• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4813 -
  • ۱۳۹۹ شنبه ۲۲ آذر

ارسال بيش از ۱۱ ميليارد پيام در شبكه شاد

شبكه شاد با توجه به نياز به آموزش دانش‌آموزان در دوران تعطيلي مدارس به فرصتي تبديل شده تا روزانه پيام‌هاي آموزشي و پرورشي در ميان اهالي نظام تعليم و تربيت رد و بدل شود به ‌طوري كه از ابتداي تاسيس شاد تاكنون بيش از ۱۱ ميليارد پيام در آن ارسال شده است. آموزش دانش‌آموزان پس از شيوع ويروس كرونا از اسفند سال ۹۸ تاكنون بيشتر به صورت مجازي و در بستر شبكه شاد تداوم داشته است. هر چند كه بسياري از دانش‌آموزان در نقاط سفيد كشور به دليل شيوع ويروس كرونا مي‌توانند از آموزش حضوري برخوردار باشند اما عده زيادي از دانش‌آموزان در شهرهاي بزرگ با توجه به لزوم جلوگيري از تجمعات انساني ناگزير بايد در فضاي مجازي تحصيل خود را ادامه دهند. كوچ از فضاي فيزيكي مدرسه و آموزش سنتي به فضاي مجازي هر چند كه در ماه‌هاي اول با دشواري‌هايي همراه بود اما در نهايت استفاده از اين روش آموزشي با رفع مشكلات عمده فني شبكه شاد براي بيشتر دانش‌آموزان ممكن شد. شبكه آموزشي شاد با فراهم كردن محيطي ايمن و آموزشي و پرورشي در فضاي مجازي به عنوان مدرسه همراه دانش‌آموزان به دستور محسن حاجي‌ميرزايي، وزير آموزش و پرورش يك ماه پس از شيوع ويروس كرونا در كشور يعني در فروردين ۹۹ راه‌اندازي شد.
وزارت آموزش و پرورش از همان روزهاي ابتدايي تعطيلي با شعار «آموزش تعطيل نيست» آموزش از راه دور را دستور كار قرار داد. بنابراين، اين وزارتخانه با كمك نهادهايي مانند صدا و سيما و وزارت ارتباطات همچنين فعاليت معلمان شروع به آزمودن روش‌هاي مختلف كرد. دانش‌آموزان در روش‌هاي مختلف تعيين شده به ويژه مدرسه تلويزيوني با خلأهاي آموزشي بسياري ازجمله تعامل نداشتن معلم و دانش‌آموز و كمبود زمان تدريس روبه‌رو بودند اما شبكه دانش‌آموزي شاد توانست اين مشكلات را تا حد ممكن حل كند و در نهايت هم با توجه به نظارت بر اين محتواي رد و بدل شده در اين شبكه، دانش‌آموزان را از آسيب‌هاي موجود در فضاي مجازي دور نگه مي‌دارد. اكنون پس از گذشت 7 ماه از فعاليت شبكه شاد تمام معاونت‌هاي آموزش و پرورش كانال اختصاصي خود را راه‌اندازي كرده‌اند و مطالب مورد نياز دانش‌آموزان را روزانه ارايه مي‌كنند. در واقع براساس گزارش‌هاي به دست آمده تاكنون بيش از ۱۱ ميليارد پيام و ۱.۴ ميليارد فايل در شاد ارسال شده است. بر اساس آمار به دست آمده از وزارت آموزش و پرورش، در حال حاضر ۱۲ ميليون و ۳۵۷ دانش‌آموز، ۷۱۵ هزار و ۶۴ معلم و ۱۱۲ هزار و ۵۷۶ مدير در شبكه شاد مشغول فعاليت هستند. همچنين براساس گزارش‌هاي به دست آمده از يك هفته گذشته، بيشترين فعاليت مربوط به دانش‌آموزان استان‌هاي قم ۸۳.۹ درصد، استان مركزي ۸۳ درصد و كرمانشاه ۷۹.۶ درصد و كمترين فعاليت مربوط به استان‌هاي هرمزگان ۴۷.۸ درصد، فارس ۴۷.۶ درصد و سيستان و بلوچستان ۲۹.۲ درصد است.

شاد  پاسخي  مهم  به يك  نياز  بومي
وزير آموزش و پرورش شبكه شاد را پاسخ بومي به يك نياز اساسي و مهم مي‌داند كه همه معلمان را پوشش مي‌دهد.
حاجي‌ميرزايي در اين باره گفته است: سامانه شاد اكنون به بزرگ‌ترين ارايه‌كننده خدمت در كشور تبديل ‌شده كه بيش از ۱۲ ميليون و ۲۰۰ هزار دانش‌آموز و همه معلمان و مديران را پوشش مي‌دهد.
او افزود: عموم فرهنگيان و دانش‌آموزان مي‌دانند شبكه شاد پاسخي به يك نياز جدي بود كه از همان روزهاي ابتدايي شيوع كرونا اجراي آن آغاز شد و تاكنون در جهت بهبود ظرفيت‌هاي شاد اقدام شده و سرورها نيز در حال افزايش است تا نياز معلمان و دانش‌آموزان را برطرف كند.
وزير آموزش و پرورش گفت: مشكل اصلي شاد در حال حاضر موضوع انتقال و دريافت اطلاعات در برخي از ساعات روز است كه با توزيع ساعات درسي در طول هفته و روز، مجموعه همراه اول نيز براي تقويت زيرساخت‌ها تلاش  مي‌كنند.
همچنين محمدجواد آذري‌جهرمي، وزير ارتباطات با بيان اينكه اينترنت شبكه شاد رايگان است، گفته بود: دسترسي نداشتن به اين شبكه به دليل مسائل فني بوده كه با اضافه كردن سرورهاي جديد  در حال رفع شدن است.
سيدحسن الحسيني، مشاور وزير آموزش و پرورش و مسوول شبكه آموزشي شاد هم به ايرنا گفت: آموزش معلمان براي استفاده از تمام ظرفيت شاد براي كار آموزش آنها  مهم است؛ چرا كه پيش‌بيني مي‌شود در آذر ماه حجم ترافيك به دو برابر وضع موجود برسد. بنابراين معلمان بايد بتوانند با تمام ظرفيت‌هاي توسعه‌اي شاد و فضاي  مجازي آشنا شوند تا كار آنها با سهولت پيش برود.
مشاور وزير آموزش و پرورش خاطرنشان كرد: در حال حاضر ۱۲ ميليون و ۱۳۵ هزار دانش‌آموز در شبكه شاد ثبت شده‌اند كه از اين ميان، تعداد دانش‌آموزان فعال كه در زماني حداقل 5 ساعت در هفته به آپلود، دانلود و شركت در كلاس درس مشغولند به عددي بالاي ۱۰ ميليون نفر رسيده است. او افزود: همچنين بيش از ۷۰۰ هزار معلم تاكنون در شبكه شاد احراز هويت شده‌اند و حدود يك و نيم ميليارد فايل و ۶ ميليارد و ۳۴۵ ميليون پيام در اين بستر جابه‌جا شده است. مسوول شبكه آموزشي شاد در ادامه درباره برخي مشكلات اين سامانه هنگام استفاده كاربران از جلمه كندي سرعت اينترنت اظهار كرد: سرعت اين سامانه با توجه به حجم اينترنت مصرفي شبكه شاد به حدود ۳۳۰ گيگابايت در ثانيه رسيده است كه ركورد خوبي براي  بزرگ‌ترين  اپليكيشن داخلي  محسوب  مي‌شود.
مسوول شبكه آموزشي شاد همچنين درباره مشكل برخي از معلمان در ورود به شبكه شاد در سال تحصيلي جديد به دليل جابه‌جايي كلاس يا مدرسه گفت: تقريبا مي‌توان ادعا كرد كه معلم بلاتكليف براي ورود و فعاليت در شبكه شاد نداريم. هر كس از سامانه يا گروه كلاسي خود خارج شده يا به هر دليلي نمي‌تواند وارد شود بايد با شماره تماس ۴۳۰۸۱ تماس  بگيرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون