• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۰ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5148 -
  • ۱۴۰۰ شنبه ۲۳ بهمن

وزارت بهداشت: زاويه شيب ابتلاي كرونا در كشور به 150 درجه رسيده است

كشور سرخ شد

طی ۸ روز تعداد شهرهای قرمز به ۲۴۷ رسید

 گروه اجتماعي

براي چهارمين روز پياپي، آمار فوت كرونا در كشور، 3 رقمي است. طبق گزارش ديروز وزارت بهداشت، در شبانه‌روز 21 تا 22 بهمن، 143 مبتلاي كرونا در كشور فوت كردند و در همين بازه زماني ۳۱۲۴۷ بيمار جديد شناسايي شد. طي روزهاي اخير، هم فوت كرونا در كشور افزايش يافته و هم تعداد بستري‌ها به ازاي تعداد مبتلايان جديد چنانكه ديروز از 31247 مبتلاي جديد، ۲۷۸۱ نفر (8.9 درصد از مبتلايان جديد) بستري شدند.
از جمعه هفته گذشته تا ديروز و به فاصله 8 روز، رنگ‌بندي‌هاي كرونايي، تغيير بسيار چشمگير و خطرناك داشته چنانكه جمعه هفته گذشته (15 بهمن) تعداد شهرهاي قرمز به 120، شهرهاي نارنجي به 153 و شهرهاي زرد به 167 افزايش يافته بود اما 8 شهر كشور هم به دليل آمار بستري بسيار پايين به ازاي جمعيت، در وضعيت آبي قرار داشت. طبق اعلام ديروز وزارت بهداشت، عصر جمعه و به دنبال افزايش انفجاري ابتلا و بستري‌ها طي 8 روز گذشته، تعداد شهرهاي در وضعيت قرمز كشور با 105.8 درصد افزايش، به 247 شهر رسيده و طبيعتا، از تعداد شهرهاي زرد (وضعيت كم‌خطر) يا نارنجي (خطر متوسط) هم كاسته شده چون آنها به دليل افزايش انفجاري ابتلا و بستري‌ها به وضعيت قرمز رسيده‌اند چنانكه طبق اين گزارش، عصر ديروز (22 بهمن) تعداد شهرهاي آبي كشور به صفر رسيد و 112 شهر به وضعيت نارنجي و 89 شهر به وضعيت زرد وارد شدند. 
اين تغيير نگران‌كننده رنگ‌بندي‌ها البته براي متخصصان اپيدميولوژي و اعضاي كميته علمي ستاد ملي مقابله با كرونا دور از انتظار نبوده چنانكه از روزهاي گذشته و از ابتداي بهمن‌ماه و به دنبال افزايش محسوس تعداد مبتلايان اميكرون در كشور، اين متخصصان كه البته به نظر مي‌رسد از دايره اتخاذ تصميمات كلان و سياست‌هاي مرتبط با سلامت، دور نگه داشته شده‌اند تا صرفا يك نقش نمايشي ايفا كنند، هشدار داده بودند كه مسوولان امر بايد به‌طور جدي براي محدودسازي ترددها و فعاليت‌هاي منجر به ازدحام اقدام كنند كه البته اين هشدار همان‌گونه كه همه مردم كشور شاهد هستند و بنا به مصداق «لمس با گوشت و پوست»، مي‌بينند كه هيچ محدوديتي براي هيچ فعاليتي (غير از موارد تصوير‌سازي در مقابل دوربين‌هاي تلويزيون براي پخش سراسري) در كشور جاري نيست (مگر آنكه از امروز و به دلايلي كاملا مشخص و بي‌نياز به تشريح محدوديت‌هاي سراسري، اعمال شود.) ديروز آميتيس رمضاني؛ دبير انجمن متخصصين بيماري‌هاي عفوني و گرمسيري در گفت‌وگو با خبرنگار ايلنا، با انتقاد از بي‌تدبيري‌هايي كه وضعيت كشور را از بابت همه‌گيري كرونا، دوباره به روزهاي نيمه تابستان بازگرداند در حالي كه با اعمال محدوديت‌هاي گسترده مي‌شد از چنين شرايطي پيشگيري كرد، گفت: «شايد قبل از اينكه وارد پيك شويم، محدوديت‌ها و افزايش دز بوستر مي‌توانست نقش داشته باشد، اما زماني كه وارد پيك شديم، معمولا چندان تعطيلي‌ها و قرنطينه‌هاي گسترده و سراسري نمي‌تواند از پيش رفتن پيك جلوگيري كند. هركدام از اقدامات بايد پيش از اين انجام مي‌شد. اما منظور از اين مساله به هيچ‌وجه اين نيست كه تجمعات برگزار شده و تمامي برنامه‌ها و مراسم‌هاي غيرضروري تاثيري در سرعت پيك ندارد.»
ديروز، رييس روابط عمومي دانشگاه علوم پزشكي اروميه از فوت پنج كودك زير پنج سال بر اثر ابتلا به كرونا در استان خبر داد. به گفته علي افشاني، ۴ تن از اين كودكان زير يك سال و يك نفر، سه ساله بوده است. فوت اين 5 كودك، بايد با ادعاهاي مسوولاني كه با اعلام «كم‌خطر بودن اميكرون» تلاش كردند مجوز برگزاري تجمعات پر ازدحام را اخذ كنند، برابري داده شود. 
بي‌توجهي مسوولان نسبت به خطر كرونا در كشور حتما شرايط را به وضعيت بدتري مي‌رساند چنانكه روز چهارشنبه، معاون بهداشت وزارت بهداشت از احتمال بستري روزانه تا يك ميليون نفر خبر داد. كمال حيدري روز چهارشنبه ضمن اينكه خبر داد آمار بستري‌ها هر روز با افزايش سه برابري نسبت به روز قبل در حال رشد است افشا كرد كه مسوولاني از دستگاه‌هاي دولتي، با وجود در دسترس بودن آمار و اطلاعات مروبط به خطر رو به افزايش و گستردگي ابتلا و بستري در كشور، از اعمال محدوديت‌هاي استاني خودداري كرده‌اند و تاكيد كرد كه از هفته گذشته، زاويه شيب افزايش ابتلاي كرونا در كشور به 140 تا 150 درجه افزايش يافته در حالي كه پيش از چند هفته اخير، اين زاويه 20 الي 40 درجه بوده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون