• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4805 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۱۲ آذر

سخنگوي دولت بر هشدار وزارت اطلاعات در مورد ترور و پوشش شبكه‌هاي جاسوسي از سوي نهادهاي امنيتي تاكيد كرد

مي‌توانستيم اين جنايت را ناكام بگذاريم!

جمعه هفتم آذرماه كه محسن فخري‌زاده در ۸۰ كيلومتري تهران ترور شد تا امروز كه ۵ روز از حادثه مي‌گذرد، روايت‌هاي متفاوت و متعددي از اين ترور منتشر شده است. از فريدون عباسي دواني، رييس پيشين سازمان انرژي اتمي و رييس وقت كميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي كه خود نيز تروري ناموفق را تجربه كرده، گرفته و علي شمخاني، دبير شوراي عالي امنيت ملي تا سناريوي هاليوودي جواد موگويي، مستندساز و نويسنده نزديك به جريان راست و نقل‌قول‌هاي خبرگزاري فارس؛ روايت‌هايي به نقل از منابع آگاه رسانه‌هاي غربي ديده و شنيده شده است؛ روايت‌هايي كه بعضا با يكديگر در تضاد آشكار بوده‌اند و به دليل فقدان اطلاع‌رساني رسمي نهادهاي ذي‌ربط و شرح دقيق ماجرا به وفور نشر داده شده‌اند. به اين روايت‌ها بايد روايت همسر شهيد داريوش رضايي‌نژاد را نيز اضافه كرد كه به‌تازگي در گفت‌وگويي تلفني با برنامه «جهان‌آرا»، به نقل از همسر و عروس شهيد فخري‌زاده نقل كرد.
داريوش رضايي‌نژاد دانشجوي دكتراي برق دانشگاه خواجه‌نصير طوسي كه با وزارت دفاع همكاري مي‌كرد، سال ۹۰ مقابل منزلش ترور شد و در جريان ترور او نيز ميان منابع داخلي و خارجي نقل‌قول‌هاي متضادي در مورد حوزه كاري و فعاليت علمي او مطرح شد. همسر او، شهره پيراني در برنامه‌اي تلويزيوني شرحي از ماجراي ترور را مطرح كرد كه از همسر و عروس فخري‌زاده شنيده ‌بود. او روايت كرده كه صدايي همراه با لرزش اتومبيل شنيده مي‌شود و فخري‌زاده و همسرش كه سرنشينان آن بوده‌اند، تصور مي‌كنند كه براي لاستيك يا رادياتور اتفاقي افتاده اما وقتي فخري‌زاده در اتومبيل را باز مي‌كند، متوجه مي‌شود كه حمله تروريستي است. جالب اينجاست كه همسر شهيد رضايي‌نژاد نقل كرده پيش از پياده شدن همان‌طوركه فخري‌زاده فرمان را گرفته‌بوده، دو گلوله به سمت سرش شليك شده كه چون سر را خيلي سريع پايين آورده دو گلوله رد شده است. اين بخش از روايت هم با بخش اول در تناقض است و اين سوال را مطرح مي‌كند كه چطور وقتي گلوله‌اي به سمت سر شليك شده و احتمالا از شيشه مثلثي عقب ماشين خارج شده، فخري‌زاده به ظن اينكه مشكلي براي اتومبيل پيش آمده در را باز كرده و پياده شده است. به هر روي همسر شهيد رضايي‌نژاد در ادامه اين روايت، گفته گلوله اول به كتف فخري‌زاده اصابت كرده كه سر تيم حفاظت خودش را جلوي او مي‌اندازد اما آنقدر به پاهاي او شليك مي‌شود كه كنار مي‌رود و درنهايت از ۴ گلوله شليك شده، ۲ گلوله از بدن محافظ رد شده و به فخري‌زاده اصابت مي‌كند. پس از آن‌هم نيساني كه پر از الوار بوده منفجر و بقيه گلوله‌ها شليك مي‌شود. شهره پيراني گفته اثرات جراحات بر اثر انفجار و پرتاب الوار بر صورت همسر فخري‌زاده ديده مي‌شود. او البته به نقل از همسر شهيد هم گفته كه فخري‌زاده در لحظات پاياني عمرش و بعد از اصابت گلوله نگران محافظان بوده از تيم حفاظت مي‌خواسته كه از اتومبيل خارج نشوند. 
اگرچه روايت و شرح دقيق چگونگي رخ دادن ترور از اهميت بسزايي برخوردار است اما شايد بتوان گفت اين روايت‌هاي متعدد از كساني كه در حوزه امنيتي و نظامي مسووليتي ندارند و در اين امور متخصص نيستند و صرفا شنونده روايت‌هاي ديگران بوده‌اند، نه تنها چندان مورد اطمينان نيست؛ بلكه براي استناد و تحليل امنيتي ماجرا نيز محلي از اعراب ندارد. همچنين پس از وقوع يك ترور موفق، بعد از گذشت ۵ روز آنچه اهميت بيشتري پيدا مي‌كند، شناسايي و دستگيري احتمالي عوامل ترور و چرايي رخداد است. در اين مورد نيز اظهارنظر برخي مقامات مسوول بيش از آنكه روشنگر باشد شك و شبهه‌هايي ايجاد مي‌كند. از يك‌سو برخي مقامات از پيش‌بيني اين ترور مي‌گويند و سخنگوي دولت مشخصا تاكيد دارد كه وزارت اطلاعات هشدارهاي لازم را داده‌بوده، از سوي ديگر مشخص نيست كه چرا به اين هشدارها بي‌توجهي شده و با بزرگ و پيچيده نشان دادن عمليات صورت‌گرفته، تلاش شد قصور نيروهاي امنيتي و بي‌توجهي‌شان كه مي‌تواند نشانه‌هايي از رخنه امنيتي باشد، ناديده انگاشته شود.

تاكيد اغلب امنيتي‌ها بر نفوذ
علي شمخاني، دبير شوراي عالي امنيت ملي روز دوشنبه در حاشيه مراسم تدفين محسن فخري‌زاده در گفت‌وگو با رسانه‌ها مدعي شد سيستم‌هاي اطلاعاتي كشور ترور اين چهره علمي- نظامي و حتي محل بروز احتمالي را پيش‌بيني كرده‌بودند اما به دليل تواتر اخبار طول اين ۲۰ سال جديت مورد نياز اعمال نشد و اگرچه تمهيدات امنيتي لازم در ارتباط با حفاظت فخري‌زاده صورت گرفت اما اين ترور با روش‌هاي پيچيده، كاملا حرفه‌اي و تخصصي اتفاق افتاد. اظهارات روز دوشنبه شمخاني به نوعي مويد ايجاد يك رخنه امنيتي بود تا اينكه علي ربيعي، سخنگوي دولت كه سابقه سال‌ها فعاليت در حوزه امنيتي دارد روز سه‌شنبه در جريان نشست خبري نيز اظهاراتي مشابه داشت. او اگرچه تاكيد كرد كه بايد در تشريح اظهارات علي شمخاني به دبيرخانه شوراي عالي امنيت ملي مراجعه كرد اما تلويحا اظهارات او را تاييد كرد و گفت «بنابر گزارش مطرح‌شده در دولت، در جريان حادثه شهادت شهيد فخري زاده، وزارت اطلاعات با اشرافي كه داشته از چند ماه قبل و حتي چند روز قبل از حادثه، اطلاعات لازم را در قالب هشدار انجام عمليات تروريستي به صورت دقيق، با جزييات و ذكر مكان‌هاي احتمالي و اهداف عمليات در اختيار سازمان‌ها و نهادهاي حفاظتي مربوطه قرار داده بود.» او همچنين در تاييد اظهارات شمخاني گفت كه چون در ۲۰سال اخير به صورت دايمي خبر ترور فخري‌زاده آمده بود شايد علت، عادي گرفته شدن خبر باشد اما رييس‌جمهور دستور بررسي و پيگيري اين موضوع را داده و با دقت همه نهادهاي اطلاعاتي در كشور اين موضوع آسيب‌شناسي خواهد شد.
اما آنچه اظهارات ربيعي را از شمخاني متمايز كرد، تاكيد او بر «پوشش سازمان‌هاي جاسوسي» بود. ربيعي در مورد اين ترور گفت كه «سازمان‌هاي جاسوسي زير پوشش ما قرار داشتند و محل وقوع ترور پيش‌بيني شده بود و كمي با دقت و رعايت پروتكل‌هاي امنيتي، مي‌توانستيم اين جنايت را ناكام بگذاريم. دستگاه‌هاي امنيتي براي عدم تكرار وقوع اين اتفاقات تمام تلاش خود را به كار مي‌گيرند.» تاكيد همزمان بر هشدار وزارت اطلاعات براي انجام عمليات تروريستي و حتي پيش‌بيني مكان آن و البته تاكيد بر اينكه احاطه بر سازمان‌هاي جاسوسي اين ظن را بيش از پيش تقويت مي‌كند كه اين ترور نه صرفا ماحصل عمليات تروريستي دشمن با تكيه بر عمليات جاسوسي در تهران بلكه محصول نفوذ آشكار در نيروهاي امنيتي و شايد حتي در ميان نيروهاي حفاظتي اين چهره نظامي- علمي بوده است. نفوذي كه به نظر آن‌قدر حساب شده است كه در ۸۰ كيلومتري تهران با محافظت سطح ۲ عمليات تروريستي موفقي را رقم مي‌زند، عمليات تروريستي عليه يك چهره دفاعي- علمي كه در حوزه انرژي هسته‌اي فعاليت داشته و قطعا يكي از اهداف ترور او به محاق بردن روابط احتمالي ميان ايران و امريكا در قالب برجام و در راستاي رفع تحريم‌ها است. تروري كه مي‌تواند موجب تغذيه نيروهاي مخالف حل مناقشه چندين و چند ساله ايران و امريكا شود.
علي ربيعي در بخشي از سخنان ديروز بر بهره‌برداري‌هاي سياسي از فضاي ايجاد شده هم تاكيد كرد و گفت: «ما عادت كرده‌ايم عده‌اي هميشه از آب گل‌آلود براي منافع جناحي و سياسي خود ماهي بگيرند. چه بر سوار شدن بر رنج و درد مردم و چه مصادره از داغ‌هاي ملي. معلوم نيست به چه قيمتي از مصالح ملي مي‌خواهند از اين نمد كلاهي براي خود ببافند.»
با همه اين اوصاف نه تنها بايد آمران و عاملان اين ترور شناسايي شوند، بلكه اين ترور به هر دليل رخ داده‌باشد، بايد نهادهاي امنيتي نيز در اين زمينه پاسخگو باشند؛ كما اينكه منصور حقيقت‌پور، نايب‌رييس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي دوره نهم مجلس شوراي اسلامي و مشاور علي لاريجاني در دوران رياستش بر مجلس دهم نيز به اين نكته اشاره كرده و اظهارات علي شمخاني را غير قابل قبول خوانده است .
 به‌گفته حقيقت‌پور كه ازقضا پيش از ورود به پهنه سياست، به عنوان يك چهره نظامي، از نيروهاي نزديك به شهيدقاسم‌ سليماني نيز بوده، اينكه «مي‌دانستيم و نتوانستيم كاري كنيم» بي‌معني است!

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون