• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4799 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۵ آذر

گارد راس تيم ملي بسكتبال در گفت ‌و گو با «اعتماد»:

شرايط سخت است اما بايد عادت كنيم

نتيجه گرفتن در المپيك به برنامه آماده‌سازي بستگي دارد

علي ولي‌اللهي

يكشنبه شب تيم ملي بسكتبال ايران براي مسابقات كاپ آسيا با ۱۲ بازيكن و بدون همراهي حامد حدادي و صمد نيكخواه‌بهرامي راهي قطر شد. شاگردان مهران شاهين‌طبع قرار است دو ديدار مقابل عربستان و سوريه برگزار كنند. با توجه به تفاوت سطح بسكتبال ايران با اين كشورها بعيد است بازي‌هاي سختي در انتظار بچه‌هاي تيم ملي باشد. آنچه در اين ميان ممكن است تيم را كمي دچار مشكل كند دوري ۹ ماهه از مسابقات است. چرخ بسكتبال اواسط آبان با شروع ليگ و انجام دو بازي به جريان افتاد و بعد اردوي تيم ملي آغاز شد. تيمي كه تمام برنامه‌هايش در سال جاري را بدون شك با نيم‌نگاهي به مسابقات المپيك كه سال آينده برگزار مي‌شود هماهنگ خواهد كرد. براي بررسي وضعيت تيم ملي و اردوها چند ساعت قبل از پرواز كاروان بسكتبال ايران با سجاد مشايخي گارد راس خوش استيل باشگاه ذوب آهن و تيم ملي به گفت‌وگو نشستيم.

 

از اردوي تيم ملي بگوييد. شرايط تمريني و رعايت پروتكل‌هاي بهداشتي به چه صورت بود؟

به مدت يك هفته تمرينات خيلي سختي را پشت سر گذاشتيم. يعني صبح و بعدازظهر تمرين كرديم. در هر نوبت هم دو، سه ساعت تمرينات‌مان طول كشيد. به خاطر شرايط كرونا وضعيت نسبتا سختي را تجربه كرديم. هيچ كدام از ما اجازه نداشتيم از اردو خارج شويم و در اين يك هفته كاملا قرنطينه بوديم. 3 بار هم تست كرونا داديم. مسوولان خيلي مراقب بچه‌ها بودند و پروتكل‌هاي بهداشتي به‌ طور كامل در مورد ما رعايت شد تا خداي نكرده اتفاق خاصي براي كسي رخ ندهد. خدا را شكر تمرينات را در اين شرايط پشت سر گذاشتيم و آماده اعزام شديم. البته برخي بچه‌ها به دليل بيماري كرونا نتوانستند در اردو حاضر باشند و برخي ديگر هم در آخرين مرحله كنار رفتند و تيم ملي ۱۲ نفر نهايي‌اش را شناخت. اميدوارم دو بازي پيش رو كه روزهاي شنبه و دوشنبه هفته آينده است، بازي‌هاي خوبي باشد و با دو برد به تهران برگرديم. تنها مشكل‌مان اين است كه ۹ ماه بازي نداشتيم و اين شرايط را سخت مي‌كند براي بچه‌ها. برخي بازيكنان در ابتداي ليگ و در دو مسابقه نخست بازي كردند و برخي تنها يك بازي. بعضي از بچه‌ها هم اصلا بازي نكردند در ليگ. به هر حال اميدوارم اتفاق خاصي پيش نيايد و دو بازي پيش رو را با موفقيت پشت سر بگذاريم.

به ‌طور مشخص وضعيت خودتان به چه صورت است؟ آيا به فرم ايده‌آل رسيده‌ايد؟

خدا را شكر از زماني كه در اسفند ماه سال گذشته ليگ تعطيل شد تمرينات خصوصي خودم را دنبال كردم. تمريناتم هم بسكتبالي بود وهم بدنسازي. باشگاه ذوب‌آهن هم 3 ماهي است كه تمرينات منظمش را آغاز كرده و در ابتداي فصل هم توانستيم دو مسابقه خوب را پشت سر بگذاريم و در شرايط بازي قرار بگيريم. البته بحث تيم ملي فرق مي‌كند. بازي كردن در تيم ملي سخت‌تر است نسبت به بازي كردن در باشگاه. اين دو با هم خيلي فرق دارند و بايد ديد آنجا چه اتفاقي مي‌افتد. ما در تيم ملي خيلي وقت است كه كنار هم بازي نكرديم. بچه‌ها هماهنگي نسبي دارند اما اين هماهنگي خيلي بالا نيست. يعني مثل قبل نيست. اميدوارم شرايط خوب باشد و كم‌كم بهتر و بهتر بشويم.

شما و ساير بازيكنان مدت طولاني از مسابقات دور بوديد. اما به يكباره وارد مسابقات ليگ و به اردوي تيم ملي اضافه شديد و بعد از اين بايد بلافاصله به بازي‌هاي ليگ برگرديد. شرايط خيلي سخت به نظر مي‌رسد. اين ‌طور نيست؟

۹ ماه تمرين داشتيم ولي بازي نداشتيم. بدون بازي خيلي شرايط سخت مي‌شود. حالا اين چند وقت شرايط خاصي پيش آمده و كاريش هم نمي‌شود كرد. به نظرم درست است كه بعد از ۹ ماه مقداري فشار افزايش پيدا كرده ولي ما ورزشكاران بايد عادت كنيم چون اين شغل ماست. سال‌هاي قبل هم شرايط خيلي راحت‌تر نبود. ما در اردوها و مسابقات مختلف بوديم. با تيم ملي مي‌رفتيم و باز به باشگاه برمي‌گشتيم. آن شرايط براي‌مان عادي بود. ولي حالا چون ۹ ماه وقفه افتاد و از شرايط هميشگي به دور بوديم به نظرم كار سخت شده است. ولي مي‌توانيم خيلي زود خودمان را برگردانيم به شرايط عادي. در عين حال كه بايد مواظب سلامتي‌مان هم باشيم. براي ورزشكاران هيچ چيز مهم‌تر از اين نيست كه بدن‌شان سالم باشد و بتوانند فعاليت‌شان را خوب انجام دهند. بايد ديد در ادامه چه اتفاقي مي‌افتد. با اين حال ورزشكاران بايد خودشان را عادت بدهند به شرايط فعلي چون اين شرايط فعلا تا چند ماه آينده به همين شكل خواهد بود. شغل ورزشكار به شكلي است كه اگر نباشد خيلي ضرر مي‌كنيم. جاي خوشحالي دارد كه ليگ آغاز شد. يعني فدراسيون و مسوولان توانستند برنامه‌ريزي خوبي داشته باشند تا وارد مسابقات شويم. بعد از آن برنامه‌هاي تيم ملي هم شروع شد تا بسكتبال به زندگي نرمال برگردد.

دغدغه اصلي همه اهالي بسكتبال و كلا ورزش رقابت‌هاي المپيك است. فكر مي‌كنيد با توجه به همه اتفاقاتي كه رخ داده و برنامه‌اي كه پيش روي شماست، مي‌توانيم به نتيجه گرفتن در مسابقات المپيك اميدوار باشيم؟

مسابقات المپيك مسابقاتي است كه بزرگ‌ترين رويداد براي هر ورزشكار و جامعه‌اي به حساب مي‌آيد. مسابقات المپيك خيلي سخت است. خدا را شكر ما جزو ۱۲ تيم برتر دنيا هستيم و جواز حضور در مسابقات را به دست آورده‌ايم. حالا بايد ببينيم كه فدراسيون چه برنامه‌ريزي‌هاي دقيقي در نظر گرفته است. اينكه چه بازي‌هاي تداركاتي در پيش است و از كي اردوها آغاز مي‌شود. چون اول بايد مسابقات كاپ آسيا را پشت سر بگذاريم و بعد ليگ را تمام كنيم. بايد ببينيم با توجه به شرايط كرونا ليگ كي تمام مي‌شود. بعد اردوها را آغاز كنيم. بازي‌هاي تداركاتي خيلي مهم هستند. هر قدر بازي‌هاي سخت‌تر با تيم‌هاي بزرگ‌تر براي ما در نظر بگيرند، بهتر است. ما بايد نهايت استفاده از سهميه‌اي كه به دست آورده‌ايم را بكنيم. ما الان جزو بهترين تيم‌هاي آسيا و دنيا هستيم. به نظرم شرايط بايد جوري رقم بخورد كه با بهترين‌هاي دنيا بازي كنيم. يعني از فرصتي كه نصيب‌مان شده، استفاده لازم را ببريم و آماده شويم براي المپيك. بحث نتيجه‌گيري هم به همين چيزها بستگي دارد، به اينكه چقدر برنامه‌ريزي داشتيم. از الان نمي‌توان به ‌طور دقيق در موردش حرف زد.

خودتان را هم كه حتما در المپيك مي‌بينيم. اين طور نيست؟

ان‌شاءالله كه همين ‌طور است. البته فعلا كه درگير بازي تيم ملي هستم و بعد هم بازي باشگاهي. در ماه‌هاي آينده همه تلاشم را مي‌كنم كه بدنم را روي فرم نگه دارم تا بتوانم در المپيك هم باشم. خيلي تلاش كرديم و به هدف خيلي بزرگي رسيديم كه همان كسب سهميه المپيك است. براي من نوعي هم حضور در المپيك افتخار به حساب مي‌آيد. اميدوارم بتوانم براي آن مسابقات هم انتخاب شوم و همراه تيم ملي در المپيك حاضر باشم.

در اولين اردوي تيم ملي بعد از تعطيلي طولاني‌مدت حامد حدادي و صمد نيكخواه غايب هستند. نبود اين دو نفر چه تاثيري روي تيم ملي مي‌گذارد؟

اين دو جزو اسطوره‌هاي بسكتبال ايران هستند و حضورشان هميشه خوب بوده و كمك كردند به تيم ملي. هر موقع از اين دو نفر خواسته شده آمدند و براي تيم ملي زحمت كشيدند و در خدمت تيم بودند. در اين اردو به دلايلي نتوانستند حاضر شوند. آقاي حدادي كه در چين است و آقاي نيكخواه هم به دليل بيماري مدتي دور بود. نبود اين دو بازيكن سخت است اما از آن طرف فرصتي هم هست براي جوان‌ترها كه خودشان را نشان بدهند. اميدوارم شرايط به همين شكل خوب پيش برود و اين دو عزيز هم در اردوهاي بعدي اضافه شوند و بتوانيم همه بازيكنان را داشته باشيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون