• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3262 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۱۸ خرداد

وضعيت وحدت در جريان اصلاحات را چگونه ارزيابي مي‌كنيد؟

وحدت در رهبري اصلاح‌طلبان

حسين كاشفي٭

  وحدت و انسجام خوبي ميان مجموعه اصلاح‌طلبان در سراسر كشور وجود دارد. با توجه به اهميت حل مشكلات كشور و جايگاه مجلس شوراي اسلامي براي حل آن، اصلاح‌طلبان نهايت تلاش خود را براي انتخابات مجلس مي‌كنند. سكوت مجلس كنوني در جايي كه عليه منافع ملي در دولت پيشين رفتار مي‌شد و قانونمدار نبود و برخوردهايي كه اين مجلس با دولت تدبير و اميد دارد نشان مي‌دهد كه ساختار كنوني مجلس نيازمند تحول بزرگي است. مهم‌ترين مساله اصلاح‌طلبان رفع اين مشكلات و بحران‌ها است. با تجميع همه نيروهاي مختلف از نمايندگان ادوار گرفته تا مديران دوران اصلاحات و شخصيت‌هاي گوناگون اصلاح‌طلب وحدت و همگرايي اصلاح‌طلبان در حال پيگيري است و شوراي راهبردي اصلاح‌طلبان براي انتخابات مجلس برنامه‌ريزي مي‌كند. در شرايط كنوني در اكثر استان‌ها شرايط خوبي داريم. همه نيروهاي اصلاح‌طلب پذيرفته‌اند كه وحدت و انسجام خود را با حضور رييس دولت اصلاحات پيگيري كنند. اميدواريم نهادهاي نظارتي نيز آن‌طور كه رهبري گفتند راي مردم را حق‌الناس بدانند تا مردم اعتماد كنند و پاي صندوق‌هاي راي بيايند. انتخابات رقابتي و سالم باعث افزايش حضور مردم در انتخابات مي‌شود.
٭ رييس سابق خانه احزاب

 

بستر كسب اكثريت مجلس فراهم است

يدالله طاهرنژاد٭

 با برنامه‌ريزي‌هايي كه در شوراي مشورتي، شوراي هماهنگي و شوراي مشورتي آقاي عارف انجام شده است، در مسير وحدت اصلاح‌طلبان گام‌‌هاي خوبي  برداشته‌ايم. با تكرار مدل انسجام‌بخش اصلاح‌طلبان كه در انتخابات رياست‌جمهوري 92 پياده شد، اميدواريم كه بتوانيم اين راه نيمه رفته را تمام كنيم. البته وضعيت فعلي وحدت ايده‌آل نيست و وضعيت نهايي نيز ممكن است ايده‌آل نباشد. اصولا در سياست دستيابي به وضعيت ايده‌آل ممكن است پرهزينه باشد و چندان هم لازم نيست. به صورت نسبي بستر وحدتي كه مي‌تواند ما را به مقصد، يعني مجلسي با اكثريت اصلاح‌طلب برساند تاكنون آماده شده است. با صحبت‌هايي كه بين اصلاح‌طلبان عضو شوراي مشورتي و شوراي هماهنگي صورت گرفت و دعوت از آقاي عارف زمينه براي همگرايي نيروهاي اصلاح‌طلب فراهم شده است. با برگزاري چند جلسه ديگر ميان گروه‌هاي اصلاح‌طلب در آينده نزديك، هرآنچه براي وحدت كامل نيروهاي اصلاح‌طلب لازم باشد، مهيا خواهد شد. در انتخابات مجلس دهم بيش از هر چيز ضرورت وجود وحدت بين طيف‌هاي مختلف اصلاح‌طلب احساس مي‌شود و اكثريت اصلاح‌طلبان به اين درك رسيده‌اند و احزاب اساسي اصلاح‌طلب در جريان وحدت و همگرايي حضور دارند.
٭ عضو شوراي مركزي حزب كارگزاران

 

اجماع حداكثري اصلاح‌طلبان اولويت است

آذر منصوري٭

 آنچه مسلم است دستيابي به وحدت حداكثري در ميان شخصيت‌هاي حقيقي و حقوقي اصلاح‌طلب اهميت ويژه‌اي دارد و همه تلاش‌ها در اين راستا در حال انجام است. رويكردي كه باعث شد در سال 92 اصلاح‌طلبان به وحدت برسند به‌طور جدي‌تري در انتخابات مجلس پيگيري مي‌شود. با توجه به تفاوت انتخابات مجلس شوراي اسلامي و انتخابات رياست‌جمهوري ساز و كار اجماع در اين انتخابات پيچيدگي‌هاي بيشتري دارد. توجه به سازوكار لازم براي اين پيچيدگي بايد مبناي اجماع اصلاح‌طلبان باشد. در حال حاضر مجموعه تلاش‌هايي كه تاكنون در اين رابطه صورت گرفته، موفق بوده است. از يك سو شخصيت‌هاي حقيقي موثر در اين جريان به خصوص رهبري اصلاحات به اين موضوع توجه دارند و از سوي ديگر احزاب نيز براي رسيدن به ائتلاف حداكثري نهايت تلاش خود را مي‌كنند. اصلاح‌طلبان به اين آگاهي رسيده‌اند كه ائتلاف حداكثري مهم‌ترين نياز امروز آنان است. با توجه به اين اتفاقات مجموعه افراد و نيروهاي سياسي اصلاح‌طلب تلاش مي‌كنند كه شكل‌گيري ائتلاف با سازوكارهاي موجود اتفاق بيفتد. از طرفي هر چه به انتخابات مجلس نزديك‌تر مي‌شويم اين ائتلاف سهل‌الوصول‌تر خواهد شد. كارهايي كه تاكنون صورت گرفته، از جمله تشكيل مجامع استاني براي رسيدن به وحدت نشان مي‌دهد كه نگاه به مجلس آينده كنار گذاشتن منافع فردي و توجه به منافع گروهي جريان اصلاحات است. تاكنون وضعيت خوبي در رسيدن به وحدت و انسجام داشته‌ايم و تلاش‌ها در جهت تاكيد بر اشتراكات و دوري از اختلافات بوده است.
٭ فعال سياسي اصلاح‌طلب


ذخيره اصلاحات مقبوليت عمومي است

فياض زاهد٭

سال‌هاست كه احزاب گوناگون اصلاح‌طلب در قالب شوراي مشورتي و شوراي هماهنگي در كنار يكديگر فعاليت‌هاي سياسي خود را دنبال مي‌كنند و اين مجموعه‌ها به‌نوعي ايجاد‌كننده وحدت و انسجام دروني اصلاحات هستند. شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات متشكل از احزاب گوناگون است. در حال حاضر هم شوراي راهبردي انتخابات اصلاح‌طلبان فعاليت‌هاي خود را در راستاي انتخابات مجلس دهم دنبال مي‌كند. ما در اهداف اساسي مشترك هستيم و در قالب احزابي كه به اين مجموعه‌ها نزديك هستند فعاليت‌هاي خود را سازماندهي مي‌كنيم. همه در يك نقطه مشترك هستند و آن هم رهبري رييس دولت اصلاحات است. در ذيل نام او و اراده سياسي ناشي از مقبوليت او در جامعه و ميان اصلاح‌طلبان بسياري از مشكلات در راه وحدت و همگرايي اصلاح‌طلبان رفع مي‌شود. مقبوليت، وجاهت و اعتباري كه در نتيجه يك عمر فعاليت سياسي و اخلاقي در ميان مردم ايران به دست آمده است ذخيره اساسي امروز اصلاح‌طلبان است. ضمن اينكه به تنوع سلايق، گرايش‌ها و باور‌ها احترام مي‌گذاريم در مجموع به دنبال هماهنگي سازماندهي شده‌اي در اردوگاه اصلاحات هستيم. زير چتر رييس دولت اصلاحات و هماهنگي با آقاي هاشمي و آقاي عارف تلاش مي‌كنيم به وحدت موردنظر دست‌يابيم. هيچ جريان اصلاح‌طلبي در حال حاضر خود را خارج از تفكر اصلاحات و رهبري رييس دولت اصلاحات نمي‌داند. ممكن است بر سر تاكتيك‌هاي اجرايي نظرات مختلفي وجود داشته باشد اما در ماهيت راهبردها اختلاف‌نظر وجود ندارد. ما نشان داديم كه مي‌توانيم دور يكديگر بنشينيم و از بين تاكتيك‌ها و راهبردهاي گوناگون به يك نتيجه روشن برسيم. اصولا اگر هم‌گروهي بخواهد جدا شود در بين افكار عمومي جايگاهي نخواهد داشت.
٭‌ فعال سياسي اصلاح‌طلب

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون