• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4823 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۳ دي

محمود صادقي، دبيركل انجمن اسلامي مدرسين دانشگاه‌ها:

بعيد است اصلاح‌طلبان به كانديداي ائتلافي تن بدهند

اصلاح‌طلبان براي انتخابات رياست‌جمهوري 1400 به تكاپو افتاده‌اند و حالا مدتي است كه در تلاشند تا مگر يك نهاد اجماع‌ساز را براي تصميم‌گيري در اين باره بنيان بگذارند. كنار اين حركت جمعي، هركدام از احزاب اصلاح‌طلب هم به‌طور مجزا در حال بحث و بررسي درباره رقابت سياسي سال آينده‌اند. برخي از اين احزاب و تشكل‌ها حتي مدتي است وارد تعيين مصداق شده‌اند. ازجمله كارگزاران سازندگي كه چندي پيش فهرستي از كانديداهاي احتمالي خود را هم منتشر كرده است. برخي از ديگر احزاب اصلاح‌طلب هم روي چهره‌هاي حزبي خود تاكيد دارند و مي‌گويند كه تلاش مي‌كنند نظر احزاب ديگر را به كانديداي اختصاصي خود جلب كنند.

در اين ميان حزب اعتدال و توسعه كه در سال‌هاي گذشته همكاري نزديكي با اصلاح‌طلبان داشته، در حال چانه‌زني براي علي‌لاريجاني است. رويكردي كه به‌نحوي بر نظر شوراي نگهبان استوار است، چراكه برخي بر اين باورند كه احتمالا رويكرد شوراي نگهبان نسبت به اصلاح‌طلبان در انتخابات پيش‌رو هم همان باشد كه در انتخابات پيشين بود و اصلاح‌طلبان نتوانند كانديدايي را كه تماما اصلاح‌طلب تعريف شود، براي انتخابات معرفي كنند. در اين حالت سخن از يك گزينه معتدل به ميان مي‌آيد تا به اين ترتيب اصلاح‌طلبان و نيروهاي ميانه‌رو در ائتلاف با يكديگر وارد ميدان شوند. براي اين گزينه ائتلافي بيش از همه نام علي لاريجاني شنيده مي‌شود. لاريجاني سابقه همكاري نزديك با دولت و اصلاح‌طلبان را در مجلس دهم دارد و حالا چهره‌هاي نزديك به او مي‌گويند لاريجاني هم قادر به جلب اعتماد حاكميت است و هم مي‌تواند دولت آينده را براي عبور ايران از مشكلات اداره كند. آنها به‌ويژه بر سوابق لاريجاني در مذاكرات هسته‌اي و البته نقشي كه در قامت رياست مجالس نهم و دهم در پيشبرد برجام ايفا كرد، مانور مي‌دهند و او را فردي باتجربه و معتدل معرفي مي‌كنند. البته تاكنون لاريجاني درباره كانديداتوري خود اظهارنظري نكرده‌ و به نظر مي‌رسد در حال بررسي شرايط است و چنانچه احساس كند جريان‌هاي سياسي از او حمايت مي‌كنند، احتمالا وارد عرصه مي‌شود. ولي همه اين احتمالات تا آخرين روز نام‌نويسي كانديداهاي انتخابات 1400، در حد گمانه‌زني باقي مي‌ماند. اصلاح‌طلبان اما تاكنون چندان روي خوشي به لاريجاني نشان نداده‌اند و جريان‌ها و چهره‌هاي مختلف تاكيد مي‌كنند كه در اين انتخابات مسير سال‌هاي 92 و 96 را دوباره امتحان نمي‌كنند و جز با كانديداي اصلاح‌طلب وارد عرصه رقابت سياسي نمي‌شوند. به‌هرحال اكنون بسياري از احزاب اصلاح‌طلب سرگرم چانه‌زني براي مصاديق انتخابات هستند. محمود صادقي، دبيركل انجمن اسلامي مدرسين دانشگاه‌ها نيز مي‌گويد: بعيد است اصلاح‌طلبان در انتخابات پيش‌رو به سوي معرفي كانديداي ائتلافي گام بردارند. صادقي از تلاش تشكيلات سياسي متبوع خود براي ورود به انتخابات 1400 به «اعتماد» گفته و معتقد است كه اصلاح‌طلبان اگرچه درصورت ردصلاحيت تمامي گزينه‌هاي خود به‌سمت تحريم انتخابات نخواهند رفت اما در اين صورت، كانديدايي نيز معرفي نمي‌كنند.

در حال حاضر همه احزاب اصلاح‌طلب با جديت درحال بحث و بررسي انتخابات 1400 هستند. انجمن اسلامي مدرسين دانشگاه‌ها در اين باره مشغول چه‌كاري است؟ آيا تاكنون به خروجي ملموسي دست يافته‌ايد؟

ما به‌طور فشرده در حال بحث درباره مساله انتخابات رياست‌جمهوري سال 1400 هستيم. مدت زيادي درباره راهبردها به‌خصوص با محور انتخابات بحث شده است. خروجي بحث‌هاي ما در شوراي مركزي انجمن اسلامي مدرسين دانشگاه‌ها اين بوده كه يك‌سري اصول راهنمايي و راهبردي را درباره انتخابات تصويب كرده‌ايم و در مجمع عمومي هم آن را به بحث گذاشته‌ايم. حول و حوش همين اصول در حال پيش‌روي هستيم. چكيده و خلاصه اين اصول نيز از اين قرار است كه اصلاح‌طلبان بناي مشاركت فعال را در انتخابات دارند اما اين خواسته مستلزم مشاركت فعال كانديداي اصلاح‌طلب است؛ كانديدايي كه پايگاه اجتماعي داشته باشد و در عين حال بتواند برنامه راهگشايي براي برون‌رفت از مشكلات و شرايط موجود ارايه دهد.

آيا به‌طور مشخص درباره مصاديق كانديداتوري وارد بحث و بررسي شده‌ايد؟

ما درباره افراد مختلف در چند رده، در حال بحث هستيم. اشخاص در 3 رده دسته‌بندي شدند. اينكه آيا اين رده‌بندي مورد توافق قرار بگيرد، در حال بحث است. برخي قائل هستند كه از رده اول نبايد عدول كرد. رده اول هم عمدتا شامل چهره‌هاي شاخص اصلاح‌طلب مي‌شود. اما در عين حال برخي هم عمل‌گراتر نگاه مي‌كنند و مي‌گويند كه درصورت مخالفت شوراي نگهبان با چهره‌هاي اين رده، مي‌توان از آنان عبور كرد و روي افراد رده دوم سرمايه‌گذاري كرد. جداي از اين در حال حاضر مشغول تهيه جدولي از شاخص‌ها هستيم. 20 شاخص براي كانديدايي كه مي‌تواند ازنظر ما قابل‌قبول باشد، آماده شده است. بنا داريم پس از نهايي كردن اين شاخص‌ها، به آنها وزن‌دهي كنيم و براساس آن، افراد را بسنجيم و ببينيم كه افراد موردنظر چه جايگاهي دارند. به عبارتي مصداق‌هاي احتمالي را با در‌نظر گرفتن شاخص‌ها ارزيابي مي‌كنيم و افراد هركدام در رده‌اي جداگانه جاي‌ مي‌گيرند و بعد درباره آن تصميم مي‌گيريم.

اين احتمال وجود دارد كه شوراي نگهبان هيچ‌كدام از چهره‌هاي شاخص و مطرح اصلاح‌طلب را تاييد صلاحيت نكند؛ در اين صورت اگر هيچ‌كدام از چهره‌هاي اين 3 رده مدنظر انجمن اسلامي مدرسين دانشگاه‌ها تاييد صلاحيت نشد، تكليف چيست؟ آيا براي اين وضعيت برنامه‌اي داريد؟

اگر هيچ‌كدام از اين رده‌ها نتوانست از فيلتر شوراي نگهبان عبور كند، صحبت‌مان اين است كه به حدي از معيارها براي معرفي كانديداها عدول نمي‌كنيم كه با كانديداي نيابتي وارد ميدان شويم. آن 3 رده از افراد هم همه با شدت و ضعف متفاوت كانديداهاي اصلاح‌طلب محسوب مي‌شوند. آنچه مورد اتفاق است، اين است كه بايد با كانديداي اصلاح‌طلب در اين رقابت سياسي شركت كنيم. بر‌اساس تجربه‌اي كه به دست آمده نظر اكثر قريب به اتفاق اين است كه نبايد از اين مقدار عدول كنيم. بسيار بعيد مي‌دانم كه اصلاح‌طلبان اين دوره به كانديداي ائتلافي يا عاريتي تن بدهند. اصلاح‌طلبان اگر كانديدايي با معيار اصلاح‌طلبي نداشته باشند هم انتخابات را تحريم نمي‌كنند ولي كانديدايي هم معرفي نمي‌كنند. آن 3 رده هم كانديداي اصلاح‌طلب هستند با شدت و ضعف. نظر اكثر قريب به اتفاق اعضا اين است كه نبايد از اين مقدار عدول كنيم؛ باتوجه به تجربه‌اي كه داشتيم، بايد به‌نحوي عمل كنيم كه درنهايت بتوانيم نزد بدنه اجتماعي و راي‌دهندگان پاسخگو باشيم. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون