• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲ خرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4805 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۱۲ آذر

پيدا و پنهان

خوراك طيور از بازار سياه سر درآورد

حبيب اسدالله‌نژاد، نايب‌رييس كانون انجمن صنفي مرغداران گفت: از يك سال گذشته تاكنون هيچ ثبت سفارشي براي واردات نهاده‌هاي دامي با ارز نيمايي و غيردولتي صورت نگرفته است و تمام نهاده‌هايي كه در بازار آزاد فروخته مي‌شود با ارز ۴۲۰۰ توماني وارد كشور شده‌اند و معلوم نيست اين نهاده چگونه سر از بازار سياه درآورده‌اند. او با انتقاد از شرايط تامين و توزيع نهاده‌هاي مورد نياز طيور گفت: برخي واحدهاي مرغداري بيش از ۳۰ روز از سن گله‌هاي‌شان مي‌گذرد و براساس اعلام سامانه بازارگاه ۴۰ روزه بايد مرغ‌هاي‌شان را تخليه كنند اما اين واحدها هنوز يك كيلوگرم هم نهاده دولتي دريافت نكرده‌اند. يعني مرغدار دان مورد نياز خود را خريداري و پولش را واريز كرده اما از طرف واردكننده‌اي كه قرار است دان را تحويل دهد به بهانه‌هاي مختلف بارگيري صورت نمي‌گيرد و مرغدار مجبور است براي يك دوره توليد هم هزينه نهاده دولتي را بپردازد و هم از بازار آزاد نهاده تهيه كند. او در ادامه گفت: از يك سال گذشته تاكنون هيچ ثبت سفارشي براي واردات نهاده‌هاي دامي با ارز نيمايي و غيردولتي صورت نگرفته و قطعا نهاده‌هاي موجود در بازار سياه دولتي هستند؛ به عبارت ديگر تمام نهاده‌هايي كه در بازار آزاد فروخته مي‌شود با ارز ۴۲۰۰ توماني وارد كشور شده و در توزيع نهاده‌هاي دولتي انحراف وجود دارد.

 

تسهيلات كرونايي به ۷۰ درصد از واحدها پرداخت شد

براساس مصوبات ستاد كرونا مقرر شده براي كمك به صاحبان كسب‌وكارهايي كه به دليل شرايط ناشي از شيوع بيماري كرونا در فعاليت خود دچار مشكل شده‌اند با ثبت‌نام متقاضي در سامانه كارا وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي و تاييد سامانه مذكور و معرفي به بانك، تسهيلات با نرخ ۱۲درصد پرداخت شود. تا تاريخ ۱۰ آذر ماه افزون بر ۵۳۳ هزار و ۷۵۲ واحد به بانك‌هاي عامل معرفي شده‌اند كه تاكنون ۳۶۵ هزار و ۸۴۱ واحد تسهيلات مذكور را دريافت كرده و پرونده بقيه واحدها نيز در دست بررسي و تكميل مدارك و وثايق است. همه واحدهاي مذكور تا تاريخ اشاره‌شده به شعب بانك‌ها و موسسات اعتباري عامل مراجعه كرده‌اند كه از اين تعداد ۳۶۵ هزار و ۸۴۱ واحد با ميزان اشتغال ۶۲۰ هزار و ۹۳۱ نفر در مجموع مبلغ ۷۶ ميليارد و ۹۳۳ ميليون ريال تسهيلات دريافت كرده‌اند.

 

ميانگين ساعت كار واقعي در ايران چقدر است؟

مركز آمار و اطلاعات راهبردي وزارت كار در گزارشي به بررسي ميزان ساعت كار واقعي در برخي كشورها پرداخته است. آخرين اطلاعات از ميانگين ساعت كار واقعي در كشورهاي منتخب نشان مي‌دهد كه در سال ۲۰۱۷ كشور قطر با ۴۹ ساعت بيشترين ميانگين ساعت كار واقعي در شغل اصلي را در طول هفته به خود اختصاص داده است. طي اين مدت ميزان ساعت كار زنان بيشتر از مردان بوده و شكاف جنسيتي در اين خصوص منفي ۴.۲ درصد بوده است. بالاترين شكاف جنسيتي در ميانگين ساعت كاري به كشور افغانستان با ۵۰.۵ درصد و پاكستان با ۳۱.۹ درصد تعلق دارد و در اين كشورها ساعت كار مردان بيشتر از زنان گزارش شده است.كمترين ميزان شكاف جنسيتي نيز متعلق به كشورهاي گرجستان با ۱.۴ درصد و تايلند با ۰.۷ درصد است. ايران به لحاظ ميانگين ساعات كار معمول در هفته نسبت به ساير كشورها در سطح متوسط قرار دارد و ميزان ساعت كار مردان نسبت به زنان بيشتر است.

در سال ۲۰۱۹ بيشترين ميانگين ساعت كار واقعي در طول هفته به كشور گرجستان و پس از آن ايران اختصاص داشته است.كشورهاي مكزيك، تايلند، فيليپين و كره در رده‌هاي بعدي و اندونزي، برزيل، اسپانيا، امريكا، فرانسه و انگليس به لحاظ ميانگين ساعت كار واقعي در سطوح پايين‌تر قرار دارند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون