• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲ خرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3262 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۱۸ خرداد

پنج فيلم پرفروش و سه فيلم كم‌فروش باكس آفيس

گيشه‌ها چه مي‌گويند

 

   بهار سرلك/ گيشه و فروش فيلم‌ها يكي از پرسروصداترين موضوعات مورد بحث در سينما را رقم زده است. گرچه فروش فيلم در گيشه كيفيت و محتواي فيلم را تضمين نمي‌كند اما يكي از معيارهاي اصلي در سينما به شمار مي‌رود. سينمايي كه طرفداران آن را انسان‌هاي معمولي با سليقه‌اي متوسط تشكيل مي‌دهند. در ادامه پنج فيلم پرفروشي را، كه در صدر جدول گيشه امريكا با فروشي در سراسر جهان قرار دارند، بررسي كرده‌ايم. شايان ذكر است اطلاعات فروش براساس وب‌سايت «باكس‌آفيس‌موجو» تنظيم شده است.

1- خشن 7
هفتمين قسمت مجموعه اكشن «سريع و خشن» به كارگرداني «جيمز ون» و فيلمنامه‌نويسي «كريس مورگان» با بودجه 190 ميليون دلاري، اول آوريل 2015 روي پرده نقره‌اي رفت. «ون ديزل»، «پل واكر»، «داوني جانسون»، «ميشل رودريگرز»، «ترسي گيبسون»، «كريس بريجز» و «جيسون استاتهام» از بازيگران خشن 7 بودند. پس از سانحه‌ سي‌ام نوامبر 2013 كه به مرگ پل واكر منجر شد، كمپاني يونيورسال پيكچرز اعلام كرد فيلمنامه بازنويسي خواهد شد و تهيه فيلم مدتي به تعليق مي‌افتد. گفتني است، نيمي از صحنه‌هاي كليدي با حضور پل واكر فيلمبرداري شده بود و صحنه‌هاي مربوط به او حذف نشدند و براي بازسازي چهره او در ديگر صحنه‌ها از جلوه‌هاي ويژه و بازيگر بدل استفاده شد. داستان فيلم نيز پس از وقايع قسمت قبلي رخ مي‌دهند. پس از سرنگوني اوون شاو و‌ دار و دسته‌اش، دومينيك تورتو
(ون ديزل) و گروهش زندگي معمولي را پشت سر مي‌گذارند. اما برادر بزرگ‌تر اوون، با نام دكارد شاو (جيسون استاتهام)، درصدد انتقام گرفتن از دومينيك برآمده‌اند. بازخوردهاي اين فيلم تقريبا مثبت بود و منتقدان صحنه‌هاي اكشن و اداي احترام فيلم به واكر را تحسين كردند. اين فيلم با فروش 348 ميليون دلار در امريكاي شمالي و فروش يك ميليارد و 152 ميليون دلار به فروشي معادل يك ميليارد و 500 ميليون دلار رسيد. خشن 7، چهارمين فيلم پرفروش تاريخ سينما، پرفروش‌ترين قسمت مجموعه فيلم‌هاي «سريع‌وخشن» و كمپاني فيلم يونيورسال پيكچرز نام گرفت.

2- انتقامجويان: عصر اولترون
«انتقامجويان: عصر اولترون» فيلمي ابرقهرماني براساس كتاب‌هاي مصور مارول است. اين قسمت از انتقام‌جويان، دنباله قسمت قبلي انتقام‌جويان 2012 است و يازدهمين قسمت از مجموعه فيلم‌هاي دنياي سينمايي مارول است. انتقامجويان: عصر اولترون به فيلمنامه‌نويسي و كارگرداني «جاس ودون» و با درخشش بازيگراني همچون «رابرت داوني جونيور»، «كريس همسورث»، «مارك رافالو»، «كريس ايوانس»، «اسكارلت جوهانسون»، «جرمي رنر»، «الزابت اولسون»، «ادريس البا» و «ساموئل ال. ‌جكسون» سيزدهم آوريل 2015 اكران شد. در اين فيلم انتقامجويان بايد اولترون (موجودي ساخته دست بشر) را كه كمر به نابودي بشريت بسته، شكست دهند. اين فيلم با بودجه 279 ميليون دلاري ساخته شد و فروش آن در امريكاي شمالي به 414 ميليون دلار و در سراسر جهان به 866 ميليون دلار رسيد و مجموعا كل فروش اين فيلم را به رقمي معادل يك ميليارد و 281 ميليون دلار رساند. انتقامجويان: عصر اولترون ششمين فيلم پرفروش تاريخ سينما نام گرفت. همچنين فروش افتتاحيه فيلم در سراسر جهان 392 ميليون و 500 دلار بود كه اين فيلم را پنجمين فيلم پرفروش در روز اول اكران معرفي كرد. دو قسمت بعدي اين فيلم با نام «انتقامجويان: جنگ ابدي» در سال‌هاي 2018 و 2019 روي پرده خواهند رفت.

3- پنجاه طيف خاكستري
درام «پنجاه طيف خاكستري» محصول 2015 امريكا و بريتانيا به كارگرداني «سم تيلور جانسون» و فيلمنامه‌نويسي «كلي مارسل»، اقتباسي از رماني به همين نام اثر «اي. ‌ال. جيمز»، يازدهم فوريه 2015 اكران شد.
اين فيلم در امريكاي شمالي 166 ميليون دلار و در سراسر جهان 403 ميليون دلار فروش كرد و به رقمي معادل 569 ميليون دلار رسيد.

4- سيندرلا
آخرين نسخه از داستان افسانه‌اي سيندرلا به كارگرداني «كنت برانا» و فيلمنامه‌نويسي «كريس وايتز» سيزدهم مارس 2015 در سالن‌هاي سينماي امريكا روي پرده رفت. اين فيلم براساس اثري از «شارل پرو» ساخته شد و گرچه بازسازي دقيق از نسخه‌هاي پيشينش نبود اما عناصري را از نسخه انيميشن- موزيكال سيندرلا كمپاني والت ديزني بهره برده بود. در اين فيلم «ليلي جيمز» (سيندرلا)، «كيت بلانشت» (خانم ترمين) و «ريچارد مدن» (كيت) به ايفاي نقش مي‌پردازند. استقبال منتقدان از اين نسخه سيندرلا سبب شد اين فيلم با بودجه 90 ميليون دلاري، 198 ميليون در امريكاي شمالي و 329 ميليون دلار در سراسر جهان به رقم 527 ميليون دلار دست يابد و در گيشه نيز موفق باشد.

5- كينگزمن: سرويس مخفي
اين فيلم جاسوسي، اكشن و كمدي به كارگرداني «متيو وان» و براساس كتاب مصور «سرويس مخفي» اثر «ديو گيبونز» و «مارك ميلار»، بيست‌ونهم ژانويه 2015 روي پرده سينماهاي انگلستان رفت. داستان فيلم روايتي است از سازمان جاسوسي فوق مخفي كه مامور مخفي با سابقه‌اي آموزش جوان بي‌تجربه اما بااستعداد را برعهده مي‌گيرد و اين جوانك را در دوره‌هاي آموزشي جاسوسي تربيت مي‌كند. «كالين فرث»، «ساموئل ال. جكسون» و «مايكل كين» از بازيگران اين فيلم هستند. اين فيلم با بودجه 81 ميليون دلاري، 127 ميليون دلار در امريكاي شمالي و 275 ميليون دلار در سراسر جهان فروش كرد كه كل فروش فيلم را به رقم 403 ميليون دلار رساند و پرفروش‌ترين فيلم متيو وان شناخته   شد.
 
حال نگاهي به سه فيلم انتهاي جدول فروش سينماهاي امريكا داريم. اين دست فيلم‌ها نه به خاطر رده كيفي پايين بلكه به دليل تبليغات كم كمپاني پخش‌كننده و البته فروش پايين اين رتبه‌ها را به خود اختصاص داده‌اند. البته چه بسيار فيلم‌هايي كه در گيشه فروش آنچناني نداشتند اما از آنها با عنوان شاهكار تاريخ سينما ياد مي‌شود.
1- گانگام 1970
داستان فيلم از اين قرار است كه دارودسته تبهكاران دو دوست بي‌خانمان را به خدمت مي‌گيرند تا رالي سياسي را منهدم كنند. اين فيلم محصول كره جنوبي و به كارگرداني
«يو ها» است كه 21 ژانويه 2015 روي پرده رفت و 18 هزار دلار فروش كرد.
2- زندگي آرام
درام «زندگي آرام» شرح زندگي «جان مي» است. او كه زندگي‌اش فقط به شغلش در كنسولگري محلي جنوب لندن محدود است، با مرگ تنها فاميلي كه در دنيا دارد مواجه مي‌شود. مي ‌با اين باور كه بايد براي هر فرد بهترين مراسم ختم برگزار شود، مجبور مي‌شود درصدد پيدا كردن دختر اين مرد برآيد. اين فيلم با بازي «ري دونوان» و «جوآن فروگات» و كارگرداني «اوبرتو پاسوليني» شانزدهم ژانويه 2015 اكران شد و 9 هزار و 500 دلار فروش كرد.
3- تجارت پوست
اين فيلم اكشن به كارگرداني «اكاچاي يوكرونگاتام» و با بازي «دولف لاندگرن» و «توني جا» آوريل 2015 اكران شد. داستان فيلم درباره حلقه قاچاق انسان در بانكوك است. اين فيلم با بودجه 9 ميليون دلاري ساخته شد و يك‌هزار و 200 دلار در گيشه فروش كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون