• ۱۴۰۳ جمعه ۶ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4824 -
  • ۱۳۹۹ پنج شنبه ۴ دي

خبر

نقشه سناتور امريكايي براي «كشتن برجام»

«تد كروز»، نماينده جمهوري‌خواه مجلس سناي امريكا در سكوت خبري در تلاش است «دونالد ترامپ»، رييس‌جمهور امريكا را مجاب كند قبل از روي كار آمدن «جو بايدن»، رييس‌جمهور منتخب امريكا «برجام» و توافق جوي پاريس را به مجلس سنا ارايه كند. پايگاه RealClearpolitics، به عنوان نخستين رسانه امريكايي كه اين خبر را منتشر كرده نوشته، هدف تد كروز اين نيست كه اين دو توافق به تاييد و تصويب مجلس سنا برسند، بلكه او مي‌خواهد آنها در اين مجلس رد شوند. كروز در نامه‌اي به «دونالد ترامپ» و «مايك پامپئو»، وزير خارجه امريكا از آنها خواسته اين دو توافق را قبل از پايان رسيدن دوران رياست‌جمهوري ترامپ به سنا ارايه دهند. او در اين نامه از اقدام ترامپ در خروج يكجانبه از برجام تمجيد كرده و نوشته است: «دولت شما با خروج از برجام و توافق جوي پاريس ما را در مسير درست قرار داده است. اين دستاورد بزرگي براي مردم امريكا بود.» او در ادامه نوشته است: «تنها با ارايه اين دو توافق به سنا است كه اين مجلس قادر خواهد بود در صورت تلاش دولت بعدي براي احياي آنها به نقش مشورتي‌اش در قانون اساسي عمل كند.» پيش از اين هم «تام كاتن»، نماينده جمهوري‌خواه مجلس سناي امريكا گفته هر توافق جديد با ايران بدون تصويب در سنا دوام نخواهد آورد. كاتن كه از زمان شروع مذاكرات هسته‌اي با ايران از مخالفان توافق هسته‌اي برجام بود و از خروج واشنگتن از اين توافق هم حمايت كرد در مصاحبه‌اي كه چند هفته پيش با فاكس‌نيوز انجام داده ايران را به «نقض» مفاد اين توافق متهم كرد. كاتن طراح اصلي نامه‌اي بود كه در سال ۲۰۱۵ همزمان با جاري بودن مذاكرات هسته‌اي خطاب به مقام‌هاي ايران نوشته شده و در آن هشدار داده شده بود كه هر توافق هسته‌اي با ايران بعد از اتمام دوران رياست‌جمهوري «باراك اوباما» معتبر نخواهد بود. او در مصاحبه با فاكس‌نيوز درباره برجام گفت: «من گفتم كه اين توافق در صورتي كه رييس‌جمهور جمهوري‌خواه به رياست‌جمهوري انتخاب شود دوام نخواهد آورد و همين اتفاق هم افتاد.» او در ادامه گفت: «باز هم به مقام‌هاي ايران يا هر شركت غربي كه مي‌خواهند به سمت تجارت با ايران بروند، مي‌گويم: توافق جديدي كه به تاييد سناي امريكا نرسد در درازمدت دوام نمي‌آورد.» تام كاتن در بخش ديگري از اظهاراتش گفته هر توافق جديد با ايران بايد شامل بندهاي موشكي و گزينه‌هاي ديگر غير از مسائل هسته‌اي باشد. تام كاتن در اين مصاحبه هر گونه تلاش براي بازگشت به توافق هسته‌اي برجام را «كوته‌بينانه و خطرناك» توصيف كرد.

قطر خواستار گفت‌وگوي كشورهاي عربي خليج‌فارس با ايران شد

«محمد بن عبد الرحمن آل ثاني» وزير امور خارجه و معاون نخست‌وزير قطر روز چهارشنبه در سفر به مسكو، خواستار گفت‌وگوي كشورهاي عربي حاشيه خليج‌فارس با ايران شد. محمد آل ثاني در كنفرانس خبري مشترك با «سرگئي لاوروف» همتاي روس، گفت: «ما به گفت‌وگو بين كشورهاي خليج [فارس] و ايران دعوت و از طرح‌هاي ابتكاري كه ثبات منطقه را بيشتر مي‌كند، استقبال مي‌كنيم.» معاون نخست‌وزير قطر گفت: ما از هر تفاهمي كه متكي بر همكاري بين كشورهاي دو حاشيه [شمالي و جنوبي] خليج [فارس] باشد استقبال مي‌كنيم.» به گزارش خبرگزاري روسي اسپوتنيك، وزير خارجه قطر در اشاره به پرونده اختلاف چهار كشور عربي با قطر گفت، كشورش به نگاه مثبت به تحولات مصالحه كشورهاي [عربي]‌ خليج‌فارس مي‌نگرد. محمد آل ثاني گفت: «ما در موضع خود درباره اهميت وحدت شوراي همكاري خليج [فارس] ثابت قدميم.» اين مقام قطري به مذاكرات بين دوحه و قطر براي رفع اختلافات اشاره كرد و گفت: مذاكرات مصالحه خليج‌فارس (آشتي چهار كشور عربي با قطر) فقط با عربستان انجام شده: «اما خب رياض نماينده ساير كشورهاي طرف موضوع، بوده است.» محمد آل ثاني توضيح داد: دو هفته پيش در بيانيه‌اي كه وزير خارجه كويت صادر كرد، پيشرفتي حاصل شد. توافقي اوليه براي چارچوب كار براي رسيدن به آشتي (مصالحه) حاصل شد. ما به اين تحولات با نگاهي مثبت مي‌نگريم... هيچ مانعي در سطح سياسي براي حل بحران [روابط كشورهاي عربي] خليج [فارس] نيست و هر مانعي كه براي طرف‌ها ايجاد مي‌شود، تلاش مي‌كنيم آن را ناديده بگيريم. به گفته اين وزير قطري، كشورش به طرف روسي هم اعلام كرده كه «دوحه امنيت خليج [فارس] را اولويت مي‌بيند و هرگونه تشديد وضعيت، به سود هيچ‌كس نيست.»

ديدار فرمانده نيروي قدس سپاه با مقامات عراقي

شبكه خبري «العالم»، روز چهارشنبه، به نقل از خبرنگار خود در عراق گزارش داد كه «سردار سرتيپ پاسدار اسماعيل قاآني» فرمانده نيروي قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامي ايران به بغداد سفر كرده است. طبق اين گزارش، سردار قاآني در اين سفر با مقامات بلندپايه عراقي ديدار كرده است و با آنها راه‌هاي توسعه همكاري دوجانبه ميان دو كشور را مورد بحث و بررسي قرار داده است. در ادامه خبر العالم آمده است كه سفر سردار قاآني به بغداد از پيش برنامه‌ريزي شده بوده و ارتباطي با موضوع هدف گرفته شدن سفارت امريكا در بغداد نداشته است. به نوشته العالم، فرمانده نيروي قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامي ايران، پيش‌تر، چند بار به عراق سفر كرده و با مقامات بلندپايه اين كشور درباره توسعه روابط دوجانبه گفت‌وگو كرده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون