• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱ خرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3262 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۱۸ خرداد

بنزين ديگر گران نمي‌شود


گروه اقتصادي | روز گذشته بيژن نامدارزنگنه يك بار ديگر در مورد قيمت فرآورده‌هاي سوختي صحبت كرد و از برنامه‌هاي قيمتي گفت كه در وزارتخانه متبوعش در حال تدوين است. وي بعد از گراني بنزين كه از ابتداي خرداد ماه از سوي دولت انجام شد و وزارت نفت در ابتدا نقش تصميم‌گيري خود را نفي مي‌كرد، بنا دارد در مقابل هر بحث جديدي در مورد قيمت‌گذاري حامل‌هاي انرژي بايستد به گونه‌اي كه روز گذشته در جمع خبرنگاراني كه از وي در مورد قيمت‌هاي جديد سوال مي‌كردند چندين بار به صراحت گفت: «اصلا بحثي براي افزايش قيمت بنزين وجود ندارد، سهميه‌هاي موجود تا پايان شهريور معتبر است و شايعاتي از اين دست كه دوباره نرخ‌ها افزايش پيدا مي‌كند درست نيست و اين حرف‌ها مصداق بارز تشويش افكارعمومي است. افزايش قيمت بنزين به دليل هيچ كدام از اين مواردي كه مطرح كرديد، نيست؛ طبق قانون دولت موظف بود كه تا پايان برنامه پنجم كه امسال در سال پاياني آن هستيم قيمت‌ها را به حدود 90 درصد فوب خليج فارس برساند كه در هيچ موردي اين كار صورت نگرفته بود. جداي از درآمد براي هدفمندي ما براي بهينه‌سازي مصرف، نياز به متعادل كردن قيمت‌ها داريم تا بتوانيم بسياري از مشكلات مصرف بي‌رويه را حل كنيم، كاري كه امسال كرديم تاكيد بر آن بود تا جايي كه مي‌شود قيمت‌ها را تك‌نرخي كنيم.»وي با بيان اينكه سال گذشته متوسط نرخ مصرف بنزين 800 تومان بود، افزوده است: «تقريبا 30 درصد از بنزين كشور با نرخ هزار تومان فروخته مي‌شود، در زمان سهميه‌بندي فسادهاي زيادي وجود داشت، درست است كه عموم مردم به سلامت زندگي مي‌كنند اما عده‌اي با كارها و فضاهايي كه ما درست كرديم در درون‌شان شيطان رخنه كرد و باعث انجام فسادهايي شد. درهمان دوران بسياري از جايگاه‌داران به دليل همين سهميه 700 توماني و نرخ بنزين آزاد هزار توماني به زندان افتادند. در ميانه سال گذشته پنج ميليون كارت خودرو با حمايت ستاد سوخت سوزانده شد، كارت‌هاي خودروهايي كه در خانه بودند تنها بنزين‌شان فروخته يا مصرف مي‌شد، ماشين يا موتوسيكلت‌هايي كه در پاركينگ‌ها توقيف بودند اما از كارت سوخت‌شان استفاده مي‌شد يا ماشين‌هايي كه سهميه روزانه حمل و نقل عمومي داشتند اما درخانه پارك بودند و سهميه‌هاي‌شان به فروش مي‌رفت اكنون با تك‌نرخي شدن بنزين همه بايد كار كنند.»
نرخ CNG ثابت ماند
وي در ادامه به نرخ CNG هم اشاره كرده و گفته است: «با توجه به عدم افزايش نرخ CNG مصرف، اين روزها بالا رفته است و نبايد فكر شود كه با تك‌نرخي شدن بنزين مصرف بالا مي‌رود. شايد افراد با خود بگويند كه اگر بنزين‌شان را تا شهريورماه مصرف نكنند سوزانده مي‌شود و بهتر است هرچه سريع‌تر براي مصرف سوخت‌شان تلاش كنند، همه تلاش مي‌كنند دو و نيم ميليارد ليتر سهميه را به مصرف برسانند كه اين تقريبا 25 تا 30 درصد مصرف بيشتر نيست، بنابراين اگر به صورت عادي نيز بنزين استفاده شود سهميه‌ها مصرف خواهد شد.»
 قراردادي با اندونزي نداشتيم
 وزير نفت در ادامه در پاسخ به اين پرسش كه نتيجه سرمايه‌گذاري اندونزي در پارس جنوبي به كجا كشيده است، تصريح كرد: «قراردادي با اندونزي براي سرمايه‌گذاري در پارس جنوبي نداشتيم كه الان بگوييم نتيجه‌اش به كجا رسيده است. قرار نبود سرمايه‌گذاري صورت بگيرد، اينكه در گذشته بوده ديگر تمام شده و تقريبا پارس جنوبي به طور كامل پروژه‌هايش شكل گرفته و بايد پروژه‌هايي كه باقي مانده را تمام كرد، پارس جنوبي ديگر در وضعيتي نيست كه برايش دنبال سرمايه‌گذار بگرديم.»
شركت‌هاي نفتي در بازار ايران
 وزير نفت در ادامه در مورد جزييات ديدارش با مديران نفتي در حاشيه اجلاس اوپك گفت: «با مديران نفتي بزرگ شركت‌هاي اروپايي ملاقات داشتم. آنها به بازگشت و حضور فعال مجدد در بازار ايران علاقه‌  نشان دادند. براي آنها توضيح دادم كه بازار ايران بعد از تحريم به كلي متفاوت با قبل از تحريم شده است. در اين مدت ظرفيت‌هاي بزرگي در داخل كشور ايجاد شده و توانمندي‌هاي‌مان بالا رفته است و بايد آنها اين ملاحظات را در كارهاي‌شان داشته باشند.» وزير نفت همچنين در پاسخ به پرسشي در خصوص اقدامات اين وزارتخانه براي افزايش فروش نفت گفت: «وزارت نفت تمام تلاشش‌ را براي افزايش فروش نفت انجام داده است. در يك سال و نيم گذشته صادرات نفت افزايش پيدا كرده، منتها از من نخواهيد كه بيشتر از اين توضيح دهم. چون اگر بيشتر از اين بگويم بدان معناست اطلاعات را به دست كساني مي‌دهم كه مي‌خواهند دايره تحريم‌ را تنگ‌تر كنند.»زنگنه همچنين در مورد ميزان پايبندي طرف غربي به تعهداتش در توافق ژنو و مذاكرات در حد تسهيل فروش نفت گفت: چيزي در مذاكرات ژنو براي تسهيل فروش نفت نداشتيم كه بخواهيم توضيح دهيم طرف غربي به آن عمل كرده است يا خير؟

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون