• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4803 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۱۰ آذر

شيوع آنفلوآنزاي فوق حاد پرندگان در تالاب ميقان اراك همچنان از پرندگان كشته مي‌گيرد

جمع‌آوري بيش از 401 لاشه پرنده از سطح تالاب ميقان

گروه اجتماعي

تالاب «ميقان» در پنج كيلومتري اراك، بار ديگر مانند سال ۹۵ محل شيوع آنفلوآنزاي پرندگان شده و تاكنون جمع‌آوري بيش از 401 لاشه پرنده از نواحي اطراف اين تالاب تاييد شده است.

نخستين هشدار خطر شيوع آنفلوآنزاي فوق حاد پرندگان در استان مركزي در ۲۸ مهر ماه از سوي سازمان دامپزشكي و سازمان حفاظت از محيط‌زيست منتشر شد. با گذشت يك ماه از اين خبر و با مشاهده لاشه‌هاي پرندگان مرده در سطح تالاب، رضا ميرزايي، مديركل حفاظت محيط‌زيست استان مركزي در ۳۰ آبان دستور منع هرگونه تردد و نزديك ‌شدن به تالاب ميقان را داد و گفت: با توجه به گزارش‌ها و پايش‌هاي صورت گرفته در تالاب ميقان اراك مبني بر تلفات پرندگان، چندين نمونه موجود در منطقه نمونه‌برداري و با تشكيل جلسات هماهنگي، تمهيدات لازم براي پيش‌بيني شرايط و اقدامات در نظر گرفته ‌شده است. نخستين نمونه مشاهده شده از شيوع آنفلوآنزا در پرندگان تالاب ميقان، به گفته مديركل دامپزشكي استان مركزي در گفت‌وگو با مهر، چند غاز وحشي بودند كه احتمالا منشا شيوع ويروس آنفلوآنزا در ديگر پرندگان هستند. به گفته او، عامل و مخزن شيوع ويروس آنفلوآنزا در پرندگان ميقان، پرندگان مهاجر هستند كه اگر در مسير مهاجرت خود در تماس با پرندگان اهلي و طيور بومي و صنعتي قرار بگيرند، بيماري را منتقل مي‌كنند. محسن شانقي در اين گفت‌وگو تاكيد كرده است: در دو ماه گذشته بروز بيماري آنفلوآنزاي فوق حاد پرندگان در كشور روسيه و قزاقستان مطرح شد، از طرفي كشور ما نيز در مسير مهاجرت پرندگان قرار دارد و به ‌تبع خطر انتقال اين بيماري در كشور و استان وجود دارد به همين دليل پايش زيستگاه‌هاي پرندگان مهاجر در استان، مرغداري‌ها و طيور روستايي اطراف تالاب با همكاري محيط‌زيست از شهريورماه سال جاري آغاز شده است. فرمانده يگان حفاظت از محيط‌زيست استان مركزي، در تاريخ ۶ آذر ماه خبر داد كه ۲۵۱ لاشه پرندگان مبتلا به آنفلوآنزاي فوق‌حاد پرندگان از نواحي اطراف تالاب ميقان اراك جمع‌آوري شده است. عباس جودكي به ايرنا گفته بود: بيشترين تلفات پرندگان در تالاب ميقان اراك مربوط به غازهاي خاكستري است و چندين گونه اردك و تنجه نيز در ميان پرندگان تلف شده مشاهده مي‌شود. ابتلاي اين پرنده‌ها به آنفلوآنزاي فوق حاد پرندگان به تاييد دامپزشكي استان مركزي رسيده و دفن بهداشتي لاشه‌ها به همراه آهك‌پاشي انجام شده است. اين آمار در روز ۸ آذر با اطلاع‌رساني مديركل مديريت بحران استان مركزي تا ۳۵۰ لاشه افزايش يافت. حميد غياثي در گفت‌وگو با ايسنا از جمع‌آوري بيش از ۳۵۰ لاشه پرنده مبتلا به بيماري و دفن بهداشتي آنها خبر داده و گفته است: سطح آب در تالاب پايين است و حاشيه آن در واقع لجنزار شده كه ورود به تالاب را براي جمع‌آوري لاشه بسيار سخت كرده است. مديركل مديريت بحران استان مركزي در اين خبر با اشاره به ادامه جست‌وجو و پايش در تالاب ميقان تاكيد كرده است: تالاب ۲۶ هزار هكتار وسعت دارد و منطقه آبگير آن ۱۲ هكتار است. در واقع بايد براي پايش وضعيت، حدود ۴ كيلومتر را داخل آب و لجن تردد كرد و امكان استفاده از قايق وجود ندارد كه با اين شرايط جمع‌آوري لاشه‌ها به سختي در حال انجام است. به گفته او، در حال حاضر تنها تالاب ميقان درگير بيماري است و هنوز واحدهاي صنعتي و خانگي مرغداري‌ها درگير بيماري نشده‌اند. آخرين آمار منتشر شده از تعداد تلفات پرندگان در اين تالاب حالا از سوي مديركل حفاظت محيط‌زيست استان مركزي اعلام شده است. به گزارش ايرنا در روز يكشنبه، از جمعه هفته گذشته تا روز يكشنبه 9 آذر، 401 لاشه پرندگان كه بر اثر ابتلا به آنفلوآنزاي فوق حاد پرندگان تلف شده‌اند، از تالاب ميقان اراك جمع‌آوري شدند.
تالاب دو هزارساله ميقان، هر سال از اواخر مهر تا فروردين ماه ميزبان پرندگان مهاجر سيبري است. ورود پرندگان مهاجر به اين تالاب، با وجود تبديل اين تالاب به يكي از قطب‌هاي پرنده‌نگري كشور، احتمال سرايت آنفلوآنزا را به پرندگان ساكن در تالاب افزايش مي‌دهد. پيش از اين در سال ۱۳۹۵ لاشه حدود ۲ هزار و ۴۰۰ از پرندگان در اين تالاب كشف و جمع‌آوري شد. آنفلوآنزاي فوق‌حاد مرغي نه تنها به عنوان عامل مرگ اين پرندگان شناسنايي شد، بلكه به هفت مرغداري نيز سرايت كرد و براي جلوگيري از سرايت بيماري به انسان، تمامي مرغ‌هاي اين مرغداري معدوم شدند. حالا با گذشت چهار سال از مرگ پرندگان در ميقان، مشاهده چندين لاشه از پرندگان مهاجر به تالاب نشان مي‌دهد كه با وجود پايش‌هاي متوالي، احتمال ابتلا و شيوع آنفلوآنزاي فوق حاد پرندگان در اين تالاب بسيار جدي است.
علاوه بر استان مركزي و تالاب ميقان، دو استان ديگر در كشور نيز در حال حاضر شاهد شيوع آنفلوآنزاي فوق حاد پرندگان هستند، به گفته شهاب‌الدين منتظمي، مديركل دفتر حفاظت و مديريت حيات وحش سازمان حفاظت محيط‌زيست در گفت‌وگو با ايسنا، در تالاب ميل در استان اردبيل و در يكي از نقاط تالابي در استان مازندران نيز آنفلوآنزاي فوق حاد پرندگان گزارش شده است. هنوز آمار دقيقي از تعداد مرگ و مير پرندگان در دو استان ديگر در دسترس نيست اما به گفته منتظمي، آمار دو استان ديگر در قياس با تالاب ميقان، آمار بالايي نيست.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون