• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۷ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4876 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۱۰ اسفند

دور برگشت ليگ فردا استارت مي‌خورد

راند نهايي براي قهرماني و بقا

سامان سعادت

روز دوشنبه(فردا) دور برگشت ليگ برتر با انجام ۸ بازي آغاز مي‌شود. اينكه همه بازي‌ها در يك روز برگزار مي‌شود احتمالا جوابي است به شلختگي زياد بازي‌ها در دور رفت.گويا سازمان ليگ مي‌خواهد هر طور شده جلوي هرگونه بي‌برنامگي را بگيرد. امروز در مهم‌ترين ديدارها استقلال در رفسنجان مقابل مس اين شهر قرار ‌مي‌گيرد، پرسپوليس در آزادي از سايپا پذيرايي خواهد كرد،  سپاهان با گل‌گهر سيرجان مصاف ‌مي‌دهد و تراكتور مهمان نفت مسجد سليمان است.  اين بازي‌ها در شرايطي برگزار مي‌شود كه پرسپوليس با 30  امتياز صدرنشين است و تيم‌هاي سپاهان و استقلال با 28 و ۲۶  امتياز اين تيم  را تعقيب  مي‌كنند. 

از زمان پايان نيم‌فصل نخست و آغاز فصل نقل‌وانتقالات تيم‌ها تا به امروز چندان دستخوش تغيير نشدند. به جز انتقال رسول خطيبي از آلومينيوم به تراكتور كه البته هر زمان ديگري مي‌توانست انجام شود به قول معروف بمبي منفجر نشده و مدعيان تا پايان وقت عصر شنبه از بازار نقل ‌وانتقالات بازيكن قابل توجهي دشت نكرده‌اند. پرسپوليس كه در پست مدافع و مهاجم نوك دچار مشكل است با چند بازيكن وارد مذاكره شد كه هنوز به نتيجه نرسيده است. استقلال نيز براي پست هافبك مياني چند بازيكن را مد نظر گرفت كه مذاكرات خوب پيش نرفت. سپاهان هم همانند سرخابي‌ها بازيكن جديدي جذب نكرده اما تراكتور پيمان بابايي را از ماشين‌سازي تبريز به خدمت گرفت تا در خط حمله از او استفاده كند. در بين مدعيان فولاد خوزستان با بسته بودن پنجره نقل‌وانتقالاتي مواجه است و فعلا تلاش مي‌كند مجوز جذب بازيكن را به دست آورد. 
با توجه به اينكه پنجره نقل‌وانتقالاتي زمستاني ليگ برتر تا ۲۸ اسفند باز خواهد بود، مي‌توان انتظار داشت كه طي روزهاي آينده شاهد جابه‌جايي‌هاي بيشتري در ليگ باشيم و بازيكنان مطرحي نيز راهي تيم‌هاي پرطرفدار و مدعي شوند. پرسپوليس يكي از تيم‌هايي است كه به نظر مجبور است هر طور شده تيمش را تقويت كند. آنها مخصوصا در خط حمله مشكلات زيادي دارند. مشكلاتي كه توسط تدابيركادرفني در اواخر نيم‌فصل برطرف شدند اما اين چيزي نيست كه بتواند دايمي باشد. آنها همچنين نياز به يك مدافع مياني نيز دارند تا مجبور نباشند ازكمال كاميابي‌نيا در پست مدافع آخر استفاده كنند.  استقلال نيز كه به نظر كامل‌ترين تيم ليگ به نظر مي‌رسيد به ‌شدت جاي خالي علي كريمي را احساس مي‌كند و تلاش دارد با جذب يك ستاره مشكل را برطرف كند. آبي‌ها در پست دفاع چپ هم همچنان در گيرو‌دار بازگشت يا فسخ ميليچ هستند. اگر اين مدافع به تهران بازنگردد آن وقت فكري بايد تدبيري براي سمت چپ خط دفاعي‌اش در نظر بگيرد. احتمالا او به خوبي مي‌داند كه حساب بيش از اندازه روي محمد نادري تصميم درستي نيست و اين بازيكن حتما بايد يك آلترناتيو داشته باشد. سپاهان هم با مشكل نداشتن هافبك تدافعي مواجه است. زردپوشان در نيم‌فصل نخست ضربه زيادي از اين بخش دريافت كردند. تراكتور هم به نظر تيم كاملي است كه با اضافه شدن بابايي كامل‌تر هم شده است.  رسول خطيبي روي كاغذ كمبود بزرگي احساس نمي‌كند اما شايد بدش نيايد در پست مدافع يك بازيكن ديگر به تركيب تيمش اضافه كند. يكي از مسائل مهم براي 4 تيم پرسپوليس، استقلال، تراكتور و فولاد تقويت تيم جهت حضور در ليگ قهرمانان آسياست. 
در پايين جدول تيم‌ نساجي چند بازيكن به تركيب تيمش اضافه كرد تا شايد بتواند از منطقه سقوط فاصله بگيرد. ماشين‌سازي هم كه از ابتداي نيم‌فصل دوم به مهدي پاشازاده سپرده شده بهترين مهاجمش يعني پيمان بابايي را از دست داده و نتوانسته جايگزيني براي او پيدا كند.  ماشين‌سازي با اين وضعيت نمي‌تواند چندان به بقا در ليگ اميدوار بماند. ذوب‌آهن هم كه با مجتبي حسيني به عنوان سرمربي جديد كار را ادامه مي‌دهد دو بازيكن جذب كرده و مي‌خواهد ساير نقاط ضعفش را هم برطرف كند تا با رسيدن به ميانه‌هاي جدول از خطر افتادن به دسته پايين‌تر رها شود. 
اگر طبق برنامه تيم‌ها بتوانند به بازيكنان مدنظرشان دست پيدا كنند احتمالا در نيم‌فصل دوم شاهد رقابت نزديك‌تري ميان تيم‌ها خواهيم بود.  در غير اين صورت تيمي كه بتواند در انفعال ساير تيم‌ها عملكرد موفقي به نمايش بگذارد اين شانس را دارد كه وضعيت بهتري براي خودش رقم بزند. 
جدا از بحث نقل‌وانتقالات شرايط روحي رواني تيم‌ها نيز مي‌تواند از همين آغاز نيم‌فصل دوم روي عملكرد تيم‌ها تاثير بگذارد. پرسپوليس با رسيدن به صدر جدول در آخرين هفته دور رفت با روحيه‌اي عالي دور برگشت را استارت خواهد زد. آنها توانستند طلب بوديمير را هم پرداخت كنند تا يكي از بزرگ‌ترين پرونده‌هاشان را ببندند. پرسپوليس از پايان بازي با گل‌گهر سيرجان هيچ حاشيه‌اي نداشته و تيم با تمركز روي تمرينات كارش را ادامه مي‌دهد. اين وضعيت براي سپاهان نيز وجود دارد. زردپوشان با عملكردي خوب نيم‌فصل را پشت سر گذاشتند و حالا چشم به دور برگشت ليگ دوخته‌اند. در اين بين شرايط استقلال و تراكتوركمي متفاوت است. آبي‌ها در اين چند روز گذشته انواع و اقسام حواشي را تجربه كردند.  اين شرايط ممكن است روي عملكرد تيم در بازي مقابل مس رفسنجان كه جزو تيم‌هاي آماده ليگ است، تاثير بگذارد.كافي است محمود فكري در اين بازي امتياز از دست بدهد تا شاهد فوران بي‌پايان خشم هواداران تيم باشد. ضمن اينكه او مهدي قائدي را نيز به دليل قهر چندين روزه و شركت نكردن در تمرينات احتمالا به همراه نخواهد داشت. در تبريز آمدن رسول خطيبي شرايط را دگرگون كرده است. هواداران اين تيم بي‌صبرانه منتظر رونمايي از تراكتور مدل خطيبي هستند و اميدوارند بتوانند لااقل به كورس كسب سهميه ليگ قهرمانان فصل بعد برگردند. هرچند فاصله تيم‌ها آن قدر كم است كه اميدواري‌شان به كسب عنوان قهرماني هم چندان غيرمنطقي نخواهد بود. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون