واكنش وزارت علوم به ضايعاتي شدن برخي پاياننامهها
مديركل برنامهريزي آموزش عالي وزارت علوم گفت: خواهش ميكنم از اصطلاح بيفايده و بيارزش براي هيچ يك از پارساهايي كه توسط دانشجويان سختكوش در دانشگاههاي خوب كشور انجام ميشود، استفاده نكنيم. محمدرضا آهنچيان، مديركل برنامهريزي آموزش عالي وزارت علوم، در گفتوگو با خبرنگار ايلنا، در واكنش به اينكه برخي پاياننامههاي دانشجويي پس از جمعآوري به ضايعاتي فروخته شده يا تبديل به زباله ميشوند و در پاسخ به سوالي درباره چرايي تداوم ارايه پاياننامهها به شكل كاغذي بيان كرد: در اين باره ميخواهم دو نكته را مطرح كنم؛ نكته نخست اينكه پاياننامه يا رساله امر يا موضوع عارضي بر يادگيري دانشجو نيست، بلكه هسته اصلي و قلب آموزش دانشجويان دورههاي تحصيلات تكميلي است. هر پاياننامه يا رساله (پارسا) از دو وجه بالفعل و بالقوه ارزشمند است. او درخصوص وجه بالفعل گفت: وجه بالفعل آن لازمه تكميل يادگيري و تحقق آموزش دانشجو است در حالي كه براي وجه بالقوه آن چنين الزام و كاربردي وجود ندارد. در وجه بالفعل دانشجو موظف است تا پارساي خود را بگذارند كه از آن طريق يادگيري خود را گسترش و عمق بدهد. در طراحي و اجراي هر پارسا، هم دانش تخصصي كه دانشجو طي دوره تحصيل خود فراگرفته است بهطور كلي مورد مرور و استفاده قرار ميگيرد و هم دانش روش تحقيق او كه براي آينده شغلي و حرفهاي حايز اهميت است. آهنچيان بيان كرد: وجه بالقوه هر پارسا، امكانپذيري كاربرد آن است؛ يعني پارساي انجامشده كه وجه بالفعل آن محقق شده باشد، اگر كاربرد هم پيدا كند و بتواند بهطور مستقيم گرهي از جامعه باز كند، نوري بر نوري افزوده است و دامنه آثار آن از دانشگاه و فرآيند تحصيل دانشجو فراتر ميرود كه اين دستاور مورد تاكيد وزارت علوم است. مديركل برنامهريزي آموزش عالي وزارت علوم تاكيد كرد: با اين توضيح ميخواهم خواهش كنم تا همگي از اصطلاح بيارزش يا بيفايده براي هيچيك از پارساهايي كه توسط دانشجويان سختكوش در دانشگاههاي خوب كشور انجام ميشود، استفاده نكنيم. نكته دوم هم اينكه در سال ۱۳۹۷ معاونت آموزشي وزارت علوم، طي بخشنامهاي اعلام كرد كه تمام پارساها بايد در نسخه غيركاغذي آماده و ارايه شود. وزارت علوم بر اين موضوع اصرار دارد و اطلاع دارم كه درصد بسيار بالايي از دانشگاههاي كشور از اين قاعده تبعيت ميكنند. او گفت: انجام پاياننامه با مراعات استانداردهاي مورد انتظار داراي ارزشهاي بيپاياني براي يادگيري و تحصيل دانشجو است و از اين رو ارزش هيچ پارسايي زايل نخواهد شد و ثمرات آن در دانشجو شكل گرفته و در عمر خدمتي او مورد استفاده قرار خواهد گرفت.