تور خالي آموزش و پرورش
در مواجهه با ويروس قرن
حسين ثقفي
وقتي نگاهي متمركز به وزارتخانههاي مختلف كشور در ايام بروز بيماري كرونا ميافكنيم، تنها وزارت بهداشت و درمان ميتواند كارنامه موفقي داشته باشد و آموزش و پرورش متاسفانه، نتوانسته است از اين شرايط، افقي روشن براي تعليم و تربيت نسل جديد تصوير كند. اين وزارتخانه به دليل مشكلات چندوجهي كه عمدتا به مسائل مالي مربوط ميشود، همچنان و در حالي كه روزي 13 هزار مبتلا و ۴۰۰ كشته، كرونا دارد، مصرانه درصدد كبادهكشي براي آموزش حضوري با تني نحيف و پاهايي لرزان است. اخيرا نيز محسن حاجيميرزايي با سماجتي خيرهكننده اعلام بر شيوه حضوري آموزش و امتحانات كرده است كه نشان ميدهد اوضاع فعلي نتوانسته اين وزارتخانه مهم را به سمت تفكر نوين ياددهي-يادگيري سوق دهد. خارج از اينكه پافشاري وزير در شرايط فعلي موجب بحران رواني در اوليا و دانشآموزان ميشود، اين رويكرد متعصبانه و جامد، نشانهاي از افول چراغ انديشه و تحول در اين نهاد انساني است. در حاليكه تقريبا اكثر دانشآموزان خود را با مدرسه تلويزيوني و فضاي مجازي براي آموزش، وفق دادهاند، اصرار اين وزارتخانه براي آموزش حضوري ميتواند دلايل سياسي داشته باشد، چراكه اوضاع پروتكلها در مدارس و سرانهها و نيروهاي بخش سلامت هيچ تفاوتي نكرده و به نظر ميرسد اينگونه الزامها، موجب پنجه در پنجه شدن مخاطبان با اين وزارتخانه شود و چيزي كه مشخص است در اين مصاف، اوليا و دانشآموزان فاتح ميدان خواهند بود و همان شيوه غيرحضوري را برخواهند گزيد. به واقع آنچه اكنون زيبنده مينمايد آن است كه آموزش و پرورش از فرصت موجود استفاده دووجهي كند. به اين معنا كه آموزش مجازي را فربهتر كند و با رويآوري به مدرسهمحوري به سمت تامين بودجهاي در طليعه قرن باشد تا بتواند مشكلات پيچيده و تاريخي و رسوب گرفته خود را چه در وادي تعليم و چه در وادي تربيت رفع و رجوع بگرداند.آنچه اكنون در حوزه وزارتي مشاهده ميشود نشانه آن است كه اين مجموعه آگاهي صحيحي نه از بحران كرونا دارد و نه از شرايط مدارس خود به طور اعم. بر همين اساس تور وزارتخانه مزبور در صيدهاي روزهاي كرونايي تهي است و نتوانسته شكاري چرب به چنگ آورد و اوضاع خود را دگرگون كند.اين دستگاه ميتوانست در شرايط فعلي با جذب بودجههاي خاص از ممرهاي گوناگون و خصوصا بودجه سال جاري، زخمهاي عميق خود را التيام بخشد. البته شايد پرداختن به موضوع رتبهبندي و فصل ده و مسائل بازنشستگان سبب شده است كه بخش بيشتري از انرژي اين نهاد به چنين سمتي كوچ كند و عملا از پرداختن به نگاه تحولي به آموزش و پرورش غفلت كند.باري گرچه آموزش مجازي مشكلات عديدهاي به همراه دارد و سبب توليد آسيبهاي جسمي و گاه رواني ميشود، اما بايد به مطالعه و تحقيق در رفع اين معضلات و صدمات پرداخت و تنها پتك را بر سندان آموزش حضوري نكوبيد، چراكه در اين كوبيدن نخست، جان و سلامت افراد انساني را نشانه ميگيريم و دوم خود را عملا از پيشرفتهاي عظيم علمي در بخشهاي مجازي محروم ميكنيم.باور داشته باشيم اگر براي آموزش مجازي و مدرسه محوري كار علمي و دقيق صورت گيرد در آينده خواهد توانست بازويي توانمند براي آموزش حضوري باشد و اكنون در تمام دنيا، پرنده علم با اين دو بال ميتواند بهطور متعادل به پرواز درآيد. لذا توصيه ميكنيم وزارت آموزش و پرورش ايمان خود را به آموزش مجازي تقويت كند و درصدد حل موانع اين شيوه از يادگيري باشد و بكوشد با ارايه برنامههاي جذاب در چنين فضايي، توسعه و غناي آموختههاي فرزندانش را رقم بزند نه آنكه با تصميمات لحظهاي و يكسويه سبب تضعيف پيوند اوليا و دانشآموزان با امر تعليم و تربيت شود.
منتخب خراسانرضوي
در انتخابات استاني شوراي عالي آ.پ