• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4781 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۱۴ آبان

خبرخوان

كرونا با سرمايه‌گذاري خارجي چه كرد؟

اتاق بازرگاني تهران در جديدترين گزارش خود به بررسي وضعيت جذب سرمايه‌گذاري خارجي از سوي كشورهاي مختلف جهان در ايام شيوع كرونا پرداخته كه نشان مي‌دهد اين ويروس در حوزه سرمايه‌گذاري خارجي نيز آثار منفي جدي گذاشته است.

برآوردها نشان مي‌دهد كه ميزان سرمايه‌گذاري خارجي در نيمه نخست سال ۲۰۲۰ در مقايسه با نيمه دوم سال ۲۰۱۰ حدود ۵۰ درصد كاهش يافته است. بر اين اساس كل سرمايه‌گذاري خارجي انجام شده در شش ماهه نخست سال جاري ميلادي، ۳۶۴ ميليارد دلار بوده كه پايين‌ترين عدد از سال ۲۰۱۳ تاكنون به شمار مي‌آيد. اتاق بازرگاني وضعيت سرمايه‌گذاري خارجي به تفكيك دو فصل نخست سال ۲۰۲۰ را نيز منتشر كرده كه بر اين اساس در سه ماه نخست سال جاري، سرمايه‌گذاري خارجي ۴۱ درصد و در سه ماه دوم، ۳۹ درصد كاهش يافته است. در ميان كشورهاي توسعه يافته كه بيشترين ميزان جذب سرمايه‌گذاري خارجي را دارند نيز جريان ورود سرمايه كاهش ۷۴ درصدي داشته كه در اين ميان بيشترين كاهش ثبت شده مربوط به ايالات متحده امريكا بوده است. همچنين در اين مدت ميزان سرمايه‌گذاري صورت گرفته از سوي سوييس، هلند و بريتانيا نيز به‌ شدت كاهش يافته است. برآوردها نشان مي‌دهد كه در اين مدت تحت تاثير شيوع كرونا، تمايل سرمايه‌گذاران براي كشف فرصت‌هاي جديد به ‌شدت كاهش يافته است. بررسي‌هاي موردي نشان مي‌دهد كه سرمايه‌گذاري خارجي در سال ۲۰۲۰، در روسيه منفي شده است و آمارها در كشورهايي مانند چين، هند، اندونزي، برزيل، تركيه، لهستان و مكزيك نيز نشان از كاهش قطعي جذب سرمايه‌گذار جديد در ماه‌هاي گذشته دارد.

 

متقاضيان وام اجاره تا پايان آبان مدارك خود را تكميل كنند

محمود محمودزاده، معاون وزير راه و شهرسازي اظهار كرد: در مرحله دوم ثبت‌نام وام وديعه مسكن حدود ۲۰۰ هزار نفر در سامانه اقدام ملي به نشاني tem.mrud.ir ثبت‌نام كردند كه در مجموع با مرحله اول به بيش از ۶۵۰ هزار نفر رسيد. وي افزود: كساني كه در سامانه ورود كردند به فوريت حداكثر تا پايان آبان ماه اطلاعات خود را تكميل كنند و اگر اين كار را انجام ندهند امكان پالايش و به تبع آن امكان معرفي به بانك وجود ندارد. اين موضوع هم فقط در اختيار خودشان است كه پرونده را تكميل كنند. وي درباره آخرين وضعيت پرداخت تسهيلات وديعه مسكن گفت: از كل ثبت‌نام‌كنندگان تاكنون ۲۳۵ هزار نفر به بانك‌ها معرفي شدند كه حدود ۷۰ هزار نفر توانستند تسهيلات را دريافت كنند.

قيمت فعلي دلار واقعي نيست

محمود بهمني در خصوص بازار دلار و تقاضاي ارز گفت: تقاضاي ارز را به هيچ‌وجه نبايد تحريك كرد. ارز را بايد به كساني داد كه نياز ارزي دارند. رييس كل اسبق بانك مركزي افزود: اينكه بخواهيم حفظ دارايي‌ها و پيشگيري از كاهش ارزش پول را با ارز جبران كنيم به يقين چنين رفتاري يك سم مهلك است و در هيچ جاي دنيا هم سابقه ندارد. اين حرف به هيچ‌وجه پذيرفتني نيست كه گفته شود براي كاهش قيمت هر كس به هر ميزان ارز خواست در اختيارش بگذارند، بلكه ارز بايد فقط در اختيار متقاضيان واقعي گذاشته شود. وي اظهار داشت: وقتي حجم نقدينگي در جامعه بر مدار افزايشي باشد و توليد رونق چنداني نداشته باشد، اين نقدينگي به بازارهاي سفته‌بازي مثل ارز، طلا، خودرو، مسكن و غيره سرازير مي‌شود. رييس كل اسبق بانك مركزي گفت: يكي از فاكتورهايي كه مي‌توان از افزايش قيمت ارز پيشگيري كرد، بحث كنترل نقدينگي است. وي در ادامه افزود: بخش بسيار زيادي از اين افزايش قيمت‌ها جنبه رواني است كه بايد مديريت شود. قيمت واقعي دلار اين نيست و بايد كاهش پيدا كند.

برقراري پرواز دو ايرلاين خارجي به ايران

تورج دهقاني‌زنگنه در مورد برقراري پرواز دو ايرلاين خارجي به ايران گفت: در حال رايزني و مذاكره براي اضافه كردن پروازهاي خارجي هستيم و با برخي كشورها در اين زمينه به توافق رسيده‌ايم. دو ايرلاين خارجي به زودي پروازهاي خود به ايران را از سر مي‌گيرند و البته برخي مشكلات در داخل وجود داشت كه برطرف شده است. رييس سازمان هواپيمايي كشوري در خصوص رعايت پروتكل‌هاي بهداشتي نيز ادامه داد: پروتكل‌هاي بهداشتي ايران در آن كشورها و پروتكل‌هاي بهداشتي مدنظر آنها در ايران در حال بررسي است و پس از تاييد شدن آنها از سوي طرفين، پروازها از سر گرفته مي‌شود.

كرونا ۷۰ درصد كارگران ساختماني را بيكار كرد!

هادي ساداتي، نايب رييس كانون انجمن‌هاي صنفي كارگران شرايط كارگران ساختماني كه تا قبل از كرونا شاغل بودند را اين‌گونه بيان كرد: متاسفانه كرونا باعث شده تا در شرايط حاضر ۳۰ درصد كارگران ساختماني سركار باشند و مابقي كارگران ساختماني هم كه بيكار و خانه‌نشين شده‌اند قادر به امرار معاش و تامين هزينه‌هاي زندگي نباشند چون اميدشان به نقاشي ساختمان يا تعمير لوله و تاسيسات خانه‌ها بود كه به دليل بيماري كرونا و كاهش تقاضا كار كمتر به آنها پيشنهاد مي‌شود و از اين جهت اشتغال و معيشت آنها به خطر افتاده است. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون