ناوگان حمل و نقل عمومي تهران در آستانه فروپاشي
اين روزها حال ناوگان حمل ونقل عمومي شهر تهران خوب نيست بهگونهاي كه با توجه به هشدارهاي مسوولان شهري هر روز بايد منتظر فروپاشي و سوگ ناوگاني باشيم كه روز به روز ضعيفتر ميشود و چشمانداز دقيقي نيز نميتوان با توجه به شرايط مالي و تحريمهاي ظالمانه براي آن متصور شد.
براساس گزارشي كه ايسنا منتشر كرده روز حمل و نقل عمومي بهانهاي است براي مرور واقعيتهاي ناوگان حمل ونقل آنهم در بزرگترين كلانشهر كشور، شهري كه ناوگان بزرگ آن اما در آستانه فروپاشي قرار دارد كه اگر به آن كمك نشود به زودي بايد به سوگ آن نشست، هرچند كه به تازگي دولت قول خريد 5هزار دستگاه اتوبوس را به شهرداريها داده اما بايد ديد در اين روزهاي كرونازده، اتوبوسهاي جديد چه زماني وارد چرخه ميشوند.
محسن هاشمي چندي پيش درمورد حال ناخوش سيستم حمل و نقل عمومي در تهران، اعلام كرد: حدود دو سال است كه از وضعيت هشدار در مورد سيستم حمل ونقل عمومي تهران عبور كردهايم. رييس شوراي شهر تهران با بيان اينكه واقعيت اين است كه سيستم حمل ونقل عمومي تهران در آستانه كلاپس و فروپاشي است، تاكيد ميكند: 10 سال است ناوگان اتوبوسراني تهران، نوسازي نشده و در حال حاضر بيش از ۸۰ درصد اتوبوسهاي تهران فرسوده شده و با كمبود ۵۰ درصدي هم مواجه هستيم، يعني به جاي ۹۰۰۰ دستگاه اتوبوس در حدود 5 هزار و 500 دستگاه اتوبوس فعال داريم.
هاشمي ادامه ميدهد: در مترو اين كمبودها بيشتر احساس ميشود، چرا كه سه خط مترو در سالهاي اخير افتتاح شده اما واگن وتجهيزات آن تامين نشده است و اين خطوط؛ تجهيزات ساير خطوط را استفاده ميكنند و طبيعي است اين مشكلات، موجب كمبود تجهيزات، افزايش استهلاك، عدم اورهال و تعميرات اساسي به موقع در تجهيزات ميشود و اخيرا هم شاهد سوانحي در اين حوزه بوديم كه به دليل عدم تلفات، متاسفانه رسانهها به سادگي از كنار آن عبور كردند.
بعد از آن نيز مناف هاشمي معاون حمل ونقل شهرداري تهران ضمن هشدار در مورد وضعيت فرسودگي ناوگان حمل ونقل با بيان اينكه تهران بالغ بر 5 هزار و 700 دستگاه اتوبوس و هزار و 507 قطار مترو و قريب به ۸۰ هزار دستگاه تاكسي دارد كه بايد نگاهي هم به وضعيت فرسودگي ناوگان داشت، ادامه ميدهد: در حوزه مترو ۴۰۰ دستگاه قطار ما نيازمند اورهال بوده، در حوزه اتوبوسراني نزديك به ۶۰ درصد ناوگان فرسوده است و تنها ۴۰ درصد ناوگان را ميتوان تا پنج سال آينده استفاده كرد.
هاشمي در ادامه با بيان اينكه قريب به
۴۰ هزار دستگاه تاكسي شهر تهران نيز نيازمند نوسازي است، تاكيد ميكند: وضعيت ناوگان حمل ونقل عمومي پايتخت به لحاظ فرسودگي اصلا مطلوب نيست و ناوگان عمومي پايتخت براي نوسازي طي
۱۰ سال آينده به ۳۰۰ هزار ميليارد تومان منابع مالي نياز دارد كه اگر بخواهيم اين برنامه را محقق كنيم بايد سالانه ۳۰ هزار ميليارد تومان منابع مالي تامين شود.اين هشدارها ادامه داشت اما مسوولان دولتي كه برابر قانون بايد در توسعه حمل ونقل به كلانشهرها كمك كنند، بنا به مشكلات مالي، كرونا و تحريم ،پاسخي به نياز تهران و اين هشدارها ندادند و همين مساله سبب شد كه پيروز حناچي شهردار تهران دست به قلم شده و در نامهاي به دفتر مقام معظم رهبري درخواست كند كه منابع مالي خريد اتوبوس و واگن مترو از محل بازگشت منابع صندوق توسعه ملي پرداخت شود.
او در اين نامه كه خطاب به حجتالاسلام محمديگلپايگاني رييس دفتر مقام معظم رهبري، نوبخت معاون رييسجمهور و نهاونديان دبير شوراي عالي هماهنگي امور اقتصادي نگارش كرده بود، نوشت: «سامانههاي مترو و اتوبوسراني كه وظيفه بخش قابلتوجهي از جابهجاييهاي روزانه در كلانشهر تهران را برعهده دارند، با كمبودها و چالشهاي قابلملاحظهاي روبهرو هستند، به نحوي كه در حال حاضر بيش از ۷۰ درصد ناوگان اتوبوسراني تهران فرسوده بوده و در سامانه مترو نيز بيش از ۵۰ درصد قطارها از مرز تعميرات اساسي عبور كردهاند و اين در حالي است كه شهر تهران با كمبود حدود 3 هزار دستگاه اتوبوس و هزار و 500 دستگاه واگن مترو نيز مواجه است.
با توجه به مراتب مذكور، شهرداري تهران به منظور رفع بخشي از معضلات مطروحه در نظر دارد نسبت به خريد هزار دستگاه اتوبوس به مبلغ ۳۰ هزار ميليارد ريال و ۲۱۰ دستگاه واگن مترو به مبلغ ۵۰ هزار ميليارد ريال اقدام كند، لذا با توجه به محدوديتهاي مضاعف مالي ناشي از شيوع بيماري كرونا و عدم امكان تامين منابع مالي از سوي اين شهرداري، خواهشمند است دستور فرماييد نسبت به اخذ مجوز استفاده از بازگشت منابع صندوق توسعه ملي براي تامين مالي خريد اتوبوسها و واگنهاي مذكور به مبلغ ۸۰ هزار ميليارد ريال اقدام لازم مبذول نمايند.»
اصرارها براي كمك ادامه داشت و حتي زمزمههايي مبني بر افزايش قيمت بليت براي جبران خسارت و خريد تجهيزات جديد مطرح شد، اما هيچ كدام نتوانست جاي لزوم كمك دولت براي توسعه و خريد ناوگان جديد را پركند، هرچند يك كارشناس حوزه شهري كه سالها در پستهاي مختلف مديريتي شهرداري تهران اعم از شهرداري منطقه ۱۸، معاونت اجرايي سازمان ترافيك، مديرعاملي ستادمعاينه فني، محيط زيست شهرداري و... فعاليت كرده، معتقد است كه تمام رمز تحول در توسعه حمل و نقل عمومي، فقط پول نيست و مديران نيز بايد ريسك پذير باشند و مسووليت برخي اقدامات را با شجاعت بپذيرند.