• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4781 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۱۴ آبان

خبر

دادستاني رشت و شماره دارندگان حيوان خانگي

گروه اجتماعي |انتشار نامه‌اي از دادستان عمومي و انقلاب رشت خطاب به اداره دامپزشكي اين شهرستان در شبكه‌هاي اجتماعي موجي از واكنش‌ها را توسط كاربران در پي داشته است و از آن به عنوان بدعتي در رفتار قضايي يادشده است. 
آنچه در نامه مورد ادعا از اداره دامپزشكي خواسته شده اين است كه اسامي و شماره تلفن همراه دارندگان حيوانات خانگي (سگ و گربه) اين شهرستان را در‌اختيار دادستاني قرار دهد. 
هنوز مشخص نيست كه اداره دامپزشكي رشت چنين خواسته‌اي را استنكاف كرده است يا نه اما آنچه در اين زمينه واكنش‌برانگيز شده ورود دادستان به موضوعي است كه در عين مبهم بودن در اصل آن نيز صراحت قانوني وجود ندارد. به عبارت ديگر اگر فرض كنيم دادستان براي پيشگيري از وقوع جرم دست به اقدام تاميني زده باشد بايد مابه‌ازاي قانوني داشته و در قانون جرم و مجازات آن عمل مشخص شده باشد. حتي اگر فرض كنيم كه دادستان رشت براي جلوگيري از آنچه به سگ‌گرداني يا موارد مشابه گفته مي‌شود چنين خواسته‌اي را مطرح كرده پرسش اين است كه آيا اساسا همراه داشتن سگ در قانون مجازات اسلامي جرم شناخته شده است؟ از سوي ديگر اگر كسي در خانه خود حيواني را نگهداري مي‌كند ورود به حوزه خصوصي او نيست؟ مثل اينكه دادستان از فردا به همه فروشندگان لباس زير طرح‌دار دستور بدهد هركس از او لباس زير خريد را معرفي كند. به هر حال همه ما در خانه حق داريم هر لباسي كه دوست داريم را بپوشيم.  وب‌سايت «حكيم‌مهر» درواكنش به استنكاف اداره دامپزشكي شهرستان رشت نيز انتقاد كرده و در مطلبي در اين باره نوشته است: پيروي بي چون‌ و چرا و بدون رايزني اداره دامپزشكي در تبعيت از اين درخواست دادستان، خود جاي انتقاد دارد. سازمان دامپزشكي كشور مسووليت حفظ بهداشت و صيانت از سلامت عمومي جامعه در برابر بيماري‌هاي مشترك بين انسان و حيوان را برعهده دارد. مسلما ارسال بدون اجازه اسامي و شماره تلفن همراه صاحبين حيوانات خانگي مراجعه‌كننده به درمانگاه‌هاي دامپزشكي، مي‌تواند موجب بدبيني صاحبين حيوانات خانگي به كلينيك‌هاي دامپزشكي شده و مراجعات آتي آنها به اين كلينيك‌ها را به ‌شدت كاهش دهد.  با اين حال هنوز قوه قضاييه و به ‌طور مشخص دادستاني شهر رشت نسبت به اين نامه و صحت و سقم آن واكنشي نشان نداده است.


شيوع بيماري‌هاي همه‌گير پي‌درپي و مرگبارتر مي‌شود

گروهي از كارشناسان سازمان ملل متحد هشدار دادند كه در صورت عدم تغيير رويكرد بشر در برابر طبيعت، شيوع بيماري‌هاي همه‌گير مانند كوويد ۱۹ گسترش مي‌يابد و جان انسان‌هاي بيشتري را خواهد گرفت.
به گزارش ايسنا، هيات كارشناسي سازمان ملل متحد كه درباره تنوع زيستي تحقيق مي‌كند، هشدار داده است كه ۸۵۰ هزار نوع ويروس در ميان حيوانات شايع است و ممكن است مانند ويروس جديد كرونا به انسان منتقل شود.
كارشناسان سازمان ملل در گزارش خود بيماري‌هاي همه‌گير را «خطري حياتي» براي بشر توصيف كرده‌اند. به گفته آنها تخريب محيط‌زيست و مصرف بي‌رويه بشر، احتمال انتقال ويروس‌ها از حيوانات به انسان را افزايش داده است. «پيتر داسزاك»، رييس هيات كارشناسي سازمان ملل درباره اين گزارش گفت: همان دسته از فعاليت‌هاي بشر كه به تغييرات آب و هوايي و كاهش تنوع زيستي منجر شده است با تاثيرگذاري بر كشاورزي باعث افزايش خطر همه‌گيري بيماري‌ها هم مي‌شود.
در گزارش كارشناسان سازمان ملل آمده است كه همه‌گيري بيماري «كوويد۱۹» ششمين همه‌گيري از زمان شيوع آنفلوآنزاي اسپانيايي در سال ۱۹۱۸ ميلادي محسوب مي‌شود. به گفته محققان، عامل شيوع همه اين بيماري‌هاي همه‌گير فعاليت‌هاي بشري بوده است.
كارشناسان تاكيد كرده‌اند كه ۷۰درصد بيماري‌هاي نوظهور مانند ابولا، ايدز و زيكا در اصل بيماري‌هايي حيواني هستند و پيش از انتقال به انسان در ميان حيوانات شيوع يافته بودند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون