• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4850 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۷ بهمن

فيروزجا رقبا را يكي پس از ديگري شكست مي‌دهد

عليرضا، بالا و بالاتر

در ادامه رقابت‌ها‌ي شطرنج تاتا استيل كه در كشور هلند برگزار مي‌شود عليرضا فيروزجا نابغه ايراني شطرنج با ريتينگ 2749 در برابر استاد بزرگ هندي پنتالا هريكريشنا با ريتينگ 2732 با مهره سياه دفاع اسلاو را انتخاب كرد و موفق شد حريف سمج هندي خود را كه 9 سال قبل در تهران به قهرماني آسيا رسيده بود بعد از 56 حركت شكست دهد. به اين ترتيب فيروزجا كه در پايان دور هفتم با ۴.۵ امتياز به همراه 3 شطرنج‌باز ديگر در صدر جدول قرار داشت بعد از 8 دور از رقابت‌هاي تاتا استيل به امتياز 5.5 رسيد و به تنهايي در صدر جدول جاي گرفت. فيروزجا تاكنون در اين رقابت‌ها چهار برد، سه تساوي و يك شكست به دست آورده است. حريفي كه فيروزجا موفق به شكست او شد در هندوستان به عنوان «استاد آخر بازي» شناخته مي‌شود اما فيروزجا با ارايه يك بازي عالي مخصوصا در حركات آخر قدرت خودش را به رخ حريف كشيد. 
در ديگر ديدار مهم دور هفتم مگنوس كارلسن بهترين شطرنج‌باز حال حاضر جهان يك شكست عجيب مقابل حريف ۱۸ ساله و روسي خود متحمل شد.كارلسن كه در اين رقابت‌ها خوب ظاهر نشده و بعد از برد دور اول مقابل فيروزجا  6 تساوي پياپي به ثبت رسانده بود، در دور هشتم و در حالي كه تصور مي‌شد او بتواند روي دور برد بيفتد مقابل آندري اسپينكو از روسيه با ريتينگ ۲۶۷۷ شكست خورد. اين شكست باعث شد كارلسن ۱۸ واحد از ريتينگ خود را از دست بدهد. اين دومين شكست كارلسن بعد از ثبت طولاني‌ترين ركورد شكست‌ناپذيري در رقابت‌هاي شطرنج كلاسيك به حساب مي‌آيد. او پيش از اين و بعد از بيش از دو سال مقابل كريشتوف دوداي لهستاني شكست را تجربه كرده بود. 
كارلسن پس از اين شكست جنجالي گفت:«امروز در سالن مسابقات تجربه بسيار ناخوشايند و ناگواري داشتم. احساس مي‌كردم چيزي شبيه گوش‌پاك‌كن با زور وارد سوراخ بيني‌ام شده و تمام آن تا انتهاي مغزم نفوذ مي‌كند كه باعث مي‌شود من درد زيادي را احساس كنم!» 
او با طعنه به مسوولان برگزاركننده اين مسابقات گفت:«تست كوويد‌۱۹ بعد از بازي چندان بد به نظر نمي‌رسد.» كارلسن با اين شكست همچنان 4 امتيازي باقي مانده و با پوئن‌شكني در رده هشتم اين رقابت‌ها ايستاده است. عليرضا فيروزجا تنها صدرنشين اين رقابت‌ها با ۵.۵ امتياز است. بعد از عليرضا، آنيش‌گيري، فابيو كاروانو، آندري اسيپنكو و يوردن فن‌فورست همگي با ۵ امتياز در رده‌هاي بعدي ايستاده‌اند. 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون