• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4826 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۷ دي

دولت سوريه و تشكيلات خودگردان به شوراي امنيت نامه ‌نوشتند

هشدار نسبت به گسترش اقدامات تجاوزكارانه تل‌آويو

شهاب شهسواري

در پي اقدامات نظامي روز جمعه توسط اسراييل در غزه،كرانه باختري رود اردن و استان حما در سوريه، دمشق و رام‌الله در نامه‌هاي جداگانه به شوراي امنيت سازمان ملل متحد و دبيركل اين سازمان نسبت به افزايش اقدامات تجاوزكارانه و جنايتكارانه تل‌آويو نسبت به كرانه باختري و سوريه هشدار دادند.يك مقام ايراني در گفت‌وگو با شبكه خبري الجزيره هدف تل‌آويو از اين اقدامات تهاجمي را «ايجاد بهانه‌اي براي ايجاد بحران و تنش در منطقه» توصيف كرده است. عمليات تهاجمي عليه سوريه و فلسطينيان در حالي تشديد مي‌شود كه در طول ماه‌هاي گذشته تعدادي از كشورهاي عربي و مسلمان مسير عادي‌سازي روابط با رژيم اشغالگر را پيگيري كرده‌اند. در تازه‌ترين اقدام از اين دست محمد ششم، پادشاه مراكش در تماسي تلفني با نخست‌وزير رژيم اشغالگر گفت‌وگو كرد. بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير اسراييل در اين تماس تلفني از پادشاه مراكش دعوت كرده است كه براي ديدار با او به مناطق اشغالي فلسطين سفر كند.

دمشق استفاده از خاك لبنان براي انجام حملات شبانه به نقاط مختلف در خاك سوريه و پشتيباني امريكا از اين اقدامات را موضوع شكايت خود به شوراي امنيت مطرح كرده است.تشكيلات خودگردان فلسطين هم مسلح كردن شهرك‌نشينان غيرقانوني را در كرانه باختري كه به اقدامات خشونت‌آميز عليه شهروندان فلسطيني، توسعه شهرك‌هاي غيرقانوني و تلاش براي تجزيه سرزمين‌هاي فلسطيني در كرانه باختري منجر شده است، موضوع نامه‌اي شكايت‌آميز به شوراي امنيت قرار داده است و خواهان اجراي كامل قطعنامه ۲۳۳۴ اين شورا براي توقف توسعه شهرك‌هاي غيرقانوني و خشونت عليه فلسطينيان شده است.

 

تهران: به هرگونه تجاوز عليه امنيت ملي قدرتمند و گسترده جواب مي‌دهيم

همزمان با اين تحولات يك مقام ايراني در گفت‌وگو با شبكه خبري الجزيره قطر از برنامه رژيم اسراييل براي ايجاد يك تنش جديد در آستانه پايان دوران زمامداري ترامپ در واشنگتن خبر داد. به گزارش فارس، يك منبع ايراني بدون ذكر نام خود به شبكه الجزيره گفت كه رژيم صهيونيستي در پي بهانه‌اي براي ايجاد بحران و تنش در منطقه مي‌گردد. به گفته او رژيم تل‌آويو تلاش دارد اين كار را در روزهاي باقي‌مانده از دولت «دونالد ترامپ» انجام دهد. او اما در ادامه تاكيد كرد كه رژيم صهيونيستي بايد بداند پاسخ ايران به هرگونه تجاوزي عليه امنيت ملي‌اش، قدرتمند و گسترده خواهد بود.

 

عمليات تهاجمي در نوار غزه

رژيم اشغالگر سرزمين فلسطين، حملات خود به نوار تحت محاصره غزه را روز جمعه و شنبه با شدت بيشتري پيگيري كرد. خبرگزاري وفا اعلام كرد كه جنگنده‌هاي رژيم اشغالگر مناطق شرق و شمال شهر غزه در شمال نوار و شرق ديرالبلح و جنوب مخيم‌البريج و مركز آن با موشك‌ها هدف قرار دادند كه به ورود خسارت‌هاي بزرگي به زيرساخت‌ها و املاك فلسطيني‌ها منجر شد. حملات به غزه در شرايطي انجام مي‌شود كه سه‌شنبه اين هفته قرار است گروه‌هاي مقاومت مستقر در نوار غزه، رزمايش بزرگ مشتركي با عنوان «الركن الشديد» برگزار كنند.

دمشق: تعدي‌هاي اسراييل بي‌عواقب نمي‌ماند

دولت سوريه در پي افزايش حملات رژيم اشغالگر سرزمين فلسطين به خاك خود در نامه‌اي به شوراي امنيت سازمان ملل متحد خواستار اقدام فوري اين نهاد براي توقف اين تعرض‌هاي نظامي شد. دمشق در اين نامه كه به دبيركل سازمان ملل متحد و رييس شوراي امنيت ارسال شده‌، هشدار داده است كه اين اقدامات بدون پاسخ نخواهد ماند. اين نامه در پي آن منتشر مي‌شود كه خبرگزاري رسمي سوريه سانا از حملات موشكي به منطقه‌اي در استان حما از طريق خاك لبنان خبر داد. به گزارش اسپوتنيك به نقل از يك مقام امنيتي بلندپايه در سوريه حمله بامداد جمعه به يك مركز پژوهش‌هاي علمي در منطقه مصياف استان حما انجام شده است.

وزارت خارجه سوريه در پيامي به دبيركل سازمان ملل و رييس شوراي امنيت اعلام كرد، آنچه بامداد جمعه رخ داد، يك نقض آشكار قطعنامه ۳۵۰ شوراي امنيت در سال ۱۹۷۴ درمورد توافق جداسازي نيروهاي دو طرف بوده است چراكه اسراييل موشك‌هاي متعددي را از فراز خاك لبنان(از شمال شهر طرابلس لبنان) به سمت حومه غربي استان حماة شليك كرد. وزارت خارجه سوريه تاكيد كرد: اين تعدي جديد اسراييل قبل از زماني انجام شد كه جهانيان ميلاد مسيح عليه‌السلام را كه نماد محبت و صلح است، جشن مي‌گيرند. اين حملات نشان داد كه مسوولان اشغالگر تروريسم دولتي خود را شديدتر كرده‌اند و روند آن طي دوره اخير به ويژه بعد از شكست تعدي‌هاي‌شان و توطئه‌شان با هدف طولاني كردن بحران در سوريه از طريق حمايت از گروه‌هاي تروريستي مسلح شريك اسراييل در تروريسم و سنگ‌اندازي در مسير ارتش سوريه و هم‌پيمانان براي شكست داعش و جبهه النصره و ديگر گروه‌هاي تروريستي با اسامي مختلف شديدتر شده است. در اين نامه‌ها آمده است: جمهوري عربي سوريه بار ديگر تاكيد مي‌كند كه اگر حمايت نامحدود و مداوم و چراغ سبز امريكا و مصونيت از بازخواست اسراييل نبود، ادامه روش خصمانه و خطرناك اسراييل صورت نمي‌گرفت. همچنين چنين تعدي‌هايي امنيت و ثبات منطقه را تهديد كرده و ادامه آن مردود است و بدون عواقب نمي‌ماند. وزارت خارجه سوريه در پايان از برخي از اعضاي شوراي امنيت خواست تا به سكوت خود زماني كه مساله مربوط به اسراييل مي‌شود، پايان دهند و به مسووليت‌هاي خود در چارچوب منشور سازمان ملل و مهم‌ترين آن صيانت از صلح و امنيت بين‌المللي عمل كرده و تدابير قاطعانه‌ و فوري را براي جلوگيري از تكرار چنين تعدي‌هاي تروريستي از جانب اسراييل اتخاذ كنند و شوراي امنيت، اسراييل را به احترام به مصوبات مربوط به توافق جدايي ميان نيروها و بازخواست آن به دليل تروريسم و جنايت‌هايش در حق مردم سوريه ملزم كند.

 

هشدار مسكو: حمله به خاك سوريه باعث افزايش بي‌ثباتي در منطقه است

وزارت خارجه روسيه مجددا تاكيد كرد كه تهاجمات اسراييل به خاك سوريه باعث بي‌ثباتي منطقه مي‌شود. ماريا زاخارووا، سخنگوي وزارت امور خارجه روسيه در نشست مطبوعاتي با خبرنگاران اعلام كرد: روسيه هرگز مخالفت خود با حملات هوايي اسراييل به خاك سوريه را پنهان نكرده و معتقد است كه چنين اقداماتي موجب بي‌ثبات كردن منطقه مي‌شود. سخنگوي وزارت امور خارجه روسيه همچنين بر ضرورت احترام به حاكميت ملي و تماميت اراضي سوريه تاكيد كرد. ماريا زاخارووا در واكنش به احضار سفير روسيه به وزارت خارجه رژيم اسراييل در پي اظهارات اين ديپلمات روس در مورد ضرورت حل مناقشه فلسطين براي بازگشت امنيت و ثبات به منطقه گفت: اظهارات آناتولي ويكتوروف، سفير روسيه در رژيم اشغالگر با مواضع شناخته شده روسيه در خصوص مسائل خاورميانه مطابقت دارد. او گفت: از واكنش شديد به موضوعات مطرح شده در مصاحبه سفيرمان تعجب مي‌كنيم. زاخارووا افزود: روسيه هميشه تاكيد كرده است كه مساله فلسطين همچنان در تامين صلح در خاورميانه بسيار مهم و نقش مركزي دارد و بدون راه‌حل براي آن، اطمينان از ثبات پايدار و بلندمدت در منطقه غيرممكن است.

 

رام‌الله: سرقت اراضي فلسطينيان را متوقف كنيد

وزارت خارجه فلسطين نامه فوري براي شوراي امنيت فرستاد و در آن تاكيد كرد: هدف تجاوزاتي كه شهرك‌نشينان عليه مردم ما انجام مي‌دهند تنها ترساندن مردم و شكنجه آنها نيست بلكه با طرح‌هاي استعمارگرانه و توسعه‌طلبانه براي سرقت اراضي فلسطيني‌ها و گسترش شهرك‌هاي يهودي‌نشين انجام مي‌شود. اين تجاوزات در راستاي اين اهداف و الحاق تدريجي و كامل تمام مناطق معروف به منطقه «ج» است. در اين بيانيه آمده است: هدف قرار دادن مناطق جنوب، جنوب غرب و شرق نابلس تا شرق كرانه باختري با هدف ايجاد يك مجتمع شهرك‌سازي بزرگ صورت مي‌گيرد كه اين مناطق را به كانتون‌هايي جدا از هم تبديل مي‌كند و شهرك‌ها را به هم وصل مي‌كند. ايجاد اين تجمع بزرگ شهرك‌سازي هر گونه فرصت تشكيل كشور فلسطين داراي حاكميت به پايتختي قدس شرقي را از بين مي‌برد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون