• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4803 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۱۰ آذر

رييس‌جمهوري در پي ترور شهيد فخري‌زاده دستور پيگيري لازم را جهت پيشگيري و مقابله با اقدامات ناامن‌كننده صادر كرد

دوراهي «اقدام متقابل» يا «نگاه به داخل»

گروه سياسي

 

پيكر شهيد محسن فخري‌زاده، رييس مركز پژوهش و نوآوري وزارت دفاع جمهوري اسلامي ايران كه جمعه گذشته ترور شد، پيش از ظهر ديروز، با حضور خانواده اين شهيد و جمعي از مسوولان، در حرم حضرت معصومه (س) تشييع و پس از آن براي تدفين به تهران منتقل شد. آيت‌الله حسين نوري همداني از مراجع تقليد شيعه، در مسجد بالاسر حرم حضرت معصومه (س)، نماز ميت را بر پيكر شهيد محسن فخري‌زاده اقامه كرد و مهدي سلحشور از مداحان اهل بيت در اين مراسم به مديحه‌سرايي و ذكر مصيبت پرداخت. گفته مي‌شود كه به احتمال فراوان، پيكر شهيد محسن فخري‌زاده، در امامزاده صالح تهران خاكسپاري شود. امير سرتيپ دوم داود عبدي، معاون روابط عمومي و فرهنگي وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح نيز خبر داد كه به منظور جلوگيري از ازدحام جمعيت و به منظور لزوم رعايت دستورالعمل‌هاي بهداشتي شيوع ويروس كرونا، مراسم تدفين و تشييع شهيد فخري‌زاده با حضور فرماندهان عاليرتبه نيروهاي مسلح و خانواده او روز دوشنبه برگزار خواهد شد.
همزمان با برگزاري مراسم تشييع پيكر اين شهيد، رييس‌جمهوري در جلسه روز يكشنبه هيات دولت بار ديگر ترور محسن فخري‌زاده را تسليت گفت و دستور پيگيري لازم جهت پيشگيري و مقابله با اين قبيل اقدامات ناامن‌كننده را صادر كرد. البته جزيياتي از اين دستور، مفاد آن، چگونگي اجراي آن و البته مخاطب يا مخاطبان احتمالي آن منتشر نشد و پايگاه اطلاع‌رساني نهاد رياست‌جمهوري در خبري كوتاه ضمن بيان تاكيد بر دستور رييس‌جمهوري بر انجام مقابله با اقدامات ناامن كننده تنها به بيان اين خبر اكتفا كرد كه اعضاي هيات دولت به بررسي لايحه بودجه سال ۱۴۰۰ پرداختند.
پيش از اين نيز حسن روحاني يك روز پس از وقوع ترور در آبسرد دماوند، در نشست ستاد ملي مديريت كرونا مشي معتدلي در مواجهه با اين اتفاق امنيتي مهم پيش گرفت و گفت كه «مسوولان مربوطه به موقع پاسخ مناسب اين جنايت را خواهند داد.» نكته‌اي كه رهبري نيز در پيام تسليت خود به مناسبت شهادت فخري‌زاده بر آن تاكيد كردند و گفتند كه «مجازات آمران و عاملان» در دستور كار قرار گيرد.
اگرچه عالي‌ترين مقام كشور و عالي‌ترين مقام اجرايي هر دو به «زمان مناسب» و «پاسخ متناسب» تاكيد كردند، بخشي از گروه‌هاي سياسي و بدنه اجتماعي‌شان همچنان خواهان پاسخ‌هاي هيجاني هستند. اين گروه پايگاهي قوي هم در مجلس شوراي اسلامي دارند. كما اينكه نمايندگان در پارلمان دست به كار شده و از ابزارهاي دراختيارشان استفاده كردند. محمدباقر قاليباف، رييس مجلس نيز از تريبون مجلس از شهادت فخري‌زاده مدد جست و تلويحا به دولت هشدار داد كه «همه نهادها بايد از فرستادن هرگونه سيگنال ضعف يا اعتماد به اين سيستم سياسي امريكا پرهيز كنند و در ذم مذاكره كه پس از روي كار آمدن بايدن در ايالات‌متحده محتمل به نظر مي‌رسيد، گفت كه بعضي گفت‌وگوها چه قبل و چه بعد از ترور، حاكي از اين نكته بديهي است كه از نظر دشمن بالا بردن دست نياز به مذاكره حاوي اين پيام اشتباه است كه ايران عزيز خداي نكرده ضعيف است و درخلال اظهارات ضدمذاكره مجلسي‌ها از «جهش برنامه هسته‌اي ايران» گفت.
در كنار فضاي هيجاني شكل‌ گرفته ميان چهره‌هاي اصولگرا چه در خيابان و چه در نهادهاي حاكميتي در يكي، دو روز اخير پيشنهادات مختلفي براي مقابله با «دشمن» به عنوان «آمران ترور» از زبان كنشگران سياسي شنيده شد. محسن رضايي، دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام كه پيش از ظهر يكشنبه نهم آذر ماه با خانواده شهيد فخري‌زاده ديدار كرد، اين پيشنهاد را مطرح كرد كه «حداقل سيلي ما به آمران اين جنايت تروريستي اين است كه دولت ما اجراي داوطلبانه پروتكل الحاقي را متوقف كند و سازمان انرژي هسته‌اي، رژيم بازرسي‌ها را مورد تجديدنظر قرار دهد و فورا اقدامات حداقلي نظير تعليق پخش آنلاين دوربين‌ها، كم كردن يا تعليق بازرسان و اعمال محدوديت‌هايي در دسترسي بازرسان به سايت‌ها و دانشمندان هسته‌اي ايران را در دستوركار قرار دهد. هيچ دليلي ندارد هنگامي كه امريكا و اروپا به‌طور رسمي و عملي از برجام خارج شده‌اند، دولت و مجلس ما درباره NPT و پروتكل الحاقي و برجام هيچ بررسي مجدد و تجديدنظري نداشته باشد.»
پروتكل الحاقي به معاهده منع گسترش سلاح‌هاي هسته‌اي، پروتكلي است كه ايران نيز در سال ۸۲ به صورت داوطلبانه و در راستاي اعتمادسازي آن پيوسته و حق بازديد از تاسيسات هسته‌اي را به بازرسان آژانس بين‌المللي انرژي اتمي مي‌دهد. در همين راستا از مجلس هم خبر آمده كه نمايندگان براي لغو اجراي پروتكل الحاقي در رابطه با بازرسي‌ بازرسان آژانس بين‌المللي انرژي اتمي از تاسيسات هسته‌اي ايران طرحي را در دستور كار دارند.
همچنين كمال خرازي، رييس شوراي راهبردي روابط خارجي در پيامي كه در پي ترور شهيد فخري‌زاده منتشر كرد، نوشت كه بدون شك، جمهوري اسلامي ايران پاسخ حساب شده و قاطعي را به جنايتكاراني كه شهيد فخري‌زاده را از ملت ايران گرفتند، خواهد داد. سردار اسماعيل كوثري، فرمانده پيشين قرارگاه ثار‌الله نيز در گفت‌وگويي در مورد انتقام ترور گفت: «دست‌اندركاران و مسوولان نظام قطعا بايد براساس خواسته مردم تصميمي در اين زمينه بگيرند و در عمل به فرمايش رهبري، به جد پيگيري اين جنايت و مجازات قطعي عاملان و آمران آن را در دستور كار خود قرار دهند و آنها را به حد نهايي تنبيه كنند.» كوثري در گفت‌وگويي با «خبرآنلاين» نيز از برنامه‌ريزي عوامل اسراييلي براي انجام ترور شهيد فخري‌زاده گفت و تاكيد كرد كه «آنها در سخنان و رفتارهاي‌شان نشان دادند كه دنبال اين موضوع هستند و افرادي همچون پمپئو، وزير خارجه امريكا با حضور در برخي كشورهاي منطقه دنبال اينچنين توطئه‌هايي عليه ايران بوده اما بايد بدانند اين اقدامات فقط سبب زودتر ساقط‌شدن‌شان خواهد شد.» 
مروري بر اظهارنظرهاي دو روز گذشته نشان مي‌دهد كه اغلب نهادها و مقامات و كنشگران بر اقدام متقابل و پاسخ درخور، مقابله با امريكا، ورود به عرصه منازعه بيشتر و منع تعامل مجدد تاكيد دارند و البته به نظر مي‌رسد فعلا كمتر مساله تقويت نهادهاي امنيتي و اطلاعاتي براي جلوگيري از چنين اتفاقاتي مدنظر مسوولان قرار دارد و نگاهي داخلي به قصورهاي صورت گرفته، مورد توجه است.


جراحات شديد محافظ شهيد فخري‌زاده رو به بهبود است
شاهد زنده ترور شهيد 

برادر حامد اصغري، محافظ شهيد فخري‌زاده روز گذشته خبر داد كه عمل او موفقيت‌آميز بوده است. حامد اصغري، محافظ شهيد محسن فخري‌زاده است كه در جريان حمله تروريستي روز جمعه دچار مجروحيت شده بود. حسين اصغري، برادر او به ايسنا گفته: «برادرم مورد اصابت چند گلوله قرار گرفته است اما با تلاش پزشكان وضعيت كنوني او رو به بهبود است.» او همچنين از ترخيص محافظ شهيد فخري‌زاده در هفته جاري خبر داد. سايت فدراسيون جودو دقايقي بعد از انتشار خبر شهادت فخري‌زاده نوشته ‌بود كه حامد اصغري، محافظ جوان محسن فخري‌زاده از ورزشكاران رشته جودو بود كه در اين حادثه دچار جراحت شديد شده است. به گفته فريدون عباسي، رييس پيشين سازمان انرژي اتمي كشور همسر فخري‌زاده نيز از جمله همراهان او بوده كه آسيبي نديده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون