موفقيت «همراه اول» در جذب مشترك از اپراتورهاي جوانتر
طرح ترابردپذيري شمارهها (MNP) پس از سالها اما و اگر در مفهوم، درنهايت در دهه فجر سال ۱۳۹۴ به صورت آزمايشي راهاندازي و از ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ پياده شد و اپراتورها موظف به اجراي اين طرح شدند. به گزارش ايلنا و براساس دادههاي سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي ترابردپذيري يعني شما با حفظ شماره و بدون عوض شدن كد و شماره تلفن همراه خود، فقط اپراتور خود را عوض و از مزاياي اپراتورهاي ديگر استفاده كنيد، يا خدمات اپراتور متبوع خود را با ديگر اپراتورها بسنجيد. به معناي سادهتر، ترابردپذيري يعني شما با حفظ شماره و بدون عوض شدن كد و شماره تلفن همراه خود، فقط اپراتور خود را عوض و از مزاياي اپراتورهاي ديگر استفاده كنيد، يا خدمات اپراتور متبوع خود را با ديگر اپراتورها بسنجيد. با وجود اينكه رنج ترابردپذيري تنها در سال اول، افزايشي شديد داشت اما اكنون ميزان ترابرد به كمتر از سال اول رسيده و اين نشان از «اشباع درخواستها» يا به عبارتي به سرانجام رسيدن نتيجه نهايي اين طرح ملي دارد. براساس دادههاي سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي، تاكنون يك ميليون و 357180 نفر درخواست ترابرد داشتهاند كه از اين تعداد 598433 مشترك از ايرانسل به همراه اول و 62448 مشترك از رايتل به اين شركت مهاجرت كردهاند.
در مقابل، 562657 مشترك از همراه اول به شبكه ايرانسل و حدود 25483 مشترك از همراه اول به شبكه رايتل منتقل شدهاند. اين نسبت، حكايت از اين دارد كه همراه اول توانسته بيشترين جذب مشتركان تلفن همراه را در طول اجراي طرح ملي ترابردپذيري شمارههاي تلفن همراه داشته باشد؛ به عبارت ديگر مشتركان اپراتورهاي جوانتر كشور نظير ايرانسل و رايتل ترجيح دادهاند به شبكه اپراتور با سبقه بيشتر (همراه اول) بپيوندند. در مجموع آمارهاي رسمي نشان ميدهد تمايل براي ترابرد بسيار كم شده است. بر اين اساس ميتوان تحليل قطعي و دقيقي از وضعيت ترابردپذيري داشت. در نتيجه برخلاف تصور اغلب كارشناسان كه تصور ميكردند با اجراي ترابردپذيري، «همراه اول» بيشترين خسارت را متحمل شود و مشتركانش به سيار اپراتورها كوچ كنند اما توانسته بيشترين جذب مشترك را در طول اين طرح داشته باشد و از اپراتورهاي جوانتر جذب مشترك داشته باشد.