• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ دي
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
بانک ملی بیمه ملت

30 شماره آخر

  • شماره 4804 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۱۱ آذر

نجات معجزه‌آساي راننده فرمول يك از دل آتش

هميلتون قهرمان شد، گروژان زنده ماند

سامان سعادت

 

رومن گروژان و در واقع تمام فرمول يك بعد از اينكه حادثه وحشتناك در پيست بحرين تلفات جاني در پي نداشت، نفس راحتي كشيدند. اين يك فرار معجزه‌آسا از واقعه‌اي ترسناك بود. هنگامي كه راننده فرانسوي به موانع كنار جاده برخورد كرد، ماشينش دو تكه شد و در شعله‌هاي آتش فرو رفت. كل حاضرين در پيست و تماشاچيان تلويزيوني نفس خود را حبس كردند. مقياس آتش‌سوزي بسيار بزرگ و وحشتناك بود. با اين وجود گروژان نسبتا بدون آسيب در ميان شعله‌ها ظاهر شد. اين نشان‌دهنده توجه بالاي برگزاركنندگان مسابقه به ايمني رانندگان است. با توجه به دستورالعمل‌هاي ايمني كه اخيرا در مسابقات موتوراسپرت رعايت مي‌شود، خطرات به شكل قابل توجهي كاهش يافته است. شاهد مثال اين ركورد سالم ماندن راننده فرانسوي در ميان داغي فلز و مچاله شدن اتومبيل است. 
در رقابت بحرين، لوييس هميلتون كه در نهايت برنده شد، كارش را با يك استارت تميز از جايگاه شماره يك شروع كرد. در دور ابتدايي پشت سر هميلتون، گروژان كه براي تيم هاس رانندگي مي‌كرد با سرعت ۱۳۷ مايل بر ساعت دچار سانحه شد. اين اتفاق در پيچ سوم رخ داد و اتومبيل هاس مانند يك گلوله آتش كنار پيست شعله‌ور شد. راننده تيم هاس ۱۸ ثانيه در ميان آتش گرفتار بود. 
اين جدي‌ترين حادثه فرمول يك رانندگان بعد از اتفاق تراژيك اكتبر سال ۲۰۱۴ براي جولز بيانچي در پيست سوزوكا به حساب مي‌آيد. بيانچي چند ماه بعد از آن حادثه به دليل شدت جراحات درگذشت. گروژان خوش‌شانس بود كه بعد از اين اتفاق غيرعادي زنده ماند با توجه به اينكه آتش‌سوزي در اتومبيل‌هاي مدرن خيلي به ندرت اتفاق مي‌افتد. 
هنگامي كه ماشين گروژان از پيست خارج شد با فولاد كناره مسير برخورد كرد و ماشينش دو قسمت شد. اين موجب آزاد شدن سوخت از مخزن شد. راننده در نيمه جلوي اتومبيل قرار داشت و بدون شك نجات جانش به خاطر محافظ كابين راننده بوده است. راننده ۳۴ ساله بعد از حادثه تنها آثار كوچك سوختگي در مچ پا و دست به همراه داشت. او با هليكوپتر به دليل مشكلاتي كه براي دنده‌هايش ايجاد شده بود به بيمارستان منتقل شد. 
گونتر اشتاينر، مدير تيم هاس تاكيد كرد كه راننده به راحتي توانسته از اين قضيه جان سالم به در ببرد. او گفت:«رومن خوب است. او يك شب در بيمارستان مي‌ماند. او هيچ شكستگي ندارد. دست‌هايش كمي سوخته و بانداژ شده ولي بسيار خوشحال است.» پروتكل‌هاي ايمني براي فرمول يك بسيار ارزشمند و اثبات شده هستند. دكتر رايان رابرتز و آلن ون‌در مرو راننده ماشين پزشكي پس از انتشار شعله‌هاي آتش به سرعت براي كمك به گروژان وارد عمل شدند. واكنش سريع آنها بسيار حياتي بود. آنها به همراه ماشين مارشال كمك كردند كه آتش خاموش شود. 
اشتاينر بعد از ماجرا به سرعت سراغ ون‌در مرو رفت. او گفت:«با توجه به چيزي كه ما ديديم اين غيرقابل باور است. ما خوش‌شانس بوديم. فكر مي‌كنم از پس كار برآمديم. مي‌خواهم از همه مارشال‌ها تشكر كنم. آنها كار خارق‌العاده‌اي انجام دادند تا در اسرع وقت راننده از آتش دور شود. كارشان شگفت‌انگيز بود».
ون‌در مرو راننده اهل آفريقاي جنوي كه خودش جزو شركت‌كنندگان سابق مسابقات بود از سال ۲۰۰۹ رانندگي با ماشين پزشكي را آغاز كرد. او تاكيد كرد كه چگونه اقدامات ايمني فرمول يك موثر واقع شده است. او گفت:«من در طول ۱۲ سال كارم هرگز چنين آتش‌سوزي نديده بودم. اين فقط نشان مي‌دهد همه سيستم‌هايي كه آماده كرديم، همه و همه از جمله موانع، كابين محافظ، كمربندهاي ايمني همان طور كه فكر مي‌كرديم كار كردند. بدون حتي يكي از اين موارد نتيجه مي‌توانست بسيار متفاوت باشد.»
نقشي كه دستگاه محافظ بازي كرد بسيار مهم بود. برخي در سال ۲۰۱۸ و هنگامي كه اين سيستم روي ماشين‌ها نصب شد به دلايل زيباشناسانه آن را به باد انتقاد گرفتند اما اتفاقي كه براي راننده فرانسوي رخ داد، ارزش آن را اثبات كرد. اگر اين محافظ نبود سر گروژان قطعا در بين غلتيدن ماشين با چيزي برخورد مي‌كرد. با متوقف شدن مسابقه شوك و نگراني بسيار بزرگي در سراسر پيست مشاهده شد، زيرا رانندگان و تيم‌ها شاهد تكرار حادثه بودند. آرامش آنها هنگام فرار راننده از دل آتش محسوس بود. 
فرمول يك در سال‌هاي اخير نمونه‌هاي كمي از چنين حوادثي را ديده است. در سال ۱۹۸۱ جان واتسون راننده تيم مك‌لارن در پيست مونزا به همراه ماشينش واژگون و به دو قسمت تقسيم شد. اما او هم از يك سيستم ايمني سود مي‌برد كه از فيبر كربن ساخته شده بود و باعث زنده ماندنش در كابين راننده شد. سيستمي كه امروزه استفاده مي‌شود توسعه يافته همان سيستم سابق است. در سال ۱۹۹۰ مارتين دونلي راننده تيم لوتوس با سرعت ۱۴۰ مايل در ساعت به موانع كنار پيست برخورد كرد. شاسي ماشين از وسط شكست و راننده از محفظه به بيرون پرتاب شد. البته او نيز خوش‌شانس بود كه زنده ماند. در واقع مرگ بيانچي در سوزوكا بود كه FIA را بر آن داشت تا در مورد ايمني دستگاه محافظ كابين راننده تحقيق كند. هميلتون در شبكه اجتماعي‌اش نوشت:«بسيار شكرگزارم كه رومن سالم است. ريسكي كه ما به جان مي‌خريم شوخي ‌بردار نيست. براي كساني كه در آنجا هستند و گاهي فراموش مي‌كنند كه ما زندگي خود را براي اين ورزش و كاري كه دوست داريم انجام دهيم، مي‌گذاريم. سپاسگزارم از FIA براي گام‌هاي بزرگي كه براي رومن برداشت تا او از خطر دور شود».
با جايگزيني موانع كه شبيه به لاشه‌هاي در هم پيچيده‌ شده بود، مسابقه بعد از يك ساعت و سي دقيقه دوباره آغاز شد. رانندگان با وجود چيز وحشتناكي كه ساعتي قبل ديده بودند به رقابت پرداختند. اما همان طور كه در اين فصل بارها اتفاق افتاد هميلتون در نهايت برنده شد. او كه در طول مسابقه كاملا كنترل رقابت را در اختيار داشت زودتر از ماكس ورشتاپن و الكس آلبون، رانندگان تيم رد بول از خط پايان عبور كرد. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون