• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3282 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۱۰ تير

سخنگوي دولت در پاسخ به سوال روزنامه «اعتماد»:

ارسال نامه اوباما را تاييد نمي‌كنم

تحريم‌ها به اقتصاد ما آسيب وارد مي‌كند اما اين موضوع باعث تسليم ما نمي‌شود

گروه سياسي| نشست خبري ديروز سخنگوي دولت بيش از هر وقت ديگري رنگ و بوي مذاكرات را داشت. البته طبيعي هم بود، هر چه باشد ماراتن نفسگير مذاكرات در مسير آخرين قدم‌هاي خود قرار گرفته و حالا در همين قدم‌هاي واپسين سوال پشت سوال است كه مطرح مي‌شود؛ از تمهيد دولت براي شرايط اقتصادي بعد از مذاكرات و رفع احتمالي تحريم‌ها گرفته تا نظر دولت درباره تمديد مذاكرات و البته موضوع پيام رييس‌جمهوري امريكا براي مقامات كشورمان. اينها ديروز از اصلي‌ترين محورهاي سوالات خبرنگاران از محمدباقر نوبخت بود. جايي كه سخنگوي دولت با تاكيد اعلام كرد كه سياست ايران به هيچ عنوان در راستاي تمديد مجدد مذاكرات نيست. اين موضع‌گيري در شرايطي كه افق مذاكرات هسته‌اي روشن و اميدواركننده به نظر مي‌رسد، هيچ جاي تعجبي ندارد. موضوع مورد تاكيد ديگر در سخنان ديروز نوبخت اين بود كه پرونده هسته‌اي ايران همچنان در اختيار شوراي عالي امنيت ملي است و وزارت خارجه تنها مسوول انجام مذاكرات است. بر پايه همين وضعيت هم سخنگوي دولت استدلال كرد كه پرونده هسته‌اي موضوعي حتي فراتر از اختيارات دولت است. اين موضع‌گيري بازگو كردن دوباره اين مساله است كه تصميم نهايي درباره مذاكرات هسته‌اي بر عهده نظام خواهد بود نه يك قوه و نهاد خاص. موضوع ديگر مورد بحث در نشست خبري سخنگوي دولت اما بحث پيغامي بود كه مهرداد بذرپاش گفته از سوي رييس‌جمهوري امريكا و به واسطه حيدرالعبادي، نخست وزير عراق به دست مقامات كشورمان رسيده است. نوبخت در پاسخ به سوال روزنامه «اعتماد» كه به همين موضوع مربوط مي‌شد ارسال چنين پيامي را تلويحا تكذيب كرد و در جمله‌اي كه قدري رنگ و بوي انتقاد نسبت به سخنان روز دوشنبه مهرداد بذرپاش داشت، گفت: « اگر مذاكره‌اي در مجلس انجام شود، مي‌توان در مورد آن اظهارنظر كرد ولي اظهارنظر در مورد مسائل ملي جاي تامل و توجه بيشتر دارد.»

گزيده اظهارات نوبخت را در ادامه مي‌خوانيد:

افزايش تعداد شاغلين در بهار سال 94 نسبت به بهار سال 93، به ميزان 754 هزار و 591 نفر بوده است. با توجه به اينكه همچون دو سال گذشته دولت مقيد است در راستاي احترام به قانون در وقت مقرر لايحه بودجه را به مجلس تقديم كند، از اين رو برنامه زمان‌بندي و ستاد اصلي شوراي راهبردي بودجه‌ريزي مبتني بر عملكرد و پنج كارگروه به ترتيب هزينه‌يابي، منابع، بخشي، منطقه‌اي و مرتبط با شركت‌هاي دولتي را تشكيل داده است.

در اين باره گزارشي ارايه مي‌دهم كه مقايسه اطلاعات مربوط به بهار 1393 نسبت به بهار 1394 است. در اين راستا و طبق اين گزارش در بهار 1394 نرخ فعاليت حدود يك درصد افزايش پيدا كرده؛ يعني از 37 درصد در بهار 93 به 38 درصد در بهار 94 تبديل شده است. جمعيت بيكار ما از 2 ميليون و 530 هزار و 64 نفر در بهار 93، به 2 ميليون و 647 هزار و 233 نفر، در بهار 94 افزايش پيدا كرده است. تعداد شاغلين كشور در بهار 93، 21 ميليون و 107 هزار و 245 نفر بوده كه اين تعداد در بهار سال 94 به 21 ميليون و 861 هزار و 836 نفر رسيده است. در واقع تعداد شاغلين در بهار 94 نسبت به بهار 93، 754 هزار و 591 نفر افزايش يافته است. 11 استان كشور داراي نرخ بيكاري يك رقمي است و نرخ بيكاري كل از 7/10 درصد در همين حد 7/10 درصد است.

مواضع جمهوري اسلامي ايران در مذاكرات بسيار روشن است و اگر ابهامي وجود داشته باشد مقام معظم رهبري در جايگاه قانوني كه در اين كشور دارند بسيار شفاف و روشن مطالبي را مطرح مي‌فرمايند. ضمن اينكه ايشان حمايت بي‌نظيري را از تيم مذاكره‌كننده به كار بردند و اين افراد را شجاع، مورد اعتماد، غيور و متدين دانستند.

هرچه سخنگوي كاخ سفيد يا سايرين بيان كنند منويات و آمال خودشان است، ممكن است رژيم غاصب صهيونيستي هم حرف‌هايي بزند كه حرف‌هاي خودش است. آنچه روشن است اين است كه اين فرزندان غيور از منافع نظام حمايت مي‌كنند و به‌طور كلي نظر نظام كاملا‌ در اين ارتباط به دفعات گفته شده است.

بازگشت ظريف به تهران يك سفر برنامه‌ريزي شده بود و همچنين براي اينكه تيم ما هماهنگ‌تر عمل كند دكتر صالحي و آقاي فريدون جناب آقاي ظريف را همراهي كردند.

ما به دنبال يك توافق خوب هستيم. اگر فردا نشد چهار روز ديگر. ولي اينكه يك دوره بلندمدت ديگري براي مذاكرات توافق كنيم در سياست‌هاي جمهوري اسلامي ايران نيست.

هيچ اطلاعي از اين نامه رييس‌جمهوري امريكا خطاب به مقامات كشورمان ندارم و بالطبع تاييد نمي‌كنم. اگر بيان مواردي لازم باشد حتما ‌اطلاع‌رساني خواهد شد، ضمن اينكه اجازه دهيد در عالم سياست اتفاقات در همان چارچوب‌ها و پروتكل‌هايي كه وجود دارد تعقيب شود. اگر اين خبر در اين سطح قابل گفتن باشد سخنگوي دولت آن را بيان مي‌كند و اگر آقاي حيدرالعبادي مطلب خود را به مقام معظم رهبري منعكس كرده باشند ايشان سايت و دفتر دارند. من از اين موضوعات بي‌اطلاعم و فكر مي‌كنم همه ما بايد مراعات مسائل را بكنيم. حال اگر مذاكره‌اي در مجلس انجام شود مي‌توان در مورد آن اظهارنظر كرد ولي اظهارنظر در مورد مسائل ملي جاي تامل و توجه بيشتر دارد.

با توجه به اينكه مقامات رسمي ايران اعلام كرده‌اند به امريكايي‌ها اعتماد ندارند، در خصوص نتيجه مذاكرات درصدي بدبيني داريم و احتمال مي‌دهيم با موفقيتي كه مورد نظر ما است و مصالح ملي ما تامين مي‌شود، به فرجام نرسد. به همين جهت خودمان را آماده كرده‌ايم با توجه به‌شدت تحريمي كه صورت مي‌گيرد كشور به چه سمت اداره خواهد شد. در همين راستا ديروز جلسه ويژه‌اي در سازمان مديريت تشكيل شد.

از آنجايي كه منطق ما قانون و با عرف بين‌الملل هماهنگ است و ما غير از عرف بين‌الملل از طرف مقابل انتظار نداريم احتمال مي‌دهيم كه مذاكرات به نتيجه برسد.

قرار شد مسوول مذاكره‌كننده به جاي دبير شوراي عالي امنيت ملي، وزير امور خارجه باشد. ولي پرونده همچنان در شوراي عالي امنيت ملي مطرح است كه مصوبات آن نيز بايد به تاييد مقام معظم رهبري هم برسد و اين پرونده، پرونده‌اي است كه ما آن را نمي‌توانيم در سطح وزارت امور خارجه و دولت محدود كنيم.

حمايت مقام معظم رهبري از تيم مذاكره‌كننده و دولت بي‌نظير بوده است. دولت همواره پشت‌گرم به راهنمايي‌هاي ايشان بوده و اميدواريم سازندگي و پيشرفت كشور نيز در آن زمان با راهنمايي‌هاي ايشان انجام شود. اگرچه تحريم‌ها ظلمي به ملت ما است اما اينكه آنها تصور كنند اين تنگناها باعث مي‌شود ما دست‌مان را به نشانه تسليم بالا ببريم اين‌طور نخواهد بود. اين تحريم‌ها به اقتصاد ما آسيب وارد مي‌كند اما اين موضوع باعث تسليم ما نمي‌شود. طبق آخرين نظرسنجي‌ها تعداد بسيار بالايي از مردم با تيم مذاكره‌كننده همراهند و مثل مقام معظم رهبري آنها را تاييد مي‌كنند.

نوع نگاه رييس‌جمهور اين است كه از همه ظرفيت‌ها بايد استفاده شود و وقتي افراد و شخصيت‌هايي با نگاه‌هاي متفاوت در جمعي شركت كنند و حرف‌هاي متفاوتي هم زده شود حداقل بردباري و تحمل در برابر نگاه متفاوت را مي‌طلبد كه اگر طرف مقابل حرفي زد به آن گوش داده شود و آقاي رييس‌جمهور هم گوش دادند و در واقع اين جلسات نمادي از زمينه همدلي است.

اينكه شرايطي فراهم شود تا هر يك از اصحاب سياست در جريان‌هاي مختلف نگاه‌شان را به همديگر منتقل كنند ضرورت يك كار رسمي نيست و مي‌تواند زمينه‌اش فراهم شود تا به جاي اينكه در روزنامه‌ها به يكديگر پاسخ بگويند بنشينند و با هم صحبت كنند و ما گفت‌وگو بين جريان‌هاي سياسي و احزاب را براي اتحاد ملي نافع مي‌دانيم.

وزارت كشور يا وزارت ارشاد مقام رسمي درباره مجوز كنسرت‌ها هستند تا اگر يك متقاضي برگزاري كنسرت شرايطش را داشته باشد موافقت خود را اعلام كنند، اما تا زمان برگزاري كنسرت نمي‌توان فهميد كه منطبق با تعهد عمل شده است يا خير. با اين حال ما حتي يك مورد از لغو كنسرت‌ها را براي امنيت اجتماعي نافع نمي‌دانيم. ضمن اينكه تاكيد داريم دستگاه‌هاي مسوول صدور مجوز موارد را رعايت كنند و ساير دستگاه‌ها به قانون احترام بگذارند تا امنيت و آرامش در كشور وجود داشته باشد.

تنها مركز توليد آمار رسمي كشور، مركز آمار كشور است و آمار ساير دستگاه‌هاي اجرايي آمار رسمي نيست. در جلسه شوراي آمار كه با مسووليت خود بنده تشكيل شد اين موضوع مورد توجه قرار گرفت كه بانك مركزي و مركز ‌آمار ايران مباني مباحثاتي خود را يكسان كنند و ترجيحا يك عدد از سوي آنان بيان شود.

بابك زنجاني در اختيار مرجع قضايي است. برخي مواقع كه نياز است مطالبي از سوي كارشناسان ذيربط بيان شود به مرجع قضايي مي‌روند و آن مطالب را بيان مي‌كنند اما موضوع به اين شكل قابل ارايه نيست و اين‌طور نبوده است.

بايد جرم سياسي تعريف و از جرم امنيتي تفكيك شود. جرم امنيتي مقوله متفاوتي است و دولت در هر مقطعي نظر خود را در خصوص تبيين جرم سياسي بيان مي‌كند.

مسوولان محترم منطقه آزاد قشم اين مطلب را بيان كردند كه در دولت گذشته با يك رقم نازل و شرايطي كه اعلام شد يك كار خلاف قانون صورت گرفت كه البته احراز آن با قوه محترم قضاييه است و اميدواريم هرچه سريع‌تر در جهت مبارزه با مفاسد اقتصادي اين امر در مراجع قضايي مورد رسيدگي قرار بگيرد و حكم متناسب آن صادر شود.

ما بايد براي ورود حجم قابل توجهي سرمايه به داخل كشور آماده باشيم و اين نياز به برنامه دارد. حتي بايد آماده شويم كه اگر لازم باشد نيروهاي تحصيلكرده ما دوره‌هاي آموزشي بسيار كوتاه‌مدت را طي كنند تا بتوانند با شركت‌هاي خارجي فعاليت كنند، در اين صورت افزايش سطح اشتغال و بهره‌وري را خواهيم داشت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها