• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4788 -
  • ۱۳۹۹ پنج شنبه ۲۲ آبان

يك معلم ساده باقي ماند

صادق زيباكلام

باخبر شدم كه همكار ارجمندم جناب حجت‌الاسلام دكتر داود فيرحي به ‌واسطه ابتلا به كرونا روز ۲۱ آبان‌ماه ۱۳۹۹ فوت شدند. به ‌خانواده‌شان، اساتيد و كاركنان محترم دانشكده حقوق و دانشجويان‌شان صميمانه تسليت عرض مي‌كنم. به عنوان يك استاد علوم سياسي كه در عين حال سال‌ها دروس حوزوي را در زنجان زادگاهش و قم هم خوانده بود، مهم‌ترين ويژگي آن مرحوم سعه صدر، مدارا، تحمل نظرات مخالف و صداقت بود. 
 نزديك نشدن به جريانات سياسي حكومتي همچون اسلامي كردن دانشگاه‌ها، اسلامي‌ كردن علوم انساني، وحدت حوزه و دانشگاه، انقلاب فرهنگي و اسلامي كردن علوم سياسي، ويژگي ديگر آن مرحوم بود. يقينا به عنوان يك استاد علوم سياسي كه تخصصش فقه، فلسفه و انديشه سياسي مي‌بود و دروس حوزوي را هم تا سطح اجتهاد خوانده بود، مرحوم فيرحي داراي تفكرات گسترده‌اي پيرامون مباحثي همچون حكومت ديني، نقش و جايگاه فقه در پارادايم يك نظام سياسي مبتني بر شريعت و اين دست مطالب هم مي‌بود.
بسياري از نوشته‌ها و آثارش اساسا در خصوص اين دست مطالب بود. اما نكته مهم آن است كه او هرگز سعي نكرد از اين مقولات براي خودش پايگاه و جايگاه سياسي ايجاد كند. من شهادت مي‌دهم كه با سواد حوزوي و علوم سياسي كه از آن برخوردار مي‌بود، اگر مي‌خواست به راحتي مي‌توانست به خيلي جاها هم برسد، اما برعكس زيست. چند ماه پيش به همراه دكتر محمدزاده از اساتيد حقوق دانشكده او را ديدم. افسوس كه نمي‌دانستم آخرين باري است كه او را مي‌ديدم. هر دوشان دو، سه سالي مي‌شد كه به دنبال گرفتن سند مجتمع مسكوني اساتيد دانشكده در سوهانك بودند.
 دكتر فيرحي ملتمسانه گفت: «زيبا من و اين دكتر محمد‌زاده واقعا ديگه خسته شده‌ايم از بس دنبال كارهاي سند مجتمع مسكوني اساتيد در سوهانك رفته‌ايم. توي شهرداري منطقه يك يا دفتر حناچي آشنايي نداري؟» در حالي كه كم نبودند شاگردانش كه در حقيقت به جاهاي بالايي هم رسيده ‌بودند، اما خودش ترجيح مي‌داد به قدرت نزديك نشده و يك معلم ساده باقي بماند.
خداوند او را رحمت كند و مجددا به خانواده بزرگوار و ارجمندشان تسليت عرض مي‌كنم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون