به دليل زن بودن آنان است در حالي كه علت ردصلاحيت آنها، نديدن توانايي مديريتي‌شان است.» او در واقع معتقد است عملكرد شوراي نگهبان درست بوده و زني براي انتخابات ثبت نام نكرده كه در تعريف رجال سياسي بگنجد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون