• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4775 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۶ آبان

كفشي كه كاشته مي‌شود

سحر موسوي

براي افراد دوستدار محيط‌زيست، هدف حمايت از زمين و جلوگيري از توليد زباله و به هدر رفتن منابع است. هدفي كه در زمينه مد پايدار به شيوه‌هاي مختلفي چون كشف منابع جديد، توليد براساس تقاضا و استفاده از كالاهاي دست‌دوم پيگيري مي‌شود و در اين يادداشت مي‌خواهيم به تغيير كاربري و استفاده كفش‌هاي مستعمل به عنوان گياهان تزييني صحبت كنيم.

 

كفش تجديدپذير

كفشي كه توسط شركت OAT هلندي، طراحي و ساخته شده است و پس از استفاده به جاي دور انداخته شدن و توليد زباله، مي‌توان آن را كاشت. جالب است بدانيد كه ويژگي خاص كفش تنها تجديد‌پذيري آن نيست و اين كفش بعد از كاشته شدن مانند يك گياه رشد خواهد كرد و گل مي‌دهد.

 

تركيبات كفش

در طراحي و ساخت اين كفش از تركيب مواد طبيعي‌اي مانند شاهدانه، كتان و چوب‌پنبه استفاده شده است. همچنين پلاستيك به كار گرفته شده در آن، نوعي پلاستيك پوسيدني است كه در محيط ايده‌آل در طول مدت حدود ۶ ماه، ۹۰درصد آن بازيافت شده و به طبيعت برمي‌گردد.

 

نگران پول خود نباشيد

در رابطه با طراحي‌هاي نوگرا يكي از اصلي‌ترين دغدغه مشتري، كيفيت و طول عمر كفش خواهد بود و بسياري از افراد تصور مي‌كنند به بهانه حمايت از محيط‌زيست لازم است هزينه بيشتري پرداخت كنند يا كالايي كه خريده‌اند قرار است كمتر عمر كند. در رابطه با اين كفش‌ها نگراني‌اي در رابطه با پوسيدن كفش در پا يا تبديل كفش به گياه در زمان استفاده وجود ندارد چراكه كفش در خاك رشد خواهد كرد و بعد استفاده و طول عمر مفيد آن مي‌توانيد آن را بكاريد. يك نگراني ديگر در رابطه با كفش‌هاي تجديدپذير تبديل دانه‌ها به گياه در زمان خيس شدن كفش است اما بدانيد كه با خيال راحت مي‌توانيد كفش خود را در هواي باراني و گل و لاي بپوشيد، بشوييد و مجدد استفاده كنيد و حتي اگر بر اثر خيس شدن بعضي دانه‌هاي آن ميل به رشد كردن و جوانه زدن پيدا كنند با خشك شدن كفش رشد آنها متوقف خواهد شد.

مد هزاره سوم به دنبال ايجاد راه‌هاي جديد طراحي و توليد است و در اين زمينه از فكرهاي خلاق و ايده‌هاي نو استقبال مي‌شود اما مساله تنها خلاقيت و دغدغه طراحان و توليدكنندگان نيست و مصرف‌كنندگان به عنوان حاميان اصلي اين تغييرات لازم است با آگاهي بيشتر و روحيه حمايتگرانه به پيشرفت انديشه‌هاي نو قوت بخشند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون