• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۳ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4803 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۱۰ آذر

تمايل رييس‌جمهور امريكا براي كانديداتوري در 2024 و بي‌توجهي دموكرات‌ها

جلب توجه؛ همه آنچه ترامپ مي‌خواهد

محمدحسين لطف‌الهي

 

رييس‌جمهور كنوني امريكا كه در پي شكست در انتخابات سوم نوامبر بايد تا كمتر از دو ماه ديگر كاخ سفيد را ترك كند، بيش از آنكه نگران پرونده‌هاي تخلفات مالياتي‌اش در دادگاه باشد يا اينكه فكر كند از چه راهي بايد بدهي‌هاي چند صد ميليون دلاري خود را بپردازد، در اين خيال است كه چگونه طي چهار سال پيش رو كاري كند كه به كانون توجه رسانه‌ها بدل شود. ديلي بيست گزارش داده است كه ترامپ در گفت‌وگوهايي كه با تعدادي از مشاورانش داشته اعلام كرده قصد دارد تا كانديداتوري خود براي انتخابات رياست‌جمهوري سال 2024 را همزمان با مراسم تحليف رييس‌جمهور منتخب اعلام كند. براساس اين گزارش، تعدادي از افراد نزديك به رييس‌جمهور امريكا ضمن تاييد اين موضوع گفته‌اند كه دونالد ترامپ مايل است حتي پس از پايان دوران رياست‌جمهوري‌اش نيز ارتباطش با كانون‌هاي سياسي را حفظ كند و در معرض توجه رسانه‌ها باشد. به گفته اين منابع آگاه اولين اقدامي كه او از برنامه‌ريزي براي انجام آن خبر داده، اعلام كانديداتوري براي انتخابات 2024 است اما هنوز تاريخ اعلام رسمي اين تصميم قطعي نشده است. ديلي‌بيست نوشته كه برخي مشاوران به ترامپ پيشنهاد داده‌اند تا صبر كرده و در سال پاياني رياست‌جمهوري جو بايدن كارزار انتخاباتي خود را به راه بيندازد اما ترامپ اين پيشنهاد را نپذيرفته است. دو منبع آگاه به اين رسانه گفتند، ترامپ باور دارد كه اعلام زودهنگام اين نامزدي به او اجازه مي‌دهد جو بايدن را حتي در ضمن حضور اين دموكرات در رياست‌جمهوري تحت‌الشعاع قرار دهد، چراكه رسانه‌ها هم مايل به پوشش خبري از جنجال‌هاي او هستند، در حالي كه بايدن «حوصله سر بر» است.
هفته گذشته بود كه واشنگتن‌پست گزارش داد دونالد ترامپ از مشاورانش خواسته تا شرايط را براي اعلام كانديداتوري براي انتخابات رياست‌جمهوري 2024 را بسنجند. اين روزنامه همچنين نوشته بود كه ممكن است رييس‌جمهور امريكا پيش از پايان ماه دسامبر اين خواسته خود را عملي كند. كارل توبياس، استاد حقوق دانشگاه ريچموند معتقد است برگزاري يك گردهمايي انتخاباتي دقيقا در روز آغاز به كار يك رييس‌جمهور اقدامي «بي‌سابقه و عجيب» است كه نظير آن در تاريخ امريكا يافت نمي‌شود. توبياس درباره تصميم ترامپ مي‌گويد: «در هيچ انتخاباتي سابقه نداشته كه كانديداي شكست خورده تصميم بگيرد آغاز كارزار انتخاباتي خود براي چهار سال بعد را همزمان با سوگند خوردن كانديداي پيروز اعلام كند. اين را بايد يكي ديگر از سنت‌شكني‌هاي عجيب ترامپ دانست كه ضربات زيادي به دموكراسي در امريكا وارد آورده است.
تحليلگران معتقدند رييس‌جمهور امريكا تمام تلاش خود را به كار بسته تا دولت بعدي نتواند به‌موقع آغاز به كار كند و با بحران‌هايي روبه‌رو باشد كه حل و فصل آنها زمان زيادي مي‌طلبد. براي اطمينان از اثربخشي استراتژي خود نيز سعي دارد با حاشيه‌سازي‌هاي مدام براي جو بايدن، ايجاد دو قطبي در جامعه امريكا و حفظ جايگاه كانديداتوري حزب جمهوري‌خواه از موفقيت دولت جو بايدن جلوگيري كند.  ترامپ در همين راستا پس از اعلام نتايج انتخابات رياست‌جمهوري شكست را نپذيرفت و ترجيح داد با تاكيد بر سناريوي وقوع تقلب در انتخابات، حزب دموكرات را به دزدي آراي خود متهم كند. سي‌ان‌ان نوشته است كه در ميان نزديكان رييس‌جمهور امريكا درباره موضوع عدم پذيرش شكست اختلاف‌نظر وجود دارد؛ افرادي نظير معاون اولش، مايك پنس به او توصيه مي‌كنند كه شكست را نپذيرد و از گذار به دور دوم رياست‌جمهوري‌اش با رسانه‌ها صحبت كند، گروهي ديگر اما نظير ايوانكا ترامپ، دخترش و ملانيا، همسرش معتقدند او بايد با پذيرش شكست به استقبال انتخابات آينده برود. دونالد ترامپ ترجيح داده به نظر گروه اول گوش فرا دهد و با وجود اينكه اداره خدمات عمومي در امريكا بايدن را به عنوان «رييس‌جمهور منتخب» معرفي كرده، از پذيرش شكست سر باز زند. دموكرات‌ها اين اقدامات و گمانه‌زني‌ها از سوي دونالد ترامپ و نزديكانش را جدي ارزيابي نمي‌كنند. كامالا هريس، معاون اول رييس‌جمهور منتخب روز شنبه در پاسخ به خبرنگار سي‌ان‌ان كه از او درباره كانديداتوري احتمالي دونالد ترامپ پرسيد، پاسخ داد: «لطفا» و بعد با خنده خود جمع خبرنگاران را به خنده انداخت. با اين وجود براي ترامپ اين وضعيت خنده‌دار نبوده و او در دستيابي به هدف خود يعني بازگشت به كاخ سفيد جدي به نظر مي‌رسد.
استقبال جمهوري‌خواهان
از كانديداتوري ترامپ
هرچند دموكرات‌ها چندان به اين تصميم حساس نيستند اما جمهوري‌خواهان از آن استقبال مي‌كنند و معتقدند مي‌تواند زمينه‌ساز پيروزي آنها در 2024 باشد. روز پنجشنبه نيز بلومبرگ به نقل از منابعي گزارش كرد، رابرت اوبراين، مشاور امنيت ملي دونالد ترامپ تمايلش را براي ايستادن در كنار او در صورتي كه اين رييس‌جمهور امريكا براي انتخابات سال ۲۰۲۴ مجددا نامزد شود، مطرح كرده است. چند روز پيش هم دو نظرسنجي جداگانه دريافتند كه اكثريت راي‌دهندگان جمهوري‌خواه در صورتي كه او چهار سال ديگر نامزد رياست‌جمهوري شود از او حمايت مي‌كنند. استراتژيست‌هاي جمهوري‌خواهان ايده نامزدي مجدد ترامپ براي انتخابات ۲۰۲۴ را تقريبا بلافاصله بعد از انتخابات در نظر گرفتند و برايان لانزا، معاون مدير ارتباطات كمپين ترامپ در سال ۲۰۱۶ سه روز بعد از انتخابات گفت، از نامزدي مجدد او براي رياست‌جمهوري با توجه به شخصيت او و قدرت پايگاه حاميانش شگفت‌زده نخواهد شد. ليندسي گراهام، سناتور جمهوري‌خواه نيز از ديگر كساني است كه از كانديداتوري دونالد ترامپ در انتخابات آينده استقبال مي‌كند و معتقد است در صورت حفظ اكثريت سنا مي‌توان راهكارهايي براي مقابله با روش‌هايي كه دموكرات‌ها با استفاده از آن پيروز شدند - از جمله راي‌گيري پستي- بيابند. او كه در انتخابات مجدد سنا در ايالت كاروليناي جنوبي پيروز شد به شبكه فاكس‌نيوز گفت: «من از تلاش‌هاي دونالد ترامپ، رييس‌جمهور كنوني امريكا براي به چالش كشيدن برخي نتايج انتخابات حمايت مي‌كنم. نمي‌دانم آيا اين شكايت‌ها نتيجه انتخابات را تغيير مي‌دهد يا خير اما مستحق بررسي مجدد است و اين انتخابات به هيچ‌وجه تمام نشده است.» گراهام در ادامه افزود: «من ترامپ را به فكر كردن درباره نامزدي مجدد در انتخابات تشويق مي‌كنم. ما نبايد اجازه دهيم اين جنبش خاموش شود، بايد نامزدي مجدد را بررسي كنيم و بايد طي چهار سال آتي يك سازمان ايجاد كنيم تا اينكه اين جنبش را زنده نگه داريم و نمايندگي جمهوري‌خواهان در جوامع اقليت را گسترش دهيم. اگر سنا را حفظ كنيم، مي‌توانيم كميته مشتركي در سنا تشكيل دهيم و راي‌گيري پستي و عملكردش در سال 2020 را تجزيه و تحليل كنيم.» 


مخالفت دادگاه عالي پنسيلوانيا با ابطال نتايج انتخابات

در ادامه شكست تلاش‌هاي جمهوري‌خواهان و ستاد «دونالد ترامپ» رييس‌جمهور امريكا براي جلوگيري از پيروزي احتمالي رقيب دموكرات خود در انتخابات رياست‌جمهوري اين كشور، شكايت آنها در ايالت پنسيلوانيا باز هم رد شد. پايگاه خبري هيل به نقل از منابع محلي گزارش داد، ديوان عالي ايالتي در پنسيلوانيا، دادخواست حزب جمهوري‌خواه براي ابطال نتايج انتخابات رياست‌جمهوري در اين ايالت را رد كرده است. بر اين اساس، چند نفر از نمايندگان جمهوري‌خواه اين ايالت در كنگره امريكا از جمله «مايك كلي»، شكايتي را مبني بر ابطال «راي‌گيري غيابي» و همچنين عدم تاييد نتايج انتخابات در پنسيلوانيا به دادگاه ارايه كرده بودند. پيش از اين نيز، دادگاه تجديدنظر فدرال فرجام‌خواهي تيم حقوقي رييس‌جمهور امريكا در مورد آراي پنسيلوانيا را به علت ناكافي بودن دلايل رد كرد. اين رويداد ۴ روز پس از آن صورت مي‌گيرد كه مقامات پنسيلوانيا نتيجه شمارش آرا در اين ايالت را كه به نفع «جو بايدن» بوده مورد تاييد قرار دادند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون