• ۱۴۰۳ شنبه ۲۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4796 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۲ آذر

مجلس با طرحي دوفوريتي به ‌دنبال افزايش نقش‌آفريني «بهارستان» در مديريت كرونا است

مقابله با «پاستور» در ستاد مقابله با كرونا

ماجرا از روزي آغاز شد كه محمدباقر قاليباف در مجلسي كرسي رياست را برعهده گرفت كه در آن نه خبري از نيروهاي اصلاح‌طلب و حامي دولت بود و نه اصولگرايان به نسبت ميانه‌رو. كرسي‌هاي پارلمان يكدست در اختيار مخالفان دولت قرار گرفت و اين مساله سبب شد تا پيش‌بيني‌ها و تحليل‌ها از جدال ميان قواي مجريه و مقننه و برهم خوردن روابط به ‌شدت دوستانه حاكم بر روابط اين دو قوه در دوران رياست علي لاريجاني بر بهارستان و حسن روحاني بر پاستور خبر دهد. پيش‌بيني و تحليل‌هايي كه خيلي زود رنگ عمل به خود گرفت و با تشديد حملات و البته توهين‌هاي نمايندگان يازدهمين دوره مجلس شوراي اسلامي به حسن روحاني در قامت رييس‌جمهوري، عالي‌ترين مقام جمهوري اسلامي را بر آن داشت تا دست‌كم دو مرتبه به‌ صورت علني نمايندگان را از توهين و تشر به مسوولان دولتي بر حذر دارد. همزمان شنيده‌ها از توصيه‌هايي به هيات رييسه مبني بر پرهيز از استيضاح و سوال از وزرا و رييس‌جمهوري حكايت داشت تا حداقل در ظاهر اين ‌طور برداشت شود كه تنها اصلاح‌طلبان و دولت مخالف خط و مشي تند و تيز اصولگرايان پارلمان نبوده و برخي نهادهاي بالادستي نيز چندان با اين رويه همراه نيستند. اما اين جدال‌ها هرگز متوقف نشد، بلكه از زميني به زمين ديگر منتقل شد و حالا شرايطي را رقم زده كه مساله حضور يا عدم حضور نمايندگان در ستاد ملي مقابله با كرونا به موضوعي براي جنگ سرد ميان دو قوه انتخابي جمهوري اسلامي تبديل شود و نمايندگان با طرحي دوفوريتي به‌ دنبال به كرسي نشاندن حرف خود باشند.

 درخواست‌هاي پرتكرار
ماجراي درخواست نمايندگان براي حضور در ستاد ملي مقابله با كرونا به عنوان عالي‌ترين نهاد مقابله با شيوع هر چه گسترده‌تر اين ويروس در ايران كه رياست آن برعهده رياست‌جمهوري است و مصوبات اين نهاد در حكم مصوبات شوراي عالي امنيت ملي به شمار مي‌رود، به تيرماه برمي‌گردد. 29 تيرماه سال جاري اعضاي كميسيون بهداشت و درمان مجلس صراحتا خواستار حضور در ستاد ملي مقابله با كرونا شدند ولي به اين مطالبه توجهي نشد تا اينكه سوم آبان‌ماه زهرا شيخي، سخنگوي كميسيون بهداشت مجلس در توييتي مجددا خواستار حضور نمايندگان در اين ستاد شد. كار به جايي رسيد كه صباغيان، نماينده بافق در صحن علني مجلس و در تذكري از قاليباف درخواست كرد كه موضوع حضور نمايندگان در ستاد كرونا را با رهبري نظام در ميان بگذارد. مطالبه‌اي كه به سرعت محقق شد و قاليباف در نامه‌اي به عالي‌ترين مقام جمهوري اسلامي از لزوم حضور نمايندگان در اين ستاد سخن به ميان آورد. جالب آنكه نمايندگان مجلس همزمان راسا دست به كار شدند آن‌ هم با طرحي دو فوريتي! بر اساس اين طرح، «از تاريخ تصويب اين قانون روساي كميسيون‌هاي بهداشت و درمان، امور داخلي و شورا‌هاي مجلس شوراي اسلامي به عنوان عضو ستاد ملي مقابله با كرونا (بدون راي) تعيين مي‌شوند.» نكته قابل ‌توجه آنكه نمايندگان در شرايطي به عنوان ضمانت اجرايي اين طرح، استنكاف از اجرايش را موجب يك تا 5 سال انفصال از خدمات دولتي ذكر كرده‌اند كه اساسا نيازي به طرح و تهديد مسوولان دولتي براي حضور يا عدم حضور نمايندگان در اين ستاد وجود ندارد. واقعيت آن است كه منطقا روساي كميسيون‌هاي ياد شده مجلس بايد عضو ستاد باشند اما اصطكاك موجود در روابط اين روزهاي دولت و مجلس سبب شده تا بسياري با ديد شك به اين مطالبه نمايندگان بنگرند. حضور نمايندگان از آن جهت كه ارتباط بيشتري با مردم و رسانه‌ها دارند، مي‌تواند موجبات تشريح هر چه بهتر برنامه‌هاي اين ستاد براي مردم را فراهم آورد ولي رويه اين ستاد از يك ‌سو و زد و خوردهاي موجود در روابط اين روزهاي دولت و مجلس از جمله مواردي است كه مي‌تواند عدم حضور نمايندگان در اين ستاد را مفيدتر از حضورشان كند؛ هر چند كه به نظر مي‌رسد در نهايت نمايندگان نه با تصويب طرح دو فوريتي بلكه با موافقت رهبري راهي اين ستاد شوند.

 پارلمان نيمه تعطيل
تعيين تكليف ستاد ملي مقابله با كرونا براي نمايندگان مجلس شوراي اسلامي ازجمله مواردي است كه زمينه‌ساز بالا گرفتن انتقاد نمايندگان از اين ستاد شده است. آنان اين اقدام را به منزله «مرگ پارلمان» توصيف كردند ولي با اين حال درنهايت مجلس به دستورات ستاد ملي مقابله با كرونا در شرايطي تن داد كه محمدباقر قاليباف تا پيش از ابتلايش به كرونا حاضر به پذيرش دستور اين ستاد براي روساي قواي سه‌گانه نبود و سفرهاي استاني خود را براي آنچه «نظارت ميداني» مي‌خواند، دنبال مي‌كرد. حالا و بنابر اظهارات محمدحسين فرهنگي، سخنگوي هيات رييسه مجلس، بر اساس دستورات ستاد ملي مقابله با كرونا مقرر شده كه نمايندگان از اين پس در صحن سبز ساختمان بهارستان با فاصله 3 متري از يكديگر نشسته و همزمان نيمي از نمايندگان به ‌صورت آنلاين در جلسات حضور پيدا خواهند كرد. ساعت جلسات نيز كاهش يافته و از 45 : 7 دقيقه تا 30 : 11 دقيقه برگزار خواهند شد و جلسات كميسيون‌ها هم در محل‌هاي تعيين شده ازسوي هيات رييسه و با دو سوم ظرفيت كميسيون‌ها برگزار خواهند شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون