• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4829 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۱۰ دي

واكسن ايراني كرونا در بدن سه داوطلب نخست

علي عسگري، معاون اجتماعي ستاد اجرايي فرمان امام : از ابتدا در جريان توليد واكسن بودم و يكي از ايمن‌ترين واكسن‌هاي موجود است

گروه اجتماعي|  عكس‌هاي سه‌ داوطلب نخستين آزمايش‌هاي انساني واكسن كرونا و خبرهايي از حس و حال آنها امروز در صدر اخبار كرونايي خبرگزاري‌ها قرار گرفت. يكي طيبه مخبر، دختر رييس ستاد اجرايي فرمان امام بود كه نخستين داوطلب تست انساني واكسن شد. دومي علي عسگري، معاون اجتماعي اين ستاد بود و سومي هم خليلي، مديرعامل يكي از شركت‌هاي زيرمجموعه ستاد اجرايي فرمان امام بود. 
علي عسگري، معاون اجتماعي ستاد اجرايي فرمان امام كه به عنوان داوطلب دوم واكسن كروناي ايراني توليدي ستاد اجرايي را تزريق كرد، گفت: خودم پزشك هستم و نگران نبودم. اين واكسن كاملا ايمن است، و در مراحل بعدي اين موضوع ثابت خواهد شد. از ابتدا در جريان توليد واكسن بودم و يكي از ايمن‌ترين واكسن‌هاي موجود است. 
در عين حال رييس ستاد اجرايي فرمان امام(ره) ضمن اشاره به آغاز تست انساني واكسن كروناي ايراني گفت: در حال حاضر توانايي داريم كه از دو يا سه هفته آينده ماهانه ۱.۵ ميليون دوز از واكسن كرونا را در ايران طراحي و توليد كنيم. اين در حالي است كه تجهيزاتي كه آورده و متصل مي‌شود، بخشي در داخل قابل تهيه هستند و اين امكان را به ما مي‌دهد تا بتوانيم بيش از ۱۲ ميليون دوز واكسن در ماه توليد كنيم؛ قطعا اگر به اين نقطه برسيم، ديگر چيزي به اسم مشكل واكسن نخواهيم داشت. اميدواريم با كمك خدا بتوانيم اين اقدامات را پيش بريم. به گزارش ايسنا، محمد مخبر در مراسم آغاز تست انساني واكسن كروناي ايراني، گفت: توليد واكسن كرونا در ايران محصول يك كارگروهي و همكاري نزديك وزارت بهداشت، معاونت علمي رياست‌جمهوري و دانشمندان شجاع كشور با ستاد اجرايي فرمان امام(ره) و يك كار بي‌نظير است كه در تاريخ كشور ماندگار مي‌شود. وي افزود: اگر يك چنين همكاري گروهي نبود هرگز به چنين دستاورد بزرگي نمي‌رسيديم. البته ستاد اجرايي فرمام امام(ره) از روزهاي نخست شروع شيوع كرونا در ايران در كنار وزارت بهداشت بوده است. اولين جلسه همكاري را شب انتخابات مجلس داشتيم و من به آقاي نمكي اعلام كردم كه هر كمكي لازم است ستاد اجرايي فرمان امام(ره) در خدمت وزارت بهداشت است. او در اين باره توضيح داد: در روزهاي اول شيوع اين بيماري مشكلات زيادي داشتيم و حتي تامين وسايل ضدعفوني يا ونتيلاتور در كشور مشكل بود، اما امروز نه تنها اين مشكلات را نداريم، بلكه در اين مدت توانستيم هر دارويي كه كمترين احتمال را در بهبود بيماري كوويد-۱۹ داشته در مدت دو تا سه هفته در كشور به توليد برسانيم و نگذاشتيم كشور دچار مشكل شود.
رييس ستاد اجرايي فرمان امام (ره) گفت: اكنون نيز با همت و تلاش ۲۴ ساعته دانشمندان ايراني و حمايت و دلگرمي خانم دكتر محرز توانستيم اولين واكسن كرونا را در ايران توليد كنيم و با تمام توان براي توسعه اين مسير گام بر مي‌داريم. مخبر تاكيد كرد: علاوه بر اين واكسن كه امروز وارد فاز مطالعه باليني انساني شد، شش مسير ديگر را براي توليد واكسن دنبال مي‌كنيم كه خدا را شاكرم كه اين دانشمندان با همت و تلاش شبانه‌روزي در اين مسير اقدام كردند. از شش مسيري كه دنبال مي‌كنيم، به جز واكسني كه امروز تزريق انساني‌اش آغاز شد، سه مسير ديگرمان هم در همين مراحل است. وي افزود: واقعا بايد از تيم وزارت بهداشت كه با شجاعت و اعتماد به نفس اقدام كردند، تشكر كنيم. خوشبختانه اين اقدام انجام شده است. اينكه واكسن را به صورت آزمايشگاهي توليد كنيم، يك موضوع است و اينكه مشكل مردم را در حوزه واكسن حل كرد، مطلب ديگري است. ما اين اقدامات را از روزهاي اول آغاز كرديم و امروز ملت عزيزمان خاطرجمع باشند كه قطعا در حوزه واكسن با دانشمندان شجاع كشور، قطعا كشور از نظر واكسن دچار مشكل نخواهد شد. در حال حاضر توانايي داريم كه از دو يا سه هفته آينده ماهانه ۱.۵ ميليون دوز از واكسن كرونا را در ايران طراحي و توليد كنيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون