• ۱۴۰۳ يکشنبه ۲۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4850 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۷ بهمن

استفن كري دومين شوت‌زن برتر NBA شد

اسنايپر و انقلاب سه امتيازي در بسكتبال

علي ولي‌اللهي

 

استفن كري با يك پرتاب 3  امتيازي در كوارتر سوم بازي تيمش مقابل يوتا جاز در سالت‌ليك‌سيتي موفق شد از رجي ميلر عبور كند و به جايگاه دوم در ليست برترين پرتاب‌كنندگان 3  امتيازي تاريخ NBA برسد. ميلر در طول ۱۸ سال فعاليت خود در ۱۳۸۹مسابقه به ركورد ۲۵۶۰ پرتاب 3 امتيازي رسيد.كري در ۷۱۵‌امين بازي حرفه‌اي خود از اين ركورد عبور كرد و عدد ۲۵۵۷ را به ثبت رساند.كري در اوايل دوازدهمين دوره حضور خود در NBA  به سر مي‌برد.كري بعد از بازي گفت:«اين مسكن خوبي است. امشب  مقابل يوتا شكست  خورديم. اما من سعي مي‌كنم هنوز از بازي لذت ببرم. وقتي سومين پرتابم را به سبد رساندم، فهميدم كه اين يك مورد  بزرگ است. چهارمين پرتاب در كوارتر سوم كاملا ويژه بود؛ چيزي كه مدت‌ها منتظر آن بودم.»
بعد از ميلر تنها كسي كه بين كري و تبديل شدن به پادشاه 3  امتيازي حضور دارد يك شوت‌زن افسانه‌اي ديگر است. آلن ري كه با ۲۹۷۳ پرتاب 3 امتيازي در ۱۳۰۰ بازي مقام اول را دارد.كري بيش از ۴۰۰ پرتاب از آلن عقب است. به همين دليل احتمالا تا پايان سال ۲۰۲۱ آلن مي‌تواند از جايگاهش مطمئن باشد. اما اينكه كري ركورد او را بشكند، مساله‌اي است كه تنها به زمان برمي‌گردد. با سرعت پرتاب‌هاي 3 امتيازي فعلي كري(۳.۴۱ پرتاب در هر بازي) او براي گرفتن آلن به بيش از ۱۰۰ بازي نياز دارد. در حالي كه تنها ۵۷ بازي تا پايان فصل باقي مانده است. در اين فصل كه كوتاه شده با تنها ۷۲ بازي،كري احتمالا تا نيمه فصل بعد نمي‌تواند ركورد آلن را به چالش بكشد. 
آنچه كري را از ميلر و آلن جدا مي‌كند، سرعت صعود او به بالاي جدول رده‌بندي است. در حالي كه ميلر و آلن از شوت ۳ امتيازي به عنوان بخشي از بازي خود استفاده مي‌كردند،كري به لطف توانايي‌اش در شوت‌زني و تاكيد فزاينده روي شوت ۳ امتيازي بخشي از «انقلاب ۳ امتيازي» به حساب مي‌آيد. به زبان ساده‌تر او كسي است كه شكل بازي را تغيير داده است. در طول 6 فصل گذشته كري هر سال در هر بازي حداقل ۹.۸ تلاش براي پرتاب 3  امتيازي داشته است. در 3 فصل اخير اين عدد به ۱۱ رسيده است.  براي مقايسه بالاترين تلاش ميلر در طول دوران بازي‌اش در پرتاب‌هاي 3 امتيازي در يك فصل عدد ۶.۶  در سال 97-1996 بود. در حالي كه بالاترين عدد آلن ۸.۴ در فصل ۰۶-۲۰۰۵ بوده است. 
اما افزايش اقدام به پرتاب تنها چيزي نيست كه كري را متفاوت مي‌كند. دليل اينكه او به عنوان بهترين شوت‌زن در تمام دوران شناخته مي‌شود، دقت تاريخي اوست. كري ميانگين ۴۳.۳ درصد موفقيت در پرتاب‌هاي 3  امتيازي‌اش دارد. اين اعداد براي ميلر ۳۹.۵ و براي آلن ۴۰ درصد است. ۴۳.۳ درصد كري را در رتبه هفتم همه بازيكنان تاريخ NBA قرار داده است. نفر اول مربي فعلي او استيو كر با ۴۵.۴ درصد و نفر دوم برادر كوچك‌ترش سث با ۴۴.۹ درصد است. سث كه با پيراهن فيلادلفيا سوني سيكسرز بازي مي‌كند اين فصل با ميانگين ۵۹.۶ بهترين شوت‌زن NBA  به حساب مي‌آيد.
تركيب اقدام زياد و دقت باورنكردني كري دليل اصلي اين است كه او فقط با ۷۱۵ بازي توانسته از ميلر كه ۱۳۸۹ بازي كرده، پيشي بگيرد. و به همين دليل است كه كري اولين بازيكني است كه رسيدن به ۳۰۰۰ پرتاب 3  امتيازي موفق را نشانه گرفته است؛كاري كه همه شوت‌زنان NBA را وادار مي‌كند او را تعقيب كنند و معيارهاي جديدي را در نظر بگيرند.
با فرض اينكه كري بتواند آلن را پشت سر بگذارد و ركورد جديدي در پرتاب‌هاي 3 امتيازي خلق كند، دو سوال باقي مي‌ماند. اول اينكه او به چه عددي در نهايت خواهد رسيد و دوم اينكه كدام بازيكنان فعلي در آينده شانس گرفتن او را دارند؟ در جدول رده‌بندي بهترين 3 امتيازي‌زن‌هاي NBA براساس ميانگين نرخ تبديل شوت به امتياز ۱۴ بازيكن اول ليست همه بازيكنان شاغل هستند تا به نفر پانزدهم كه آلن هست، مي‌رسيم. با برتري‌اي كه كري در حال حاضر از خود نشان داده و هيچ نشاني از كندي شيب صعودش ندارد سخت است كه بازيكنان پيشكسوت بتوانند به او برسند. جيمز هاردن كه يك سال از كري كوچك‌تر است در رتبه ششم قرار دارد و نزديك به ۲۰۰ پرتاب كمتر از كري به ثبت رسانده است. او در طول دو فصل آخر حضورش در هيوستون ميانگين ۴.۸ پرتاب در هر بازي در فصل ۱۹-۲۰۱۸ و ۴.۴ پرتاب در هر بازي در فصل ۲۰-۲۰۱۹ به ثبت رسانده است. هاردن هم‌اكنون در بروكلين نقش جديدي به عهده گرفته و ميانگين ۳.۲ پرتاب در هر بازي در فصل جاري ثبت كرده است. 
پس اگر قديمي‌ها را از ليست حذف كنيم(تامپسون، ليلارد، هاردن و جورج) مي‌توان روي بازيكنان جوان‌تر متمركز شد. در اوايل هفته داناوان ميچل ركورد بادي هيلد را در تعداد كمتر بازي‌هاي مورد نياز براي رسيدن به ۶۰۰ پرتاب 3 امتيازي موفق شكست. ميچل در ۲۴۰ بازي به اين ركورد رسيد و هيلد در ۲۴۴ بازي. با اين حال ميچل يك متخصص پرتاب‌هاي 3 امتيازي شناخته نمي‌شود. اما به دليل اينكه پرتاب‌هاي 3 ‌امتيازي بخش بزرگي از بازي است و سرعت ميچل نيز همانند سرعت كري در عبور از ميلر محاسبه شده است، مي‌توان او را در نظر گرفت. دو بازيكن كه كري بايد مراقب آنها باشد، دو بازيكن جوان به نام‌هاي ترائه يانگ ۲۲ ساله از آتالانتا و لوكا دونچيچ ۲۱ ساله از دالاس هستند. هر دو بازيكن سومين دوره حضور خود را در ليگ سپري مي‌كنند. تركيب حجم شوت‌زني آنها و جواني‌شان بهترين فرصت را در اختيارشان قرار مي‌دهد تا ركورد كري را به چالش بكشند. 
در ادامه چند آمار جالب از كري را باهم مرور مي‌كنيم. در تاريخ NBA ۵۶ بازي وجود دارد كه يك بازيكن توانسته حداقل ۱۰ پرتاب موفق 3 امتياز به ثبت برساند. ۱۵ تا از بازي‌ها متعلق به كري است. تامپسون ركورد‌دار بيشترين پرتاب موفق 3 امتيازي در يك بازي با ۱۴پرتاب است و پشت سر او كري و لاوين با ۱۳ پرتاب قرار دارند.كري اولين بازيكني است كه ۱۳ پرتاب موفق در يك بازي ثبت كرد. 
بايد به خاطر داشته باشيم تمام اعدادي كه تاكنون آمده فقط مربوط به بازي‌هاي عادي فصل است و ركورد ۴۷۰ پرتاب موفق 3  امتيازي كري در بازي‌هاي پلي‌آف محاسبه نشده.كري اين عدد را در ۱۱۲ بازي به ثبت رسانده با ميانگين ۴.۲ پرتاب در هر بازي و از اين حيث بهترين به حساب مي‌آيد. پس از او لبرون جيمز با ۴۱۴ پرتاب در ۲۶۰ بازي قرار دارد. رجي ميلر از اين حيث با ۳۲۰ پرتاب از ۱۴۴ بازي ششم است و ري آأن با  ۳۸۵ پرتاب در ۱۷۱ بازي سوم است.  در تاريخ NBA تنها 4 فصل وجود داشته كه يك بازيكن حداقل ۳۰۰ پرتاب موفق ۳ امتيازي به ثبت برساند. 3 تا از اين فصل‌ها متعلق به كري است و ديگري مربوط مي‌شود به جيمز هاردن كه در فصل 16- 2015 به اين عدد رسيد. هاردن آن فصل را با ركورد ۴۰۲ پرتاب موفق  از ۸۸۶ تلاش و ثبت ميانگين ۴۵.۴ درصد در ۷۹ بازي به پايان رساند.كري با داشتن ۱۵۷ بازي متوالي با حداقل ۳ پرتاب موفق ركورددار است. اين سلسه از ۱۳ نوامبر ۲۰۱۴ تا ۳ نوامبر ۲۰۱۶ به مدت 3 فصل انجام شد.كري طولاني‌ترين روند فعال در ليگ را ندارد. اين متعلق به بادي هيلد بازيكن ساكرامنتو است كه در ۸۲ بازي پياپي اين كار را انجام داد. پس از او كري و جو هريس از بروكلين با ۷۷ بازي متوالي در دره‌هاي بعدي قرار دارند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون