• ۱۴۰۳ يکشنبه ۲۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4851 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۸ بهمن

تجارت خارجي ايران در 9 ماهه امسال

تراز تجاري 2 ميليارد دلار منفي شد

طبق اعلام رييس كل گمرك ايران، طي 10 ماهه سال جاري بالغ بر ۱۲۲ ميليون تن كالا به ارزش حدود ۵۹ ميليارد دلار بين ايران و كشورهاي مختلف مبادله شد كه اين رقم نسبت به عملكرد 9 ماهه اول امسال از افزايش قابل توجهي برخوردار است. مهدي ميراشرفي، رييس كل گمرك ايران گزارش عملكرد ۱۰ ماهه تجارت خارجي ايران را تشريح و اعلام كرد كه سير تجارت ايران در دوران تحريم صعودي است.

سهم صادرات و واردات چقدر است؟
بر‌اساس اين گزارش، در دوره مورد بررسي حجم تجارت خارجي ايران ۱۲۲ ميليون و ۸۰۰ هزار تن به ارزش ۵۸ ميليارد و ۷۰۰ ميليون دلار بوده كه از اين رقم ۹۴ ميليون و ۵۴۱ هزار تن به ارزش ۲۸ ميليارد و ۶۳ ميليون دلار سهم صادرات و ۲۸ ميليون و ۲۴۹ هزار تن به ارزش ۳۰ ميليارد و ۶۳۹ ميليون دلار سهم واردات بود. صادرات كالاهاي غيرنفتي در اين مدت از لحاظ وزن و ارزش به ترتيب با ۱۷.۷ و ۲۰ درصد كاهش نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده است، اما در مقايسه با ماه قبل از آن، يعني آذر ماه افزايش داشته و طبق گفته رييس كل گمرك ايران پيش‌بيني مي‌شود كه اين روند در ماه‌هاي بهمن و اسفند سال جاري با رشد بيشتري همراه باشد.  در بخش واردات نيز از نظر وزني 2 درصد و از حيث ارزش ۱۵.۵ درصد كاهش گزارش شده است.

5 كشور عمده مقاصد صادراتي
 مقاصد صادراتي ايران در 10 ماهه سال جاري به ترتيب چين با ۲۲ ميليون و ۸۰۰ هزار تن به ارزش ۷ ميليارد و ۲۰۰ ميليون دلار، عراق با ۲۲ ميليون و ۳۰۰ هزار تن به ارزش ۶ ميليارد و ۳۰۰ ميليون دلار، امارات متحده عربي با ۱۲ ميليون و ۸۰۰ هزار تن به ارزش ۳ ميليارد و ۷۰۰ ميليون دلار، تركيه با ۵ ميليون و ۷۰۰ هزار تن به ارزش دو ميليارد دلار و افغانستان با پنج ميليون و ۸۰۰ هزار تن به ارزش يك ميليارد و ۹۰۰ ميليون دلار بودند.  اين پنج كشور در مجموع ۶۹ ميليون و ۵۰۰ هزار تن كالا به ارزش ۲۱ ميليارد و ۳۰۰ ميليون دلار از ايران كالا وارد كردند كه از حيث وزن ۷۳.۵ درصد و از نظر ارزش ۷۶ درصد صادرات را دربر مي‌گيرد.

مبدا واردات ايران كجاست؟
گزارش رييس كل گمرك ايران نشان مي‌دهد كه كشورهاي مبدا طرف معامله واردات كالا با ايران، به ترتيب چين با دو ميليون و ۹۰۰ هزار تن به ارزش هفت ميليارد و ۹۰۰ ميليون دلار، امارات متحده عربي با چهار ميليون و ۱۰۰ هزار تن به ارزش هفت ميليارد و ۴۰۰ ميليون دلار، تركيه با چهار ميليون تن به ارزش سه ميليارد و ۴۰۰ ميليون دلار، هند با يك ميليون و ۹۰۰ هزار تن به ارزش يك ميليارد و ۸۰۰ ميليون دلار و آلمان با ۹۶۶ هزار تن به ارزش يك ميليارد و ۴۰۰ ميليون دلار هستند.
اين پنج كشور در مجموع ۱۳ ميليون و ۹۰۰ هزار تن به ارزش ۲۱ ميليارد و ۹۰۰ ميليون دلار كالا به ايران صادر كردند كه اين رقم ۴۹ درصد از وزن و ۷۱.۶ درصد از ارزش كل واردات كشور در 10 ماهه سال جاري تشكيل مي‌دهد. همچنين ۶۹ درصد از كل واردات كشور در اين مدت را كالاهاي اساسي به خود اختصاص داده كه وزن آن بالغ بر ۱۹ ميليون و ۵۰۰ هزار تن بوده است. اين درحالي است كه از 11 آبان ماه تا 30 دي ماه سال جاري هشت ميليون و ۱۰۰ هزار تن كالاي اساسي به ارزش ۹ ميليارد و ۹۰۰ ميليون دلار (روزي ۱۰۱ هزار تن) وارد كشور شده است. در 10 سال جاري ۵ ميليون و ۸۰۰ هزار تن كالا از قلمرو ايران ترانزيت شده كه در مقايسه با مدت مشابه سال قبل ۹.۵ درصد كاهش نشان مي‌دهد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون