ضرورت شبكه «شاد»
تكنولوژي نياز به اينترنت در زندگي روزمره افزايش يافته است. بيش از هشت ماه است كه تقريبا تمامي كشورهاي جهان و به ويژه ايران درگير مقابله با ويروس كرونا است و شريط مقابله با آن به گونهاي مديريت شده كه باعث تعطيلي بخشهاي مختلف كشور شده است. شيوع اين ويروس در كشور ضمن آسيب به سلامت اقتصاد كشور متاسفانه باعث تعطيلي مدارس كشور نيز شد. تا قبل از اين بحران، از ظرفيت آموزشهاي مجازي در جهت استفاده مكمل براي ارتقاي كيفيت آموزش براي همگان يا امكان آموزش به افرادي كه در مناطق محروم و دور از دسترس و بدون امكانات آموزشي هستند، موردبحث بود. اما پس از شرايط كرونا به يكباره استفاده از اين نوع ابزار آموزشي به عنوان اصليترين سيستم آموزشي، در دستور كار قرار گرفت. وزارت آموزش وپرورش با هدف عدم وقفه در نظام آموزشي كشور در شرايط پاندمي كرونا يا تعطيلات ناخواسته بر اثر بلاياي طبيعي مانند سيل، زلزله و آلودگي هوا در كلانشهرها، پس از يك ماه از شروع كرونا در فروردين ماه امسال با رونمايي از پيامرسان بومي «شاد» در بستر امن اينترنت گام اوليه براي ايجاد يك سامانه آموزشي را برداشت. آموزش در بستر اينترنت يا آموزش مجازي با استفاده از سامانه «شاد» امكاني است كه ميتواند تمامي مراحل آموزش را هم به صورت تعاملي و هم در شرايط محيط مجازي كلاس درس پوشش دهد و از اين رو ميتوان شاد را يك موفقيت بزرگ براي نظام تعليم و تربيت دانست. از 15 شهريورماه امسال نسخه جديد «شاد» رونمايي شد؛ تقريبا اين نرمافزار از يك پيامرسان ساده به مانند تلگرام، واتسآپ يا روبيكا و ... به يك برنامه كاربردي با قابليتهاي بالايي تبديل شد كه به جرات ميتوان گفت اين اپليكيشن با نمونههاي ديگر موجود در بازار قابل مقايسه نيست. با توجه به اينكه در برنامه كاربردي «شاد» تمامي فرآيندهاي آموزشي از احراز هويت دانشآموز در سامانه، حضور و غياب هوشمند دانشآموزان در فضاي كلاس درس مجازي، ارايه آموزش تصويري و تعاملي، انجام تكاليف درسي و نظارت بر حسن اجراي آن توسط معلم، برگزاري آزمون در بستر فضاي مجازي و نظارت بر آن توسط عوامل مدرسه را براي دانشآموزان در بستر امن اينترنت و ارايه ميشود؛ بهرغم مشكلاتي كه داشته، توانسته است جايگزين مناسبي براي آموزش دانشآموزان و بستر امني براي خانوادهها در دوران كرونا فراهم كند و اين موضوع باعث شده تا «شاد» براي تمامي مخاطبانش به عنوان يك برنامه كاربردي براي دوران بعد از كرونا نيز تبديل شود و به نظر ميرسد چنانچه مشكلات زيرساختي آن با حمايت و هدايت متوليان نظام فناوري اطلاعات كشور و وزارت آموزش و پرورش حل شود؛ قطعا ميتواند به عنوان يك ابزار آموزشي بومي شده به دنياي فناوري معرفي شود.