عضو هيات رييسه كميسيون اصل 90 ادعاي مجلس را رد كرد
مستندات آلودگي بنزين داخلي از سوي سازمان محيط زيست ارايه شده است
الهه موسوي / بحث تحقيق و تفحص مجلس از محيط زيست كه كليد خورد، رييس سازمان اعلام كرد به استقبال تحقيق ميرويم زيرا براي ارايه گزارشهايمان به مرجعي چون مجلس مشكلي نداريم. ابتكار حرفش را زد و گزارشها و مشكلات مورد اشاره مجلس را تامين كرد و به مجلس فرستاد.
يكي از مباحث مطرح شده، بحث بنزين بود، بنزيني كه آلوده اعلام و در يك سال گذشته از چرخه سوخت كشور حذف شده بود. در يكي، دو روز گذشته اما، كميسيون انرژي مجلس از نرسيدن گزارشها و مستندات محيط زيست در اين خصوص به مجلس سخن گفته بود، مستنداتي كه بر اساس اعلام سازمان تمام و كمال به
مجلس ارسال شده است. يكي از اعضاي هيات رييسه كميسيون اصل 90 مجلس با تاييد رسيدن مستندات محيط زيست در اين موضوع، با رد ادعاي كميسيون انرژي به اعتماد گفت: «تمام مستندات آلودگي بنزين پتروشيمي از سوي سازمان حفاظت محيط زيست و ديگر سازمانها به اين كميسيون ارايه شده و در دست بررسي است كه نتيجه مفصل آن به زودي اعلام خواهد شد.»داوود محمدي در ادامه گفت: «درباره بنزينهاي داخلي، دو جلسه در كميسيون اصل 90 برگزار شده است كه مسوولان مختلف از دستگاههاي مختلف اعم از سازمان حفاظت محيط زيست، سازمان استاندارد، وزارت نفت و پتروشيميها و ديگر سازمانهايي كه به نوعي به اين مساله ارتباط دارند دعوت شدند و آمدند و با ارايه توضيحات و مستندات، بحث كردند.»اين عضو كميسيون اصل 90 مجلس خبر از جمعبندي نهايي و اعلام عمومي اين جمعبندي درباره مبحث بنزين آلوده داخلي در اين كميسيون طي چند روز آينده داد. اين در حالي است كه كميسيون انرژي مجلس در روز شنبه گفته بود «درباره آلايندگي بنزين داخلي گزارش كتبي از سازمان محيط زيست دريافت نشده و چنانچه مستندات محيط زيست كافي نباشد از توليد بنزين داخلي حمايت ميكنيم.»محمدي درباره اين ادعا گفت: « تمام سازمانهاي مربوطه و از جمله سازمان حفاظت محيط زيست اسناد و مدارك و مستندات خود را براي كميسيون اصل 90 ارسال كردهاند و بايد منتظر اعلام راي نهايي كميسيون باشيم. » او گفت: «برخي نمايندگان نيز به صورت مجزا مستنداتي را در اختيار كميسيون گذاشتهاند كه در حال بررسي است و به محض نهايي شدن اعلام خواهد شد.»در همين حال، معاون حقوقي سازمان حفاظت محيط زيست با تكذيب ادعاي كميسيون انرژي مجلس مبني بر عدم دريافت گزارش آلايندگي بنزين داخلي گفته است: «مستندات در دو جلد كتاب به مجلس ارايه شده است و گزارشهاي مربوط در جلسات حضوري طي ماههاي گذشته نهتنها به «كميسيون انرژي» بلكه به كميسيونهاي ي « بهداشت و درمان» و «كميسيون اصل 90 » نيز ارايه شده است.» به گفته سيدمحمد مجابي اين گزارشها هم به صورت شفاهي و هم به صورت كتبي در دو مجلد در اختيار مجلس قرار گرفته است. معاون حقوقي و امور مجلس سازمان حفاظت محيط زيست در ادامه تاكيد كرده است كه تمام مستندات لازم مبني بر آلايندگي بنزينهاي داخلي در اين دو جلد كتاب آورده شده و تصميم نهايي به عهده مجلس است كه جلوي توليد آن را بگيرد يا از آن حمايت كند. مجابي تاكيد كرد آنچه براي تصميمگيري نهايي مورد نياز مجلس است در قالب اين گزارشها از سوي سازمان حفاظت محيط زيست در اختيار مجلس قرار گرفته و اگر بازهم نياز به توضيحات شفاهي باشد سازمان محيط زيست آمادگي ارايه اين توضيحات در جلسات حضوري را دارد. با اين همه كميسيون انرژي مجلس اعلام كرد: «درباره آلايندگي بنزين داخلي گزارش كتبي از سازمان حفاظت محيط زيست دريافت نشده و چنانچه مستندات محيط زيست كافي نباشد از توليد بنزين داخلي
حمايت ميكنيم.»به نظر ميرسد به فرض نفرستادن مستندات از سوي سازمان حفاظت محيط زيست و كوتاهي اين سازمان، اين نميتواند توجيه منطقي براي ناديده گرفتن آلودگي بنزين پتروشيميها و مرگ و ميرهاي رخ داده طي سالهاي اخير در تهران و حمايت از
بنزين آلوده داخلي باشد. براساس آمار وزارت بهداشت در سال 1392 تنها در شهر تهران سالانه بيش از 4 هزار و 400 نفر بر اثر آلودگي هوا مردهاند. اين يعني به ازاي هر 24ساعت 12نفر مرگ در اثر آلودگي هوا و در هر2 ساعت يك نفر. اين آمار در كلانشهر مشهد 200 نفر و در اصفهان 2هزار و 700 نفر بوده است.
آلوده بودن هواي تهران و كلانشهرها در سالهاي گذشته و بهبود نسبي آن در سال جاري، مخصوصا در فصول تابستان و پاييز آنقدر براي همه ملموس بود كه بدون اين آمار هم نميتوان بحراني بودن آن را ناديده گرفت. تنها نگاهي به آسمان ميخواهد و مقايسهيي ساده بين آمارهاي
سالهاي اخير با امسال. بر اين اساس، چگونه است كه برخي ازنمايندگان شهروندان در خانه ملت، به جاي داشتن دغدغه و دلواپسي براي رقم بالاي مرگ و ميرها در اثر آلودگي هوا در سالهاي گذشته و اصلاح ساختار سوخت مصرفي و تنبيه سازمانهاي متخلف تهديد ميكنند كه اگر اين سازمان مستندات خود را ارايه نكند از بنزين آلوده براي مصرف در چرخه سوخت كشور حمايت خواهند كرد؟