• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4824 -
  • ۱۳۹۹ پنج شنبه ۴ دي

بزرگ‌ترين دوپينگ سازمان‌يافته تنها دو سال محروميت دارد

دعوت از روسيه به صرف پنير سوييسي

شان اينگل ترجمه: سامان سعادت

در اينجا مساله‌اي وجود دارد كه ممكن است انتظار نداشته باشيد آن را در يك ستون ورزشي پيدا كنيد. اينكه آيا وقتي يك روزنامه‌نگار ترور مي‌شود آيا بازارهاي مالي اهميت مي‌دهند؟ پاسخ طبق تحقيقات جديد در ژورنال Applied Economics مثبت است. جزييات بيشتري هم در اين زمينه وجود دارد. اگر روزنامه‌نگار مقتول سردبير يا شاغل در تلويزيون بوده باشد قيمت سهام‌ شركت‌هاي مستقر در آن كشور به‌طور متوسط ۲.۱۸ درصد سقوط مي‌كند. اگر مقتول قبل از مرگ شكنجه شده باشد اين عدد به ۳ درصد مي‌رسد و اگر آنها توسط مقامات نظامي كشته شوند قيمت‌ها ۴.۶۲ درصد و حتي بيشتر كاهش مي‌يابد.

اين مجموعه آمار وحشتناك به ما مي‌گويد هرچه جرم بزرگ‌تر باشد سرمايه‌گذاران بين‌المللي بيشتر متلاشي مي‌شوند. همان‌طور كه نويسندگان تحقيق متذكر شدند كشتن يك روزنامه‌نگار به عنوان نشانه‌اي از بي‌ثباتي دولت، نقض حقوق بشر و عدم حاكميت قانون براي سرمايه‌گذاران به حساب مي‌آيد. اما از طرف ديگر محققان همچنين دريافتند كه وقتي سيستم قضايي درست كار مي‌كند و پيگرد قانوني وجود دارد اعتماد سرمايه‌گذاران بالا مي‌رود. 
اما ارتباط اينها با ورزش چيست؟ اين مطالعه به دنبال فريادهاي خشم ورزشكاران وقتي ممنوعيت دوپينگ روسيه توسط دادگاه  CASاز چهار سال به دو سال كاهش يافت به ذهن خطور كرد. برخلاف بازارهاي مالي، جرم روس‌ها با مجازات مناسبي همراه نشده و در نتيجه اعتماد به ‌نفس سرمايه‌گذاران به ويژه در بين ورزشكاران به پايين‌ترين سطح رسيده است. در اينجا بايد واژه ممنوعيت را هم واكاوي كنيم. آن هم به يك دليل! دادگاه عالي ورزش در لوزان به جاي ممنوعيت سفت و سخت يك پنير سوييسي از ممنوعيت ارايه داده است. اين پنير آن‌قدر ملايم است و پر سوراخ كه به سختي به يك حكم تنبيهي شباهت دارد. با ممنوعيتي كه امروز روسيه با آن مواجه شده تيم‌ها و ورزشكاران روسي همچنان مي‌توانند در المپيك توكيو و جام جهاني ۲۰۲۲ شركت كنند. آنها هنوز مي‌توانند پيراهن‌هاي قرمز در حالي كه كلمه روسيه روي آنها به چشم مي‌خورد را به تن كنند. تنها به اين شرط كه بگويند ورزشكاري بي‌طرف هستند. بعد در حالي كه به‌طور رسمي نمي‌توانند پرچم خود را حمل كنند يا سرود ملي‌شان را بخوانند تماشاچيان زيادي كه طرفدار روس‌ها هستند در جايگاه حضور خواهند يافت و پرچم‌هاي سه رنگ‌ خود را تكان خواهند داد و شعار Rossiya – svyashchennayanashaderzhava را خواهند خواند. (روسيه كشور مقدس ماست) 
حتي بخشي از حكمي كه عليه روسيه اعمال شده مي‌گويد آنها در دو سال آينده نمي‌توانند ميزبان يا مشاركت‌كننده در مسابقات جهاني باشند. ولي اين فقط يك هشدار بالقوه است، زيرا در تصميم CAS آمده است كه فدراسيون‌هاي ورزشي بايد حق ميزباني را دوباره واگذار كنند مگر اينكه انجام اين كار از نظر قانوني يا عملي غير ممكن باشد. حالا در دنياي پر پيچ و خم كوويد ۱۹ روس‌ها اين شانس را دارند كه جام جهاني فوتبال ساحلي ۲۰۲۱ يا مسابقات جهاني كوهنوردي را همچنان برگزار كنند. همچنين رقابت‌هاي مسابقات جهاني واليبال ۲۰۲۲ و كشتي و تيراندازي.  اين براي بسياري از ورزشكاران و نهادهاي ورزشي نااميدكننده است. به نظر مي‌رسد دادگاه حكميت ورزش در هر مرحله تلاش كرده تحريم‌ها و مجازات‌ها عليه روسيه كه شديد به نظر مي‌رسيدند را صاف و نرم كند تا مطبوع به نظر برسد. 
لازم به يادآوري است كه اعمال غيرقانوني روس‌ها تا چه اندازه بزرگ بوده است. اين شامل همكاري دولت روسيه و سرويس‌هاي امنيتي و مقامات ورزشي مي‌شده كه با همكاري هم يك دوپينگ گسترده در اكثر قريب به اتفاق ورزش‌هاي زمستاني و تابستاني رقم زدند. اين شامل FSB بود كه در طول بازي‌هاي زمستاني ۲۰۱۴ سوچي روسيه نمونه‌هاي استروئيدي را با نمونه‌هاي تميز عوض مي‌كرد. عملي كه رييس IOC توماس باخ آن را حمله‌اي تكان‌دهنده و بي‌سابقه به يكپارچگي ورزش و بازي‌هاي المپيك خواند. 
اعمال مجرمانه روس‌ها حتي پس از افشاي اين موضوع ادامه پيدا كرد و اين كشور نمونه‌هاي دوپينگ ورزشكاران را از آزمايشگاه‌هاي خود در مسكو جمع‌آوري، دستكاري و سپس حذف كرد. آنها اين كار را كردند تا آژانس جهاني ضد دوپينگ نتواند ورزشكاران دوپينگي را به محكمه بكشاند. 
با وجود همه اينها CAS تصميم گرفته كه لطيف برخورد كند. به شكلي باورنكردني مقامات ارشد سياسي روسيه كه در اين دوپينگ سازمان يافته نقش داشته‌اند در حالي از حضور در بازي‌هاي المپيك منع شده‌اند كه در صورت دعوت توسط مقامات سياسي كشور ميزبان مي‌توانند شركت كنند. اين دادگاه همچنين به ورزشكاراني كه نمونه‌هاي دوپينگ‌شان در روسيه دستكاري شده بود اجازه داد با دادن يك تعهد بتوانند دوباره در ميادين حاضر شوند. اين كار مانند اين است كه سارقان بزرگ يك قطار را به چند ساعت خدمات اجتماعي محكوم كنند.مطمئنا گزينه‌هاي ديگري وجود داشت. اگر CAS مي‌خواست سياست چماق و هويج را مقابل روسيه به اجرا بگذارد، مي‌توانست به آنها بگويد تنها در صورتي تحريم‌ها كاهش مي‌يابد كه آنها نمونه‌هاي واقعي ورزشكاران‌شان را به وادا تحويل دهند. در عوض CAS چشمانش را بست. به اين معنا كه صدها ورزشكار روسي هرگز تحت پيگرد قرار نخواهند گرفت و در مجموع تمام سيستم ضد دوپينگ ناقص به نظر خواهد آمد. اكنون بيش از چهار سال از زماني كه ده‌ها تن از چهره‌هاي ارشد ورزشي نامه‌اي خصوصي به IOCوWada نوشتند و در آن متذكر شدند كه عدم برخورد با ورزشكاران روسيه باعث از بين رفتن اعتماد ورزشكاران در سراسر جهان خواهد بود، گذشته است. آنها يادآور شدند اقدامات كافي در مقابله با دوپينگ سازمان‌يافته روس‌ها صورت نگرفته است.با اين حال بعد از گذشت چهار سال هيچ چيزي تغييري نكرده است. اگرچه شايد نااميدي در ميان ورزشكاران و مقامات ضددوپينگ كه پس از حكم CAS بروز پيدا كرد ذهن‌ها را متمركز كند اما در حال حاضر آنها بايد بدانند داشتن چند نماينده ورزشكار در كميته‌هاي IOC و Wada به آنها قدرت بزرگي در ژئوپليتيك ورزش نمي‌دهد. آنها براي تغيير بنيادين ساختارها و اصلاح برخي ارگان‌ها بايد بيشتر مبارزه كنند. اما واقعيت اين است كه سياست كميته بين‌المللي المپيك هميشه به نگراني‌هاي كشور مهمي نظير روسيه بيشتر از نگراني ورزشكاران ساير كشورها اهميت مي‌دهد. منبع: گاردين

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون