• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۷ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4879 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۱۳ اسفند

برخلاف آخرين خبر رييس پليس پيشگيري ناجا، استاد گنج‌يابي خبر از آزادي خود داد

پوارو باز هم دستگير نشد

گروه  اجتماعي

بار ديگر خبر دستگيري پوارو آمد و بار ديگر پوارو خبر دستگيري خود را تكذيب كرد. «كوهسار بادفر» ملقب به پوارو، فردي مدعي گنج‌يابي است، حساب اينستاگرامي با بيش از ۲۰۰ هزار فالوور دارد، تور گنج‌يابي برگزار مي‌كند، آموزش دفينه‌يابي مي‌دهد و خود را استاد گنج‌ياب مي‌خواند. «بزرگ‌ترين و برندترين تيم باستان‌شناسي كشور، داراي بيش از هزار و 100 مورد كارشناسي، بيش از هشت سال تجربه، هدف ما آموزش علم باستان و جلوگيري از تخريب آثار كشور است.»
بيش از چهل حساب كاربري در اينستاگرام با چنين ادعايي و با مجموع بيش از ۱۰۰ هزار دنبال‌كننده خود را منتسب به «كوهسار بادفر» مي‌دانند، پواروي خودخوانده و گنج‌يابي كه خود را استاد تفسير علايم باستاني مي‌خواند، پوارويي كه توانايي شگرفي در انكار اخبار دستگيري خود دارد و با هر بار تكذيب دستگيري خود، چند ده هزار نفر ديگر به فالوورانش مي‌افزايد.
حالا بار ديگر خبر دستگيري پوارو در رسانه‌هاي رسمي منتشر شده است. ۱۲ اسفند، سردار مهدي معصوم بيگي، رييس پليس پيشگيري ناجا در نشست خبري از دستگيري كوهسار بادفر ملقب به پوارو خبر داد و گفت: اين فرد با راه‌اندازي پيجي در اينستاگرام با حدود ۳۰ الي ۴۰ هزار نفر فالوور، به آموزش درباره نحوه كشف عتيقه مي‌پرداخت و فعاليت‌هاي مجرمانه ديگري داشت كه توسط يگان حفاظت از ميراث فرهنگي در غرب كشور شناسايي و دستگير شد.
تنها چند ساعت بعد از انتشار اين خبر، پوارو با انتشار يك فيلم از صبحانه‌ خوردن خود خبر دستگيري‌اش را تكذيب كرد. در آخرين ويديوي منتشر شده از او در تاريخ ۱۲ اسفند، پوارو در حال خوردن صبحانه است، به تاريخ روز هم اشاره مي‌كند و خبر دستگيري‌اش را دوباره يك شايعه مي‌خواند و بعد از هوادارانش تشكر مي‌كند كه پيگير او هستند و آنها را به يك عروسي هم در كرمانشاه دعوت مي‌كند.
متعاقب اين ويديو، پوارو با خبرگزاري صداي ميراث هم گفت‌وگوي كوتاهي داشته و بازهم خبر دستگيري خود را تكذيب كرده و گفته است كه اين خبر مربوط به بازداشت موقت او در بهمن ماه سال جاري است. كوهسار بادفر در آخرين گفت‌وگوي اختصاصي خود با «صداي ميراث» اعلام كرده است كه دستگير نشده است، خبر جديد دستگيري‌اش صحت ندارد و پرونده قضايي او نيز مختومه شده است. پرونده مورد اشاره او مربوط به تاريخ ۶ بهمن ۹۹ است. پرونده‌اي با عنوان اتهامي «حفاري و كاوش غيرمجاز براي به دست آوردن اشياي عتيقه» از اين تاريخ در شعبه دوم دادياري دادگاه عمومي و انقلاب شهرستان جوانرود فعال شده بود و سرانجام در ۱۳ بهمن راي قضايي براي اين پرونده صادر شد: «نسبت به اتهام كوهسار بادفر مبني بر حفاري و كاوش غيرمجاز براي به دست آوردن اشياي عتيقه طي شماره ... مورخ 13/11/99 قرار عدم صلاحيت صادر شد.»
پوارو با ارايه اسناد مختوم شدن پرونده‌اش در دادگاه جوانرود و تكذيب خبر دستگيري خود كه روز گذشته از سوي رييس پليس پيشگيري ناجا اعلام شده بود، گفته است: «پرونده قضايي بنده مختومه شده است و هيچ حكمي در شكايت مرتبط با حفاري و كاوش غيرمجاز براي به دست آوردن اشياي عتيقه براي بنده در دستگاه قضايي صادر نشده و ماجرا تمام شده است. اما هنوز مشخص نيست خبرهاي مرتبط با دستگيري من با چه انگيزه‌اي صورت گرفته است؟» كوهسار بادفر اعلام كرده است كه «بنده هيچ تخلفي مرتكب نشده‌ام و موضوع تمام شده است. اما از ديروز تمامي رسانه‌ها از جمله صداوسيما خبر دستگيري بنده را منتشر كرده‌اند در حالي كه اين خبر صحت ندارد.»
 نخستين‌بار نام پوارو با برگزاري يك تور ميداني آموزش گنج‌يابي در اصفهان حوالي تير ماه سال جاري به رسانه‌ها رسيد. اين تور با همراهي ۱۴۰ خودرو و حضور ۵۰۰ علاقه‌مند در بيابان‌هاي استان اصفهان همراه بود و انتشار فيلم اين تور حساسيت رسانه‌ها را نسبت به پوارو افزايش داد. برگزاري اين تور اما به ضرر استاد تمام شد، پوارو در اصفهان مورد تعقيب يگان حفاظت ميراث ‌فرهنگي قرار گرفت و پس از آن پليس امنيت استان اصفهان پيگير دستگيري او شد. يك مرداد سال جاري، فرمانده يگان حفاظت ميراث ‌فرهنگي كشور خبر داد كه با پيگيري يگان حفاظت ميراث ‌فرهنگي اصفهان و همكاري فرماندهي انتظامي استان و دادستاني، بلافاصله سه متهم در اين رابطه دستگير شده‌اند و ظرف چند روز احكام سنگيني براي متهم اصلي اين پرونده صادر خواهد شد. متهم اصلي، پواروي متواري در ميان اين سه متهم جا نداشت اما فرمانده يگان حفاظت ميراث ‌فرهنگي كشور خبر داده بود كه «حكم توقيف خودروي او در سراسر كشور اعلام شده و اين نويد را مي‌دهيم كه متهم اصلي پرونده كه معروف به «پوارو» است نيز به زودي دستگير خواهد شد.» در همين زمان اما فعاليت پوارو در فضاي مجازي متوقف نشد، بالعكس، تعداد صفحات اينستاگرام گنج‌يابي صعود كردند و پواروها قارچ‌وار از زمين مجازي اينستاگرام روييدند. در اين ميان نيز پوارو هراز‌گاهي خبر دستگيري خود را تكذيب مي‌كرد و از فعاليت آزاد خود خبر مي‌داد. پوارو نهايتا در بهمن ماه سال جاري و در شهرستان جوانرود كرمانشاه دستگير شد. دستگيري پوارو اما در كرمانشاه به چند ساعت هم نكشيده بود. با تشخيص قاضي پرونده، پوارو همان روز با كفالت پدر آزاد شده بود.
 پوارو پيش از مختومه‌ اعلام‌ شدن پرونده‌اش و زماني كه با قيد كفالت آزاد شده بود، در يك لايو اينستاگرامي از سردار امير رحمت‌اللهي، فرمانده يگان حفاظت ميراث ‌فرهنگي كشور درخواست ملاقات حضوري كرد. سردار رحمت‌اللهي هم ديدار با پوارو را پذيرفت و گفت كه او مي‌تواند با هماهنگي ديداري داشته باشد. فرمانده يگان حفاظت ميراث ‌فرهنگي پيش از اين گفته بود: «با توجه به مسووليت بنده در وزارت ميراث فرهنگي كه مي‌توانم عليه ايشان اقامه دعوا كنم، كوهسار بادفر مي‌تواند در هماهنگي با دفتر فرمانده يگان حفاظت ميراث فرهنگي با بنده ملاقات حضوري داشته باشد تا سخنانش شنيده و مشخص شود كه آيا مي‌تواند به همين شيوه در فضاي مجازي فعاليت كند يا بايد روش خود را در مواجهه با آثار تاريخي تغيير دهد.»
حالا به گفته خود كوهسار بادفر، پرونده‌اي كه قرار بود با اشد مجازات همراه باشد، پرونده‌اي كه قرار بود درس عبرتي براي گنج‌يابان و سودجويان باشد، مختومه اعلام شده است، پوارو در حال نوشيدن آب‌پرتقال خود است، شهرتي دوچندان پيدا كرده است و در اين وضعيت نابسامان اقتصادي، شيوه يك‌شبه ثروتمند شدن را به جواناني مي‌آموزد كه به حقوق دو ميليون توماني خود ديگر اميدي ندارند. در اين ميان اما اين سوال هنوز مطرح است كه چگونه يك نفر مي‌تواند چندين صفحه اينستاگرام داشته باشد، آموزش علوم غريبه بدهد، نشانه‌خواني كند و از قدرت ماورايي خود سخن بگويد، توجه رسانه‌ها را هم به خود جلب كرده باشد اما نهايتا نه تنها پرونده‌اش مختومه شود، بلكه با خيال راحت به فعاليت خود ادامه دهد و تنها براي يك حدس درست در صفحه اينستاگرامش جايزه‌اي معادل حداقل حقوق كارگري را اعطا كند؟ پوارو با دو پرونده قضايي در دو استان اصفهان و كرمانشاه، با بيش از ۲۰۰ هزار نفر دنبال‌كننده در فضاي مجازي، همچنان در حال آموزش شيوه‌هاي تعرض به محوطه‌هاي باستاني كشور، استخراج دفينه و فروش آنهاست، او نه تنها دستگير نشده است، بلكه با پرونده‌اي مختومه، در جايگاهي امن و بي‌گزند نشسته است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون