• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4775 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۶ آبان

مسلمانان به موضع‌گيري‌هاي افراطي دولت فرانسه عليه اسلام واكنش نشان دادند

اسلام‌ستيزان راديكال

شهاب شهسواري

 

۱۰ روز بعد از ترور يك معلم فرانسوي توسط يك جوان وهابي چچن‌تبار، لفاظي‌هاي اسلام‌ستيزانه در فرانسه به اوج خود رسيده است. امانوئل مكرون چهارشنبه هفته پيش در مراسمي كه براي بزرگداشت قرباني عمليات ترور در پاريس برگزار شده ‌بود تاكيد كرد كه دولتش مبارزه با اسلام را در سراسر فرانسه تشديد مي‌كند. در طول روزهاي گذشته، تعطيلي مراكز اسلامي و مساجد در سراسر فرانسه به بهانه تبليغ «اسلام افراطي» به شكل گسترده‌اي آغاز شده است. اما اقدامات فرانسه عليه اقليت مسلمان اين كشور به بهانه ترور هفته گذشته، از سوي رهبران كشورهاي اسلامي بي‌پاسخ نمانده است. رجب طيب اردوغان، رييس‌جمهور تركيه، در سخناني در جمع نمايندگان حزب عدالت و توسعه رييس‌جمهور فرانسه را به «معاينه رواني» فراخوانده است و عمران خان، نخست‌وزير پاكستان نيز اقدامات امانوئل مكرون را «حمله به اسلام» توصيف كرده است. دولت مراكش، حزب‌الله لبنان، دبير كل شوراي همكاري خليج فارس، انصار‌الله يمن، نمايندگان پارلمان پاكستان، نمايندگان پارلمان عراق و بسياري ديگر از مقام‌هاي ارشد و فعالان سياسي و اجتماعي جهان اسلام نسبت به مواضع تندروانه امانوئل مكرون عليه اسلام و مسلمانان اعتراض كرده‌اند.عمران خان، نخست‌وزير پاكستان با انتشار رشته‌توييتي خطاب به مكرون گفت: «نشان برجسته يك رهبر متحد كردن انسان‌ها به جاي تقسيم آنان است فرصتي كه مكرون مي‌توانست از آن به جاي ايجاد فضاي دو قطبي و پشت گرمي افراط‌گرايان استفاده كند. نخست‌وزير پاكستان تاكيد كرد: رييس‌جمهوري فرانسه متاسفانه اسلام‌هراسي را با حمله به اسلام به جاي حمله به تروريست‌هاي افراطي، نژادپرستان، برتري‌طلبان سفيدپوست يا ايدئولوژيست‌هاي نازي ترغيب مي‌كند.» همزمان با محكوميت اظهارات مكرون در ميان مقام‌هاي كشورهاي اسلامي راهپيمايي‌هاي اعتراضي در شهرها مختلف جهان از جمله بغداد، استانبول، منامه و كويت برگزار شد.اما امانوئل مكرون، رييس‌جمهور فرانسه در اقدامي ستيزه‌جويانه با پافشاري بر موضع خود با انتشار توييتي به دو زبان عربي و انگليسي تاكيد كرده كه از موضع اسلام‌ستيزانه‌اش عقب‌نشيني نمي‌كند. مكرون در حساب كاربري توييتر خود نوشت: «هيچ چيزي هرگز باعث نمي‌شود كه عقب بنشينيم. ما به تمامي اختلافات با روحيه صلح احترام مي‌گذاريم. هرگز سخنان تنفر‌آميز را قبول نكرده و از بحث منطقي دفاع مي‌كنيم. همواره در كنار كرامت انساني و ارزش‌هاي جهاني خواهيم ايستاد.»
فقدان رواداري در «آقاي آزادي بيان»
روابط ميان مكرون و اردوغان، چندان گرم نبود. فرانسه در ليبي از دخالت تركيه به نفع دولت وفاق ملي انتقاد مي‌كرد و حتي گفته مي‌شد كه فرانسوي‌ها مستقيما در تامين اسلحه براي شبه‌نظاميان تحت فرماندهي خليفه حفتر، جنگ‌سالار امريكايي- فرانسوي- ليبيايي دخالت دارند. اين اختلاف‌نظر ميان فرانسه و تركيه به موضوع اختلاف‌هاي مرزي تركيه با يونان در شرق مديترانه هم تسري پيدا كرد. جايي كه پاريس كاملا از يونان جانبداري كرد و حتي در اقداماتي تحريك‌آميز با برگزاري رزمايش‌هاي مشترك و صدور بيانيه‌هاي تند، خشم آنكارا را برانگيخت. با اين حال همه اين ناخرسندي‌ها بر رابطه ديپلماتيك دو كشور تاثير نگذاشت، تا اينكه روز يكشنبه دولت فرانسه به دليل سخنراني رجب طيب اردوغان اعلام كرد سفير خود را براي «برخي مشورت‌ها» از تركيه فراخوانده است. امانوئل مكرون، رييس‌جمهور فرانسه كه در طول دو هفته گذشته، مدام از «آزادي بيان» سخن مي‌گفت، حالا با فراخواندن سفيرش از يك كشور اسلامي، نشان مي‌دهد كه شخصا حتي تحمل كوچك‌ترين انتقادي ندارد.
پاريس: حكومت‌هاي جهان جنبش‌هاي تحريم 
كالاهاي فرانسوي را   سركوب كنند 
همزمان با انتقادهاي دولت‌هاي مسلمان نسبت به عملكرد دولت فرانسه در تنبيه دسته‌جمعي اقليت مسلمان اين كشور به دليل اقدام تروريستي يك فرد چچن تبار، فعالان مدني و گروه‌هاي سياسي در كشورهاي مختلف هم دست به كار شده‌اند و از شهروندان كشورهاي مسلمان دعوت مي‌كنند تا كالاهاي توليد فرانسه را تحريم كنند. وزارت خارجه فرانسه با انتشار بيانيه‌اي تند در واكنش به دعوت تحريم كالاهاي فرانسوي واكنش نشان داده است و حاميان چنين اقداماتي را «يك اقليت تندرو» توصيف كرده است. در اين بيانيه آمده است كه سفرا و وزراي فرانسه در گفت‌وگو با سران دولت‌هاي جهان از آنها مي‌خواهند تا جلوي جنبش‌هاي مدني با هدف تحريم كالاهاي فرانسوي را بگيرند. اين بيانيه كه بار ديگر لفاظي‌هاي هميشگي پاريس در مورد آزادي بيان و عقيده را تكرار كرده است، اما از كشورهاي جهان و شركاي فرانسه خواسته است آزادي جنبش‌هاي مدني را محدود كنند و افرادي را كه در يك اقدام مدني و مسالمت‌آميز قصد دارند اعتراض خود را به اقدامات اسلام‌ستيزانه پاريس نشان دهند، سلب كنند.
در اين بيانيه آمده است: «اظهاراتي از اين دست با هدف وارونه جلوه دادن مواضع دولت فرانسه در خصوص آزادي بيان، آزادي عقيده، آزادي مذهب و اجتناب از هرگونه دعوت به نفرت است. در نتيجه دعوت به تحريم و بايكوت كاملا بي‌دليل است و بايد فورا متوقف شود. به اضافه همه حملات ديگر به كشور ما كه توسط عده‌اي اقليت تندرو سازماندهي مي‌شود هم بايد متوقف شود.» در ادامه اين بيانيه آمده است: «وزرا و همه شبكه ديپلماتيك ما به صف شده‌اند تا مواضع ما به ويژه در خصوص آزادي‌هاي اساسي و رد نفرت را به شركاي‌مان يادآوري كنند و توضيح دهند.» اين بيانيه تاكيد مي‌كند كه سفرا و ديپلمات‌هاي فرانسوي «از مقام‌هاي كشورهاي جهان مي‌خواهند تا جلوي هرگونه اقدام براي بايكوت يا هجمه عليه فرانسه را بگيرند و از كمپاني‌هاي ما حمايت كنند.» در طول روزهاي گذشته فعالان در شبكه‌هاي اجتماعي يك كمپين تحريم كالاهاي فرانسوي را با هشتگ «تحريم كالاهاي فرانسوي» در كنار «مكرون به پيامبر اهانت مي‌كند» و «پيامبر ما خط قرمز ماست» را راه‌اندازي كردند. هشتگ تحريم كالاهاي فرانسوي، روز گذشته به ترند اصلي توييتر عربي تبديل شد. كاربران عرب در توييتر فهرستي از كالاهاي فرانسه در بازارهاي كشورهاي عربي را منتشر كرده‌اند و خواستار تحريم آنان شده‌اند. همچنين بسياري از كاربران در شبكه‌هاي اجتماعي تصاوير پروفايل خود در شبكه‌هاي اجتماعي نظير توييتر، فيسبوك و ديگر شبكه‌ها را به تصاويري از نام رسول گرامي اسلام (ص) تغيير داده و با اين اقدام انزجار خود را از هتاكي مقامات فرانسوي عليه پيامبر اسلام نشان داده‌اند. در همين حال دانشگاه قطر در حساب توييتري‌اش اعلام كرد كه با توجه به حوادث اخير و مسائل مربوط به اهانت متعمدانه به اسلام، مديريت دانشگاه تصميم گرفته است كه فعاليت هفته فرهنگي فرانسه را تا به مدت نامعلومي به تعويق بيندازد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون